eso1304no — Pressemelding

Mørket settes i brann

23 January 2013

Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser vakre skyer av kosmisk støv i stjernebildet Orion. Selv om disse tette interstellare skyene framstår mørke og ugjennomtrengelige på bilder tatt i synlig lys, kan LABOCA-kameraet på APEX registrere varmegløden fra støvet og avdekke stjernenes skjulte fødesteder. Men en av de mørke skyene er ikke hva den ser ut som.

I verdensrommet fødes nye stjerner i tette skyer av kosmisk gass og støv. På synlige bølgelengder er støvet mørkt og ugjennomtrengelig og skjuler de bakenforliggende stjernene. Da astronomen William Herschel i 1774 observerte en slik sky i stjernebildet Skorpionen, trodde han det var et område helt fritt for stjerner. "Her er det sannelig et hull i himmelen!" utbrøt han [1].

For bedre å forstå stjernedannelse, er astronomene avhengige av teleskoper som kan observere på lengre bølgelengder, slik som i submillimeterområdet, der de mørke støvkornene gløder i stedet for å absorbere stråling. APEX på Chajnantor-platået i de chilenske Andesfjellene er den største enkeltantennen for submillimeterobservasjoner på den sørlige halvkule, og er et perfekt redskap for forskere som studerer hvordan stjerner blir til.

1500 lysår unna Jorda ligger det vidstrakte Orionkomplekset, en enorm molekylsky i stjernebildet Orion. Det er den nærmeste kjente fødestue for massive stjerner, og inneholder et vell av lyssterke tåker, mørke skyer og unge stjerner. Dette nye bildet viser bare en del av dette gigantiske komplekset. APEX-observasjonene er gjengitt med oransje fargetoner oppå et bilde tatt i synlig lys, noe som får det til å se ut som om de mørke skyene er satt i brann. Glødende områder i APEX-dataene tilsvarer ofte mørke flekker i synlig lys – et tydelig tegn på en tett støvsky som absorberer synlig lys, men som lyser på submillimeterbølgelengder. Slike områder viser seg gjerne å være steder hvor nye stjerner dannes.

Den lyse, hvite flekken nedenfor midten av bildet er stjernetåken NGC 1999. I synlig lys utgjør denne regionen en såkalt refleksjonståke, hvor skyer av støv reflekterer det lyseblå lyset fra stjerner i bakgrunnen. Tåken lyses opp hovedsakelig av den sterke strålingen fra den unge stjernen V380 Orionis [2], som ligger i dens hjerte. Midt i tåken finnes dessuten en mørk flekk, som kan sees enda tydeligere på et velkjent bilde fra Romteleskopet Hubble.

En slik mørk flekk indikerer vanligvis at det er snakk om en tett sky av kosmisk støv, som altså blokkerer lyset fra stjernene og tåken bakenfor. På dette bildet, der også observasjonene med APEX er inkludert, er flekken fortsatt mørk. Basert på APEX-dataene, kombinert med infrarøde bilder fra andre teleskoper, mener astronomene nå at flekken faktisk er en åpning i tåken, hult ut av stjernevinden og utslynget materiale fra stjernen V380 Orionis. For en gangs skyld er det virkelig et hull i himmelen!

Området dette bildet dekker, ligger om lag to grader sør for den store og berømte Oriontåken (Messier 42), som kan sees helt øverst på vidvinkelbildet fra Digitized Sky Survey (se til høyre).

Observasjonene med APEX ble ledet av Thomas Stanke (ESO), Tom Megeath (University of Toledo i USA) og Amy Stutz (Max Planck Institute for Astronomy i Heidelberg i Tyskland). APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået.

[1] På tysk: "Hier ist wahrhaftig ein Loch im Himmel!"

[2] V380 Orionis har en overflatetemperatur på ca. 10 000 Kelvin (omtrent det samme målt i Celsius), nesten dobbelt så høyt som hos vår egen sol. Stjernens masse er beregnet til 3,5 ganger Solas.