European Extremely Large Telescope

Verdens største øye skuler opp på nattehimmelen

Såkalte ekstremt store teleskoper anses verden over som et av de områdene som må prioriteres høyest innen bakkebasert astronomi. De vil ta vår astronomiske kunnskap til helt nye høyder og muliggjøre detaljerte studier innenfor felter som f.eks. planeter rundt andre stjerner, de første objektene i universet, supermassive sorte hull og naturen til og fordelingen av den mørke materien og den mørke energien som dominerer universet vårt.

ESO har siden slutten av 2005 jobbet sammen med europeiske astronomer og astrofysikere for å definere hva slags kjempeteleskop som vil være nødvendig når vi nærmer oss midten av neste tiår. Mer enn hundre astronomer fra alle europeiske land har vært involvert og hjulpet ESOs prosjektkontor med å lage et originalt konsept, der ytelse, kostnad, tidsrammer og risiko er nøye evaluert.

E-ELT er en forkortelse for European Extremely Large Telescope. Dette revolusjonerende bakkebaserte observatoriet vil ha en speildiameter på 39 meter og bli verdens største optiske/nær-infrarøde teleskop. Intet større øye vil være rettet mot himmelen.

Vitenskap med E-ELT

Når de vitenskapelige observasjonene etter planen starter i begynnelsen av neste tiår, vil E-ELT bryne seg på de største vitenskapelige utfordringene i vår tid. Man håper å være først ute med en rekke oppdagelser, deriblant jordlignende eksoplaneter i den beboelige sonen hvor liv kan eksistere – en av de hellige graler innen moderne observasjonsastronomi. Teleskopet vil også drive "stjernearkeologi" i nære galakser og dessuten yte fundamentale bidrag til kosmologien ved å måle egenskapene til de første stjerner og galakser, samt undersøke den mørke materien og den mørke energien. I tillegg til alt dette forbereder astronomene seg på det uventede – nye og uforutsigbare spørsmål vil garantert dukke opp som følge av E-ELTs kommende oppdagelser.

Vitenskapelige mål

Galakser med høy rødforskyvning, stjernedannelse, eksoplaneter, protoplanetariske systemer og en rekke andre mål og studier som bare lar seg gjennomføre med ekstremt store optiske/nær-infrarøde teleskoper.

Live image

Follow Cerro Armazones on this live image taken from Cerro Paranal. It is updated every hour during daytime. Click on it to enlarge.

Live

Neste

Watch the trailer

Download this trailer in other formats from the Video Archive.

A Tour at Cerro Armazones

Virtual Tour at Cerro Armazones

Click on the image to take a Virtual Tour in and nearby Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: Early 2020s
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

The E-ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the E-ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.