Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1244no — Pressemelding
Forklaring på kosmiske sprinkleranlegg
8 November 2012: Ved hjelp av Very Large Telescope har et astronomteam oppdaget to stjerner som kretser rundt hverandre i hjertet av en av de mest bemerkelsesverdige planetariske tåker man kjenner til. Det nye funnet bekrefter en mye debattert teori for hva som er årsaken til det spektakulære og symmetriske utseendet til stjernematerialet som kastes ut i rommet og danner disse tåkene. Forskningsresultatene publiseres i tidsskriftet Science 9. november 2012.
eso1243no — Pressemelding
Gamle og nye stjerner?
31 October 2012: Dette fargerike bildet av kulehopen NGC 6362 er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Sammen med et ferskt blinkskudd av hopens sentralområde fra Romteleskopet Hubble er dette det beste bildet som finnes av denne lite kjente stjernehopen. Kulehoper består hovedsakelig av titusener av svært gamle stjerner, men de inneholder også stjerner som framstår mistenkelig unge.
eso1242no — Pressemelding
84 millioner stjerner, og det telles fortsatt
24 October 2012: Et internasjonalt astronomteam har utarbeidet en katalog over drøyt 84 millioner stjerner i de sentrale delene av Melkeveien ved hjelp av et kjempebilde på hele 9 gigapiksler tatt med det infrarøde kartleggingsteleskopet VISTA ved ESOs Paranal-observatorium. Det gigantiske datasettet inneholder mer enn ti ganger flere stjerner enn tidligere studier, og er et stort skritt framover for forståelsen av vår hjemgalakse. Det ekstremt høyoppløste bildet gir oss en unik mulighet til å zoome inn mot sentrum av galaksen vår. Bildet er så stort at dersom det ble printet med samme oppløsning som brukes i bøker, ville det målt 9 ganger 7 meter.
eso1241no — Pressemelding
Planet funnet i stjernesystemet nærmest Jorda
16 October 2012: Europeiske astronomer har oppdaget en planet rundt en stjerne i Alfa Centauri-systemet, som ligger nærmere Jorda enn noen andre stjerner. Den har omtrent samme masse som Jorda, og er dermed også den letteste eksoplaneten som noensinne er oppdaget omkring en sollignende stjerne. Planeten ble funnet med HARPS-instrumentet på 3,6-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Resultatene publiseres på tidsskriftet Natures nettsider 17. oktober 2012.
eso1240no — Pressemelding
Gallaaften i anledning European Southern Observatorys 50-årsjubileum
12 October 2012: Kvelden 11. oktober 2012 var det gallaaften i Keisersalen i Den kongelige residens i München i Tyskland for å feire 50-årsjubileet til European Southern Observatory (ESO). For å markere anledningen ble en prototype på et speilsegment til European Extremely Large Telescope signert av ledende representanter for organisasjonen, ESOs femten medlemsland og vertsnasjonen Chile, deriblant syv ministre og to ambassadører.
eso1239no — Pressemelding
ALMA oppdaget overraskende spiral rundt døende stjerne
10 October 2012: Astronomer har ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oppdaget en fullstendig uventet spiralstruktur i materialet rundt den gamle stjernen R Sculptoris. Dette er første gang en slik struktur, sammen med et kuleformet ytre skall, er funnet omkring en rød kjempestjerne. Astronomene har for første gang også klart å samle komplette tredimensjonale data om en slik spiral. Den merkelige formen er trolig skapt av en hittil ukjent stjernekompanjong som kretser rundt den røde kjempen. Arbeidet er et av de første vitenskapelige ALMA-resultatene som publiseres, og artikkelen kan leses i denne ukens utgave av tidsskriftet Nature.
eso1238no — Pressemelding
ESO feirer sitt 50-årsjubileum
5 October 2012: I dag, 5. oktober 2012, feirer European Southern Observatory (ESO) at det er 50 år siden organisasjonen ble grunnlagt. Gjennom disse årene har ESO utviklet seg til verdens mest produktive bakkebaserte astronomiske observatorium. I morges ble det for første gang gjort observasjoner med ESOs Very Large Telescope av et objekt utpekt av offentligheten. Vinneren av en jubileumskonkurranse rettet VLT mot den spektakulære stjernetåken Tors hjelm, og observasjonene ble sendt direkte på internett. For å markere jubileet organiserer ESO og sine partnere en rekke aktiviteter i de femten medlemslandene.
eso1237no — Pressemelding
En kosmisk måke i sterke farger
26 September 2012: Et nytt bilde fra ESOs La Silla-observatorium viser deler av en stjernefødestue med kallenavnet Måketåken. Denne gasskyen heter offisielt Sharpless 2-292 og utgjør måkens hode. Den gløder sterkt på grunn av den intense strålingen fra en svært varm og ung stjerne i dens indre. Det høyoppløste bildet er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop.
eso1236no — Pressemelding
En himmelsk sopelime?
12 September 2012: Blyanttåken står i sentrum på et nytt bilde fra ESOs La Silla-observatorium i Chile. Denne merkverdige skyen av glødende gass er del av en gigantisk ring med vrakrester etter en supernovaeksplosjon som fant sted for omkring 11 000 år siden. Det høyoppløste bildet er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop.
eso1235no — Pressemelding
En hop med en hemmelighet
5 September 2012: Et nytt bilde fra ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den spektakulære kulehopen Messier 4. Den inneholder titusenvis av eldgamle stjerner og er en av de nærmeste og mest studerte kulehoper. Nyere forskning har avdekket at en av dens stjerner har merkelige og uventede egenskaper – og tilsynelatende også kjenner hemmeligheten bak evig ungdom.
eso1234no — Pressemelding
Søt nyhet fra ALMA
29 August 2012: Et astronomteam har ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oppdaget sukkermolekyler i gassen som omgir en ung sollignende stjerne. Dette er første gang sukker er funnet omkring en slik stjerne. Oppdagelsen viser at livets byggesteiner er på rett sted til rett tid for å kunne inngå i planeter som dannes rundt stjernen.
eso1233no — Pressemelding
Ceci n'est pas une pipe
15 August 2012: Akkurat som René Magritte skrev "Dette er ikke en pipe" på sitt berømte maleri, er heller ikke dette en pipe. Det er imidlertid et bilde av en del av en enorm mørk støvsky kalt Pipetåken. Dette nye og svært detaljerte bildet av tåken som også går under navnet Barnard 59, ble tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium. Tilfeldigvis offentliggjøres bildet på 45-årsdagen for kunstnerens død.
eso1232no — Pressemelding
Bestem hva VLT skal observere & Tvitre deg til VLT!
8 August 2012: ESO bygger og drifter noen av verdens mest avanserte teleskoper, deriblant Very Large Telescope (VLT) ved Paranal-observatoriet i Chile. Disse enorme maskinene har gjort mange fascinerende oppdagelser om universet. Nå kan du for første gang bestemme hva VLT skal observere. Du kan til og med vinne en fantastisk tur til den storslåtte Atamacaørkenen i Chile og selv være med på observasjonene.
eso1231no — Pressemelding
En blå malstrøm i Elven
1 August 2012: ESOs Very Large Telescope har tatt et nytt bilde av NGC 1187, en imponerende spiralgalakse rundt 60 millioner lysår unna i stjernebildet Elven. To supernovaeksplosjoner har funnet sted i NGC 1187 de siste tretti årene, den seneste i 2007. Bildet er det mest detaljerte som noen gang er tatt av denne galaksen.
eso1230no — Pressemelding
De mest lyssterke stjernene lever ikke alene
26 July 2012: En ny studie gjort med ESOs Very Large Telescope (VLT) slår fast at de fleste stjerner som er svært lyssterke og har høy masse, ikke lever alene. Det viser seg at nesten tre fjerdedeler av disse stjernene, som for øvrig har stor innvirkning på galaksenes utvikling, har en nær stjernekompanjong. Tallet er mye høyere enn først antatt. Overraskende er det også at størsteparten av stjernene som danner par, påvirker hverandre kraftig, for eksempel i form av masseoverføring fra den ene stjernen til den andre. Og omtrent en tredjedel av parene forventes faktisk omsider å smelte sammen til en enkelt stjerne. Resultatene publiseres i tidsskriftet Science 27. juli 2012.
eso1229no — Pressemelding
APEX deltok i den skarpeste observasjon noensinne
18 July 2012: Et internasjonalt astronomteam har observert hjertet til en fjern kvasar med rekordhøy oppløsning, to millioner ganger skarpere enn hva det menneskelige øye er i stand til. Observasjonene ble utført ved å koble teleskopet Atacama Pathfinder Experiment (APEX [1]) sammen med to andre teleskoper som befinner seg andre steder på kloden. Det er første gang denne sammenkoblingen prøves, og den markerer et avgjørende steg mot det spektakulære vitenskapelige målet til prosjektet "Event Horizon Telescope" [2]: å avbilde det supermassive sorte hullet som finnes i sentrum av Melkeveien og andre galakser.
eso1228no — Pressemelding
Mørke galakser i det tidlige univers sett for første gang
11 July 2012: For første gang noensinne har astronomer observert mørke galakser. Dette er gassrike galakser praktisk talt uten stjerner. De er i en tidlig fase i galakseutviklingen og er forutsagt av teorier, men ikke observert før nå. Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har et internasjonalt forskerteam oppdaget disse hemmelighetsfulle objektene ved å observere den svake gløden de sender ut som følge av at de bestråles av en lyssterk kvasar.
eso1227no — Pressemelding
Ny metode for å studere atmosfæren til eksoplaneter
27 June 2012: Ved hjelp av en smart ny metode har astronomer for første gang studert atmosfæren til en eksoplanet i detalj, selv om planeten ikke passerer direkte foran moderstjernen sin. Et internasjonalt team har anvendt ESOs Very Large Telescope for å direkte fange det svake lyset fra planeten Tau Boötis b. Forskerne har undersøkt planetens atmosfære og for første gang siden oppdagelsen for 15 år siden nøyaktig beregnet klodens omløpsbane og masse. Observasjonene tyder på at temperaturen i planetatmosfæren avtar med høyden, noe som er helt motsatt av hva astronomene forventet. Resultatene publiseres 28. juni 2012 i tidsskriftet Nature.
eso1226no — Pressemelding
VLT ser nærmere på NGC 6357
20 June 2012: ESOs Very Large Telescope (VLT) har tatt det hittil mest detaljerte bilde av en spektakulær del av stjernefødestuen NGC 6357. Bildet viser en rekke unge, varme stjerner, glødende gasståker og mørke støvskyer som har antatt merkelige former under påvirkning av den sterke ultrafiolette strålingen og stjernevindene i området.
eso1225no — Pressemelding
ESO skal bygge verdens største optiske teleskop
11 June 2012: ESO skal bygge det største optiske/infrarøde teleskop i verden. På et møte i dag godkjente ESO-rådet E-ELT-prosjektet, forutsatt at fire såkalte ad referendum-stemmer [1] bekreftes. European Extremely Large Telescope, eller E-ELT, vil være i drift i begynnelsen av neste tiår.
Viser 101– 120 av 274