Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1423no — Pressemelding
ALMA fant dobbeltstjerne med rare planetdannende skiver
30 July 2014: Rundt hver av de to unge stjernene i dobbeltstjernesystemet HK Tauri har astronomer funnet en planetdannende gasskive, og det forbløffende er at skivene har helt forskjellig orientering i forhold til hverandre. Observasjonene som ble gjort med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), har gitt forskere det klareste bilde noensinne av såkalte protoplanetariske skiver i en dobbeltstjerne. Resultatene bidrar også til å forklare hvorfor så mange eksoplaneter – til forskjell fra planetene i vårt eget solsystem – har snodige, avlange og skrå omløpsbaner. Studien publiseres i tidsskriftet Nature 31. juli 2014.
eso1422no — Pressemelding
Stjernesøskens liv og død
23 July 2014: På dette nye bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile sees en gruppe unge stjerner mot et vakkert bakteppe av glødende gasskyer og mørke støvbånd. Stjernehopen med navnet NGC 3293 var selv bare en sky av gass og støv for rundt ti millioner år siden. Etter hvert som stjerner begynte å dannes, utviklet den seg til den lyssterke stjerneansamlingen vi ser her. Hoper som dette er kosmiske laboratorier som lar astronomer lære mer om hvordan stjerner utvikler seg.
eso1421no — Pressemelding
VLT oppklarer støvete mysterium
9 July 2014: En gruppe astronomer har klart å observere i sanntid hvordan stjernestøv dannes i kjølvannet av en supernovaeksplosjon. For første gang har forskere vist at disse kosmiske støvfabrikkene produserer støvkorn i en totrinnsprosess, som starter like etter eksplosjonen og fortsetter i mange år etterpå. Teamet tok i bruk ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile for å analysere lyset fra supernovaen SN 2010jl mens det sakte svant hen, og resultatene publiseres i tidsskriftet Natures nettutgave 9. juli 2014.
eso1420no — Pressemelding
Stjernelivmoren Gum 15 formes og ødelegges av sitt utakknemlige avkom
2 July 2014: Gum 15, en lite kjent sky av kosmisk gass og støv, er fødested og hjemsted til varme, unge stjerner. Disse vakre, men dødelige stjernene former nå modertåken som gav dem liv, og de vil omsider også sørge for at den går til grunne.
eso1419no — Pressemelding
Første spadetak for E-ELT
19 June 2014: En seremoni med eksplosive innslag markerte i dag en milepæl for ESOs kommende European Extremely Large Telescope (E-ELT). Deler av toppen av det 3000 meter høye fjellet Cerro Armazones ble sprengt vekk for å kunne planere området før byggingen av verdens største optiske/infrarøde teleskop tar til.
eso1418no — Pressemelding
Gigantiske eksplosjoner begravd i støv
11 June 2014: Observasjoner med ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har for første gang kartlagt forekomsten av både molekylær gass og støv i vertsgalaksene til gammaglimt – de kraftigste eksplosjoner i universet. Til astronomenes store overraskelse fant de mindre gass enn forventet, men desto mer støv, hvilket får enkelte gammaglimt til å framstå som såkalte mørke gammaglimt. Studien som presenteres i tidsskriftet Nature 12. juni 2014, er den første som omhandler gammaglimt observert med ALMA. Den viser hvilket potensial ALMA har til å øke vår kunnskap om dette fascinerende fenomenet.
eso1417no — Pressemelding
Eksoplanetjegeren SPHERE har åpnet sine øyne
4 June 2014: SPHERE, Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument, har nå gjort sine første observasjoner etter å ha blitt installert på ESOs Very Large Telescope (VLT) ved Paranal-observatoriet i Chile. Dette nye og svært kraftige verktøyet for å finne og studere eksoplaneter gjør bruk av flere avanserte observasjonsteknikker. Kvaliteten på dataene er dramatisk mye bedre enn det eksisterende instrumenter kan tilby, og under innledende tester har SPHERE tatt imponerende bilder av støvskiver rundt nære stjerner og andre himmelobjekter. Instrumentet er utviklet og bygget av et konsortium av europeiske institutter i samarbeid med ESO og under ledelse av Institut de Planétologie et d'Astrophysique de Grenoble i Frankrike. SPHERE ventes å revolusjonere studiet av eksoplaneter og såkalte protoplanetariske skiver rundt stjerner.
eso1416no — Pressemelding
En stjernehop i Kjølens kjølvann
21 May 2014: Dette fargerike, nye bildet fra MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile viser stjernehopen NGC 3590. Hopens lyssterke stjerner sees foran et dramatisk himmellandskap med mørke støvregioner og rødlysende skyer av hydrogengass. Denne lille stjerneansamlingen hjelper astronomer å forstå hvordan stjerner fødes og utvikler seg, i tillegg til å gi verdifull innsikt i strukturen til Melkeveigalaksens spiralarmer.
eso1415no — Pressemelding
Er mysteriet rundt dannelsen av magnetarer løst?
14 May 2014: Magnetarer er underlige, supertette rester etter supernovaeksplosjoner. De er de kraftigste magneter man kjenner til i universet – millioner av ganger sterkere enn de vi kan produsere her på Jorda. Ved hjelp av observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) har et europeisk astronomteam trolig funnet stjernekompanjongen til en magnetar for første gang. Oppdagelsen hjelper forskerne å forklare hvordan magnetarer dannes – noe som har vært en gåte i over 35 år – og hvorfor forløperen til magnetaren det er snakk om her, ikke kollapset til et sort hull slik teoriene forutsier.
eso1414no — Pressemelding
Eksoplanets døgnlengde målt for første gang
30 April 2014: Takket være ESOs Very Large Telescope (VLT) har astronomer for første gang klart å bestemme hvor raskt en eksoplanet roterer. Rotasjonshastigheten til Beta Pictoris b er mye større enn hos planetene i vårt solsystem. Planetens ekvator snurrer rundt i nesten 100 000 km/t, noe som gir en døgnlengde på kun åtte timer. Resultatene viser at sammenhengen vi ser i vårt solsystem mellom masse og rotasjon, også gjelder for planeter rundt andre stjerner. Ved hjelp av metoder som ligner dem som er brukt i denne studien, vil astronomer kunne kartlegge eksoplaneter i detalj med det kommende European Extremely Large Telescope (E-ELT).
eso1413no — Pressemelding
En studie i rødt
16 April 2014: En hydrogensky kalt Gum 41 er hovedmotivet i dette nye bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile. Varme, unge og lyssterke stjerner i midten av denne lite kjente tåken sender ut energirik stråling som får den omliggende hydrogengassen til å gløde med en karakteristisk rødfarge.
eso1412no — Pressemelding
Tilfeldig møte skaper himmelsk diamantring
9 April 2014: Astronomer har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope i Chile knipset dette iøynefallende bildet av den planetariske stjernetåken PN A66 33, bedre kjent som Abell 33. Tåken ble til da en aldrende stjerne blåste vekk sine ytre gasslag og dannet en vakker blå boble. Tilfeldigvis ligger en forgrunnsstjerne langs samme synslinje og skaper et motiv som er slående likt en diamantring. Dette kosmiske smykket er uvanlig symmetrisk og framstår som en nesten perfekt sirkel på himmelen.
eso1411no — Pressemelding
Galaktisk seriemorder
2 April 2014: Dette nye bildet fra MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile viser galaksen NGC 1316 og dens mindre nabo NGC 1317. Selv om objektene ligger forholdsvis nære hverandre i rommet, har de svært ulike forhistorier. Den lille spiralgalaksen NGC 1317 virker å ha levd et rolig liv, mens NGC 1316 har slukt flere andre galakser og har arr som bevis på de voldsomme slagene den har utkjempet.
eso1410no — Pressemelding
Første ringsystem rundt asteroide
26 March 2014: Observasjoner fra flere steder i Sør-Amerika, inkludert ESOs La Silla-observatorium, har til alles overraskelse avdekket at den fjerne asteroiden Chariklo omgis av to kompakte og smale ringer. Fra før av kjenner man til bare fire andre solsystemobjekter med ringer – gasskjempene Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun. Chariklo er det femte og desidert minste objektet som har denne egenskapen. Ringenes opprinnelse er et mysterium, men de kan stamme fra en kollisjon som senere gav opphav til en skive med restmateriale rundt asteroiden. Alle detaljer rundt oppdagelsen publiseres 26. mars 2014 i nettutgaven av Nature.
eso1409no — Pressemelding
VLT observerer rekordstor gul hyperkjempe
12 March 2014: ESOs Very Large Telescope Interferometer har avdekket en enorm gul stjerne som plasserer seg på topp 10-listen over de største stjerner som noensinne er oppdaget. Denne hypergiganten har en diameter drøyt 1300 ganger større Solas og tilhører et tett dobbeltstjernesystem hvor de to komponentene faktisk berører hverandre. Observasjoner som strekker seg over seksti år, enkelte utført av amatørastronomer, tyder dessuten på at dette sjeldne og forbløffende objektet inne i en meget kortvarig livsfase preget av raske endringer.
eso1408no — Pressemelding
Kometkrasj forklarer mystisk gassklump rundt ung stjerne
6 March 2014: Takket være Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i Chile kan astronomer i dag offentliggjøre oppdagelsen av en uventet gassklump av karbonmonoksid i den støvete skiven som omgir stjernen Beta Pictoris. Funnet er overraskende ettersom slik gass raskt brytes ned av stjernelys. Et eller annet – sannsynligvis hyppige kollisjoner mellom små, isete objekter som kometer – må sørge for at gassen kontinuerlig etterfylles. Resultatene publiseres i dag i journalen Science.
eso1407no — Pressemelding
MUSE åpner øynene
5 March 2014: Et nytt, innovativt instrument kalt MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer) er installert på ESOs Very Large Telescope (VLT) ved Paranal-observatoriet i Chile. MUSE har observert fjerne galakser, lyssterke stjerner og andre testobjekter i løpet av sin første og meget vellykkede observasjonsperiode.
eso1406no — Pressemelding
Diamanter i Skorpionens hale
19 February 2014: Dette nye, høyoppløste portrettet av den lyssterke stjernehopen Messier 7 er tatt ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Messier 7 er en av de mest iøynefallende åpne stjernehoper på himmelen og kan enkelt sees med det blotte øye nær halen av Skorpionen. Objektet er av stor interesse for forskere som studerer stjerners utvikling.
eso1405no — Pressemelding
En asteroides anatomi
5 February 2014: Ved hjelp av ESOs New Technology Telescope (NTT) har astronomer for første gang funnet bevis for at asteroider kan ha en meget variert indre struktur. Svært presise målinger har avslørt at ulike deler av asteroiden Itokawa har forskjellig tetthet, noe som kan gi svar på hvordan den ble dannet. Å finne ut hva som ligger under overflaten av asteroider kan også kaste lys over hva som skjer når legemer i solsystemet kolliderer, og gi hint om hvordan planeter blir til.
eso1404no — Pressemelding
Første kart over været på brun dverg
29 January 2014: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer konstruert det første kart noensinne over været på overflaten av den nærmeste brune dverg man kjenner til. Et internasjonalt team har kartlagt de mørke og lyse flekkene på WISE J104915.57-531906.1B, bedre kjent under det uformelle navnet Luhman 16B. Dette er en av to nylig oppdagede brune dverger som danner et par kun seks lysår unna oss. De nye forskningsresultatene presenteres i tidsskriftet Nature 30. januar 2014.
Viser 21– 40 av 276