Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1134no — Pressemelding
50 nye eksoplaneter oppdaget av HARPS
12 September 2011: I dag offentliggjøres over 50 nye eksoplaneter oppdaget av HARPS, ESOs verdensledende eksoplanetjeger. Blant storfangsten er 16 superjorder, hvorav en kretser i utkanten av den beboelige sonen rundt moderstjernen sin. Ved å studere egenskapene til alle planetene som så langt er funnet med HARPS, har astronomene kommet fram til at rundt 40 % av de sollignende stjerner omgis av minst én planet med mindre masse enn Saturn.
eso1133no — Pressemelding
Unge stjerner i rampelyset
7 September 2011: ESOs New Technology Telescope har tatt et storslått bilde av den åpne hopen NGC 2100. Denne vakre stjernehopen er omkring 15 millioner år gammel og ligger i Store magellanske sky, en satellittgalakse til Melkeveien. Hopen omgis av lysende gass fra den nærliggende Tarantelltåken.
eso1132no — Pressemelding
Stjernen som ikke burde eksistere
31 August 2011: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) har et team av europeiske astronomer oppdaget en stjerne som mange trodde umulig kunne finnes. Stjernen, som ligger i vår egen galakse, er oppbygd nesten utelukkende av hydrogen og helium, og inneholder forbløffende små mengder av andre grunnstoffer. Den pussige sammensetningen plasserer stjernen i den "forbudte sonen" ifølge en allment akseptert teori for stjernedannelse – med andre ord, stjernen burde aldri blitt til. Studien publiseres 1. september i journalen Nature.
eso1131no — Pressemelding
VLT ser dypt inn i Jomfruens øyne
24 August 2011: ESOs Very Large Telescope har tatt et spektakulært bilde av et vakkert men merkelig par galakser med kallenavnet Øynene. Den største av de to, NGC 4438, var en gang en spiralgalakse, men er nå kraftig deformert etter kollisjoner med andre galakser over de siste hundretalls millioner år. Dette er det første bildet fra ESOs Cosmic Gems-program, et initiativ der ESO har øremerket observasjonstid til formidlingsformål.
eso1130no — Pressemelding
Enorm kosmisk sky gløder innenfra
17 August 2011: Observasjoner med ESOs Very Large Telescope har gitt ny kunnskap om energikilden til en sjelden, vidstrakt sky av glødende hydrogengass i det tidlige univers. Dataene er de første til å vise at denne gigantiske "Lyman-alfa-skyen" – et av de største enkeltobjekter man kjenner til – får sin energi fra galakser innhyllet i den. Studien publiseres 18. august i journalen Nature.
eso1129no — Pressemelding
En spiralgalakse i Løven
10 August 2011: Dette nye bildet fra ESOs Very Large Telescope viser NGC 3521, en spiralgalakse 35 millioner lysår unna i stjernebildet Løven. Denne storslåtte galaksen, med en diameter på omkring 50 000 lysår, har en klar og kompakt kjerne omgitt av vakre spiralarmer som framviser mange detaljer.
eso1128no — Pressemelding
VISTA fant 96 stjernehoper gjemt bak kosmisk støv
3 August 2011: Ved hjelp av det infrarøde kartleggingsteleskopet VISTA ved ESOs Paranal-observatorium har en internasjonal forskergruppe oppdaget 96 nye åpne stjernehoper skjult bak støv i Melkeveien. Disse små og lyssvake objektene var usynlige for tidligere himmelkartlegginger, men kunne ikke gjemme seg for de følsomme infrarøde detektorene til verdens største kartleggingsteleskop, som kan se gjennom støvet. Det er første gang man har funnet så mange lyssvake og små stjernehoper på en gang.
eso1127no — Pressemelding
Europeisk ALMA-antenne blir nummer 16 på Chajnantor
28 July 2011: Den første europeiske antennen til ALMA-observatoriet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har nådd nye høyder, bokstavelig talt. 27. juli 2011 ble den 12 meter store antennen fraktet opp til observasjonsanlegget på Chajnantor-platået, kalt Array Operations Site (AOS), 5000 meter over havet. Her tar den plass sammen med antenner fra de andre internasjonale ALMA-partnerne og øker det foreløpige antall antenner ved AOS til 16.
eso1126no — Pressemelding
VST ser på Leo-trioen – og enda lenger ut
27 July 2011: Et gigantisk bilde fra det nye VLT Survey Telescope (VST) og dets OmegaCAM-kamera ved ESOs Paranal-observatorium presenterer en trio av lyssterke galakser i stjernebildet Løven (Leo på latin). Spør man en astronom kan det dog være de svake objektene i bakgrunnen, og ikke forgrunnsgalaksene, som vekker størst interesse. VSTs skarpe bilder av disse lyssvake objektene viser hvilke egenskaper teleskopet og OmegaCAM har når det gjelder å kartlegge det fjerne univers.
eso1125no — Pressemelding
En kosmisk superboble
20 July 2011: ESOs Very Large Telescope har tatt dette praktfulle bildet av stjernetåken rundt stjernehopen NGC 1929, som ligger i Store magellanske sky, en av Melkeveiens satellittgalakser. Denne stjernefødestuen domineres av en kolossal utgave av det astronomene kaller en superboble. Boblen er skapt av vindene fra lyssterke unge stjerner og sjokkbølgene fra supernovaeksplosjoner.
eso1124no — Pressemelding
Hva setter i gang et supermassivt sort hull?
13 July 2011: En ny studie som kombinerer data fra ESOs Very Large Telescope og ESAs røntgenteleskop XMM-Newton, har gitt et meget overraskende resultat. I de seneste 11 milliarder år er de enorme sorte hullene som finnes i sentrum av de fleste galakser, ikke blitt aktivert av galaksekollisjoner. Det er i strid med hva man har trodd fram til nå.
eso1123no — Pressemelding
Hydrogenperoksid funnet i verdensrommet
6 July 2011: Molekyler av hydrogenperoksid har for første gang blitt funnet i det interstellare rom. Oppdagelsen gir ny viten om den kjemiske sammenhengen mellom to livsviktige molekyler, nemlig vann og oksygen. På Jorda spiller hydrogenperoksid en avgjørende rolle i samspillet mellom vann og ozon i planetatmosfæren, selv om det blant folk flest er bedre kjent som desinfeksjons- og hårblekingsmiddel. Stoffet har nå blitt oppdaget i rommet ved hjelp av det ESO-drevne APEX-teleskopet i Chile.
eso1122no — Pressemelding
Rekordfjern kvasar
29 June 2011: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og en rekke andre teleskoper har et team av europeiske astronomer oppdaget og studert den hittil fjerneste kvasar man kjenner til. Dette strålende fyrtårnet får sin energi fra et sort hull to milliarder ganger mer massivt enn Sola, og er det desidert mest lyssterke objekt som noensinne er funnet i det tidlige univers. Forskingsresultatene presenteres i journalen Nature 30. juni 2011.
eso1121no — Pressemelding
Betelgeuses flammer
23 June 2011: Ved hjelp av VISIR-instrumentet på ESOs Very Large Telescope har astronomer klart å ta det hittil mest detaljerte bilde av en kompleks og lyssterk tåke rundt superkjempen Betelgeuse. Strukturen kan minne om flammer som stråler ut fra stjernen, og skyldes alt materialet dette stjernemonsteret slynger ut i rommet.
eso1120no — Pressemelding
Astronomer etterforsker galaktisk massekollisjon
22 June 2011: En forskergruppe har gjort grundige studier av galaksehopen Abell 2744, også kalt Pandoras hop. De har rekonstruert hopens komplekse og voldsomme historie ved hjelp av teleskoper på bakken og i rommet, deriblant ESOs Very Large Telescope og Romteleskopet Hubble. Minst fire separate galaksehoper ser ut til å ha krasjet sammen og dermed dannet Abell 2744, og denne innfløkte kollisjonen har frambragt merkelige effekter som aldri før er sett sammen.
eso1119no — Pressemelding
De første bildene fra VLT Survey Telescope
8 June 2011: ESO publiserer i dag de første bildene tatt med VLT Survey Telescope (VST), det nyeste tilskuddet til Paranal-observatoriet i Chile. VST er et toppmoderne teleskop, utstyrt med et 2,6 meters hovedspeil og et enormt kamera med 268 megapiksler. Teleskopet er designet for å kartlegge store himmelområder raskt og med høy bildekvalitet, og siden det opererer i synlig lys utfyller det perfekt ESOs infrarøde kartleggingsteleskop VISTA. De nye bildene av Omegatåken og stjernehopen Omega Centauri demonstrerer tydelig hvilke kvaliteter VST har.
eso1118no — Pressemelding
Postkort fra det ytre rom?
1 June 2011: Astronomer ved ESO har avbildet et objekt kalt NGC 6744 med 2,2-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet i Chile. Denne imponerende spiralgalaksen ligger rundt 30 millioner lysår unna i stjernebildet Påfuglen på den sørlige himmelhalvkule. Dette kunne nesten like gjerne vært et bilde av vår egen Melkeveigalakse, tatt og sendt til oss av en ekstragalaktisk venn. Galaksen har nemlig en slående likhet med vår egen.
eso1117no — Pressemelding
VLT oppdaget lyssterk, men enslig superstjerne
25 May 2011: En isolert og ekstraordinært lyssterk stjerne, tilsvarende tre millioner soler, er oppdaget i en nærliggende galakse. Alle tidligere slike "superstjerner" er funnet i stjernehoper, men dette kosmiske fyrtårnet skinner i ensom prakt. Opprinnelsen til stjernen er mystisk: Ble den dannet i isolasjon eller kastet ut av en stjernehop? Begge mulighetene utfordrer astronomenes forståelse av hvordan stjerner fødes.
eso1116no — Pressemelding
Et blikk inn i hjertet av en kjempestorm på Saturn
19 May 2011: ESOs Very Large Telescope har slått seg sammen med NASAs romfartøy Cassini for å undersøke en sjelden storm i Saturns atmosfære grundigere enn noen gang før. En internasjonal forskergruppe står bak studien, som publiseres denne uken i journalen Science.
eso1115no — Pressemelding
Den skjeve Kjøttkrokgalaksen
4 May 2011: NGC 2442, populært kalt Kjøttkrokgalaksen, har et forvridd utseende. Den ene spiralarmen er trykt sammen og brettet innover og inneholder en nylig supernova, mens den andre strekker seg langt vekk fra kjernen og framviser intens stjernedannelse. ESOs 2,2-metersteleskop og Romteleskopet Hubble har tatt to kontrasterende bilder av denne asymmetriske spiralgalaksen.
Viser 161– 180 av 271