eso1309no — Pressemelding

VISTA tørker støv av en kosmisk hummer

Nytt infrarødt bilde av NGC 6357

20 February 2013

ESOs VISTA-teleskop har avbildet et vakkert himmellandskap av glødende gasskyer, tentakler av mørkt støv og varme, unge stjerner. De infrarøde observasjonene viser stjernefødestuen NGC 6357 i et helt nytt lys. Bildet er tatt i forbindelse med et omfattende observasjonsprosjekt, som for tiden gjennomsøker Melkeveien for å kartlegge vår galakses struktur og opprinnelse.

NGC 6357 – noen ganger kalt Hummertåken [1] fordi dens utseende i synlig lys kan minne om en hummer – ligger rundt 8000 lysår unna i stjernebildet Skorpionen. Objektet består av enorme skyer av gass og lange tråder av mørkt støv. I disse skyene fødes blant annet massive, varme stjerner, som lyser sterkt med blåhvit farge på bilder tatt i synlig lys.

Dette bildet anvender infrarøde data fra ESOs kartleggingsteleskop VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) ved Paranal-observatoriet i Chile. Det utgjør bare et lite utsnitt av en stor kartlegging av vår galakses sentrale deler (eso1242). Prosjektet har fått navnet VISTA Variables in the Vía Láctea, forkortet VVV. Fordi infrarød stråling trenger gjennom mye av støvet som omgir regionen [2], framstår NGC 6357 bokstavelig talt i et annet lys her enn på bilder tatt på synlige bølgelengder, slik som dette bildet fra det danske 1,5-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet.

En av de mest lyssterke unge stjernene i NGC 6357, kjent som Pismis 24-1, gikk for å være den mest massive stjernen man visste om. Det var helt til astronomene oppdaget at den faktisk består av minst tre lyssterke kjempestjerner, hver og en med en masse i underkant av 100 ganger Solas. De er likevel for tungvektere å regne, og hører til blant Melkeveiens mest massive stjerner. Pismis 24-1 er det mest lyssterke objektet i stjernehopen Pismis 24. Stjernene i denne hopen antas å ha blitt dannet på samme tid fra en av NGC 6357s mange gass- og støvskyer.

VISTA er verdens største og kraftigste kartleggingsteleskop. Det er spesialkonstruert for å kartlegge store himmelarealer i infrarødt lys. VVV-prosjektet gjennomsøker Melkeveiens sentrale utbulning og deler av galakseskiven for å samle et gigantisk datasett som skal hjelpe astronomene å lære mer om vår galakses opprinnelse, tidlige liv og struktur.

Deler av NGC 6357 har tidligere også blitt observert med NASA/ESAs Hubble-teleskop (heic0619a) og ESOs Very Large Telescope (eso1226a). Begge har tatt bilder i synlig lys av ulike deler av denne regionen, og når en sammenligner disse med VISTAs infrarøde observasjoner, avdekkes flere slående ulikheter. I infrarødt lys er for eksempel de store rødlysende gassområdene mye mindre framtredende, samtidig som bleke, lillalysende tentakler av gass kommer til syne flere steder.

[1] Kallenavnet Hummertåken brukes også om det spektakulære stjernedannelsesområdet Messier 17 (eso0925), selv om Messier 17 som regel blir kalt Omegatåken.

[2] Infrarøde observasjoner kan avdekke strukturer som ikke kan sees på bilder tatt i synlig lys, for eksempel fordi et objekt er for kaldt, innhyllet i tette støvskyer eller svært langt borte. I siste tilfelle har lyset fra objektet blitt forskjøvet mot den røde delen av spekteret (lengre bølgelengder) på grunn av universets utvidelse.