eso1308no — Pressemelding

Ledetråder til den kosmiske strålingens mystiske opphav

VLT har studert restene etter supernova fra middelalderen

14 February 2013

Svært detaljerte observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) av restene etter en tusen år gammel supernova har gitt astronomene nye ledetråder i jakten på opprinnelsen til kosmisk stråling. For første gang tyder observasjonene på at det i supernovaresten finnes hurtige partikler som kan fungere som forløpere til kosmisk stråling. Studien publiseres i journalen Science 14. februar 2013.

I år 1006 e.Kr. kom en ny stjerne til syne på den sørlige himmelhalvkule. Den ble observert fra store deler av verden, for den strålte mye sterkere enn planeten Venus og kan til og med ha nærmet seg lysstyrken til Månen. Da den skinte som sterkest, var den synlig på dagtid og kastet skygger om natten. Astronomer har i nyere tid gitt supernovaen navnet SN 1006 og identifisert hvor på himmelen den inntraff. I stjernebildet Ulven er det funnet en lysende og ekspanderende ring av materiale, som utgjør restene etter den gigantiske eksplosjonen.

Man har lenge mistenkt at enkelte typer kosmisk stråling (cosmic rays på engelsk) –  partikler med meget høy energi, som har sin opprinnelse utenfor vårt solsystem og som beveger seg med hastigheter opp mot lysets – kan dannes i forbindelse med slike supernovarester. Detaljene i hvordan dette kan gå til har imidlertid vært en seiglivet gåte fram til nå.

Et team av astronomer, ledet av Sladjana Nikolić (Max Planck Institute for Astronomy i Heidelberg i Tyskland [1]), har tatt i bruk VIMOS-instrumentet på VLT for å undersøke den tusenårgamle supernovaresten SN 1006 grundigere enn noen gang før. Forskerne ønsket å studere hva som skjer i sjokkfronten, altså stedet der materialet som ble kastet ut i supernovaeksplosjonen med en enorm fart, kolliderer med gassen mellom stjernene (den interstellare materien). Den ekspanderende og meget hurtige sjokkfronten ligner sjokkbølgen som oppstår når et fly bryter lydmuren, og kan fungere som en kosmisk partikkelakselerator.

For første gang har teamet ikke bare samlet informasjon om materialet i sjokkfronten på ett enkelt sted, de har også klart å lage et kart over gassens egenskaper og hvordan disse endrer seg gjennom sjokkfronten. De nye opplysningene kan være avgjørende for å løse mysteriet med den kosmiske strålingen.

De overraskende resultatene tyder på at gassen i sjokkfrontområdet inneholder mange svært hurtige protoner [2]. Selv om disse ikke er de høyenergetiske partiklene man er på jakt etter, kan de utgjøre de nødvendige "frøene", som vekselvirker med materialet i sjokkfronten og på den måten oppnår de karakteristiske høye energiene og fyker ut i rommet som kosmisk stråling.

"Dette er første gang vi har kunnet ta en grundig titt på hva som skjer i og omkring en supernovas sjokkfront," sier Nikolić. "Dataene gir bevis for at det foran sjokkfronten eksisterer et område som varmes opp akkurat slik man ville ha forventet dersom det finnes hurtige protoner like bak sjokkfronten som transporterer energi til regionen foran den."

Studien var den første til å anvende en såkalt "integral field"-spektrograf [3] for å undersøke egenskapene til en supernovas sjokkfront i detalj. Teamet ønsker nå å bruke samme metode på andre supernovarester.

"Denne nye observasjonelle tilnærmelsen kan være nøkkelen til å løse gåten om hvordan kosmisk stråling dannes i supernovarester," avslutter medforfatter Glenn van de Ven (Max Planck Institute for Astronomy).

[1] De nye bevisene kom fram etter en dataanalyse som Sladjana Nikolić foretok som del av sitt doktorgradsarbeid ved Heidelberg-universitetet.

[2] Disse protonene kalles supratermiske fordi de beveger seg mye raskere enn man kunne forvente på bakgrunn av temperaturen i området.

[3] "Integral field"-spektroskopi er en spesiell teknikk for å undersøke de fysiske egenskaper på forskjellige steder i et objektet. Lyset som hver eneste piksel i VIMOS-instrumentet registrerer, splittes opp i de ulike fargene det består av. De individuelle lysspektrene analyseres hver for seg, og etterpå kan astronomene konstruere kart over hastigheten og de kjemiske egenskapene i ulike deler av det objektet man har observert.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Science 14. februar 2013: "An Integral View of Fast Shocks around Supernova 1006".

Forskerteamet består av Sladjana Nikolić (Max Planck Institute for Astronomy [MPIA], Heidelberg, Tyskland), Glenn van de Ven (MPIA), Kevin Heng (University of Bern, Sveits), Daniel Kupko (Leibniz Institute for Astrophysics Potsdam [AIP], Potsdam, Tyskland), Bernd Husemann (AIP), John C. Raymond (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, USA), John P. Hughes (Rutgers University, Piscataway, USA), og Jesús Falcon-Barroso (Instituto de Astrofísica de Canarias, La Laguna, Spania).