Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1321no — Pressemelding
Orions skjulte flammer
15 May 2013: Et nytt, dramatisk bilde av kosmiske skyer i stjernebildet Orion avdekker noe som kan se ut som et brennende bånd på himmelen. Den oransje gløden representerer svak stråling fra kalde, interstellare støvkorn. Det menneskelige øye kan ikke se slik langbølget lys, men det kan det ESO-drevne APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile.
eso1320no — Pressemelding
Et anarkistisk stjernedannelsesområde
2 May 2013: Det danske 1,5-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile har tatt et slående bilde av NGC 6559, et objekt som tydelig viser kaoset som hersker når stjerner fødes i interstellare skyer.
eso1319no — Pressemelding
Rekordtung pulsar gir Einstein rett – enn så lenge
25 April 2013: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og radioteleskoper verden over har astronomer oppdaget og studert et meget underlig stjernepar. Det består av den mest massive nøytronstjerne man kjenner til, og en omkretsende hvit dverg. Denne spesielle dobbeltstjernen gjør det mulig å teste Einsteins gravitasjonsteori – den generelle relativitetsteorien – på måter vi ikke har kunnet tidligere. De nye observasjonene passer så langt perfekt med forutsigelsene fra den generelle relativitetsteorien og stemmer ikke overens med enkelte alternative teorier. Resultatene presenteres i journalen Science 26. april 2013.
eso1318no — Pressemelding
ALMA lokaliserer tidlige galakser i rekordfart
17 April 2013: Et astronomteam har brukt det nye ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) til å lokalisere over hundre av de mest aktive stjernedannende galakser i det tidlige univers. ALMA er så kraftig at i løpet av bare noen få timer ble det gjort like mange observasjoner av disse galaksene som samtlige lignende teleskoper verden over har utført i løpet av mer enn et tiår.
eso1317no — Pressemelding
En spøkelsesaktig grønn boble
10 April 2013: Et nytt fascinerende bilde fra ESOs Very Large Telescope viser den grønne planetariske tåken IC 1295, som omgir en lyssvak og døende stjerne rundt 3300 lysår unna i stjernebildet Skjoldet. Bildet er det mest detaljerte som noensinne er tatt av denne stjernetåken.
eso1316no — Pressemelding
Unge, hete og blå
27 March 2013: Denne glitrende ansamlingen av klare, blå lyskilder er stjernehopen NGC 2547, en gruppe nydannede stjerner i stjernebildet Seilet på den sørlige himmelhalvkule. Bildet er tatt med vidvinkelkameraet Wide Field Imager på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.
eso1315no — Pressemelding
Vakker spiralgalakse med svinnende supernova
20 March 2013: Rundt 35 millioner lysår fra Jorda, i stjernebildet Elven, ligger spiralgalaksen NGC 1637. I 1999 ble galaksens fredfulle utseende forstyrret av en meget lyssterk supernova. Astronomer som har studert etterdønningene etter kjempeeksplosjonen med ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile, har gitt oss et flott portrett av denne relativt nærliggende galaksen.
eso1314no — Pressemelding
Danmarks kronprinspar besøker ESOs Paranal-observatorium
15 March 2013: Hans Kongelige Høyhet Kronprins Fredrik av Danmark og hans kone, Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mary, besøkte 14. mars 2013 ESOs Paranal-observatorium i forbindelse med et offisielt besøk i Chile. De ble vist rundt på ESOs verdensledende forskningsanlegg på Paranal av ESOs administrerende direktør, Tim de Zeeuw.
eso1313no — Pressemelding
ALMA omskriver historien om universets mest intense stjernedannelsesperiode
13 March 2013: Observasjoner av ekstremt fjerne galakser med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) viser at den heftigste perioden med stjernefødsler i universet fant sted mye tidligere enn antatt. I tillegg er det funnet vannmolekyler rekordlangt ut i kosmos. Forskningen presenteres i to artikler i Astrophysical Journal og en i tidsskriftet Nature 14. mars 2013. Resultatene er de seneste i en rekke oppdagelser fra det nye internasjonale ALMA-observatoriet, som innvies i dag.
eso1312no — Pressemelding
Innvielsen av ALMA innvarsler ny æra av oppdagelser
13 March 2013: I en avsidesliggende del av de chilenske Andesfjellene ble Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i dag offisielt innviet. Begivenheten markerer at alle de viktigste systemene til gigantteleskopet er ferdigstilt og at ALMA nå formelt er et fullverdig observatorium og ikke lenger et byggeprosjekt. ALMA er et samarbeid mellom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia i samarbeid med Chile.
eso1311no — Pressemelding
Oppmåling av universet med rekordstor nøyaktighet
6 March 2013: Etter nesten et tiår med grundige observasjoner har et internasjonalt astronomteam klart å bestemme avstanden til nabogalaksen Store magellanske sky mer nøyaktig enn noen gang før. Den nye målingen gir oss også mer kunnskap om universets utvidelseshastighet – den såkalte Hubble-konstanten – og er et avgjørende skritt mot å forstå naturen til den mystiske mørke energien, som gjør at universets ekspansjon faktisk akselererer. Teamet anvendte teleskoper ved ESOs La Silla-observatorium i Chile samt teleskoper andre steder på kloden. Resultatene presenteres i tidsskriftet Nature 7. mars 2013.
eso1310no — Pressemelding
Kjempeplanet i ferd med å fødes?
28 February 2013: Astronomer har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope gjort det som sannsynligvis er den første direkte observasjon av en ikke ferdig utviklet planet, som fortsatt er innhyllet i den tykke gass- og støvskiven den ble dannet fra. Hvis oppdagelsen senere blir bekreftet, vil den øke vår forståelse av hvordan planeter dannes og gjøre det mulig for astronomer å teste gjeldende teorier mot et observerbart objekt.
eso1309no — Pressemelding
VISTA tørker støv av en kosmisk hummer
20 February 2013: ESOs VISTA-teleskop har avbildet et vakkert himmellandskap av glødende gasskyer, tentakler av mørkt støv og varme, unge stjerner. De infrarøde observasjonene viser stjernefødestuen NGC 6357 i et helt nytt lys. Bildet er tatt i forbindelse med et omfattende observasjonsprosjekt, som for tiden gjennomsøker Melkeveien for å kartlegge vår galakses struktur og opprinnelse.
eso1308no — Pressemelding
Ledetråder til den kosmiske strålingens mystiske opphav
14 February 2013: Svært detaljerte observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) av restene etter en tusen år gammel supernova har gitt astronomene nye ledetråder i jakten på opprinnelsen til kosmisk stråling. For første gang tyder observasjonene på at det i supernovaresten finnes hurtige partikler som kan fungere som forløpere til kosmisk stråling. Studien publiseres i journalen Science 14. februar 2013.
eso1307no — Pressemelding
"En dråpe blekk på den lysende himmel"
13 February 2013: Et nytt bilde, fotografert med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser den lyssterke stjernehopen NGC 6520 og dens nabo, den underlige, gekkoformede mørke skyen Barnard 86. Dette kosmiske paret sees mot en bakgrunn av millioner av stjerner i den mest lyssterke delen av Melkeveien – en region så proppet med stjerner at det knapt finnes et mørkt himmelområde noe sted på bildet.
eso1306no — Pressemelding
Måketåkens vinger
6 February 2013: Et nytt bilde fra ESO viser et utsnitt av en sky av støv og lysende gass kalt Måketåken. Disse tynne, rødlysende skyene danner "vingene" til den kosmiske fuglen og bukter seg gjennom himmellandskapet sammen med mørke skyer og glitrende stjerner. Observasjonene er gjort med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.
eso1305no — Pressemelding
Høytstående delegasjoner fra Europa besøker Paranal-observatoriet
28 January 2013: De seneste dagene har flere høytstående delegasjoner fra Europa besøkt ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile i etterkant av det nylig avsluttede CELAC-EU-toppmøtet (Community of Latin American and Caribbean States–European Union). Toppmøtet er det største Chile noen gang har organisert og fant sted i Santiago 22.–28. januar 2013. ESO hadde en sentral rolle i arrangementet, som var en utmerket anledning til å vise fram organisasjonens arbeid og fasiliteter til medlemslandenes representanter.
eso1304no — Pressemelding
Mørket settes i brann
23 January 2013: Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser vakre skyer av kosmisk støv i stjernebildet Orion. Selv om disse tette interstellare skyene framstår mørke og ugjennomtrengelige på bilder tatt i synlig lys, kan LABOCA-kameraet på APEX registrere varmegløden fra støvet og avdekke stjernenes skjulte fødesteder. Men en av de mørke skyene er ikke hva den ser ut som.
eso1303no — Pressemelding
Lys fra mørket
16 January 2013: Et spennende nytt bilde fra ESO viser en mørk sky hvor nye stjerner dannes, samt en hop med lyssterke stjerner som allerede har tatt steget ut av sin støvete fødestue. Observasjonene er gjort med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile, og bildet er det beste som noensinne er tatt i synlig lys av dette lite kjente objektet.
eso1302no — Pressemelding
Et virvar av eksotiske stjerner
10 January 2013: Et nytt infrarødt bilde fra ESOs VISTA-teleskop viser kulehopen 47 Tucanae i all sin prakt. Denne hopen inneholder millioner av stjerner, og kjerneområdet huser en rekke eksotiske stjerner med uvanlige egenskaper. Ved å studere disse snodige objektene i 47 Tucanae og andre stjernehoper, kan vi lære mer om hvordan de dannes og vekselvirker med sine omgivelser. Bildet er meget skarpt og viser mange lyssvake stjerner takket være VISTAs størrelse og følsomme kamera, samt de gode observasjonsforholdene ved ESOs Paranal-observatorium i Chile.
Viser 61– 80 av 264