eso1243no — Pressemelding

Gamle og nye stjerner?

31 October 2012

Dette fargerike bildet av kulehopen NGC 6362 er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Sammen med et ferskt blinkskudd av hopens sentralområde fra Romteleskopet Hubble er dette det beste bildet som finnes av denne lite kjente stjernehopen. Kulehoper består hovedsakelig av titusener av svært gamle stjerner, men de inneholder også stjerner som framstår mistenkelig unge.

Kulehoper er store kuleformede stjerneansamlinger. De er blant de eldste objekter i universet, og heller ikke NGC 6362 kan skjule sin alder på dette nye bildet. De mange gulaktige stjernene i hopen har allerede unnagjort størstedelen av livene sine og utviklet seg til røde kjempestjerner. Men kulehoper er ikke uforanderlige levninger fra fortiden – det foregår fortsatt pussige stjerneaktiviteter i disse tettbefolkede stjerneområdene.

NGC 6362 inneholder for eksempel mange "blue stragglers", et uttrykk man på norsk kan oversette med blå etternølere. Dette er gamle stjerner som på grunn av fargen og lysstyrken fort kan bli tatt for å være stjerner i sin beste ungdom. Alle stjernene i en kulehop ble dannet i løpet av en forholdsvis kort tidsperiode, rundt ti milliarder år tilbake for de fleste kulehoper. De blå etternølerne er imidlertid blåere og mer lyssterke – og dermed mer massive – enn de burde være etter ti milliarder års stjerneutvikling. Blå stjerner er meget varme og forbrenner sitt brennstoff hurtig, så hvis disse stjernene ble født for omtrent ti milliarder år siden, burde de for lengst ha mistet gnisten og svunnet hen. Hvordan har de så overlevd?

Astronomene er ivrige etter å komme til bunns i hemmeligheten bak de blå etternølernes ungdommelige utseende. Det hersker for tiden to hovedteorier: kolliderende stjerner med påfølgende sammensmelting, og overførsel av materiale mellom to stjernekompanjonger. Den grunnleggende ideen bak begge alternativene er at stjernene ikke ble født like store som de er i dag, men at de på et eller annet tidspunkt ble tilført ytterligere materiale, som så gav dem nytt liv.

NGC 6362 har blitt mye undersøkt opp gjennom årene. Den er ikke like kjent som enkelte mer lyssterke kulehoper, men den er ikke noe mindre interessant for astronomene av den grunn. NGC 6362 ble utvalgt som et av 160 stjernefelter i Pre-FLAMES-prosjektet ­– en forberedende himmelkartlegging utført mellom 1999 og 2002 med 2,2-metersteleskopet på La Silla, der oppgaven var å finne passende stjerner som senere skulle studeres nærmere med spektrografen FLAMES på ESOs Very Large Telescope (VLT). Bildet som presenteres her, er laget ut fra data samlet i forbindelse med denne kartleggingen.

Det nye bildet viser hele hopen mot en rik stjernebakgrunn i Melkeveiens bånd. De sentrale delene av NGC 6362 er også undersøkt i detalj med Romteleskopet Hubble (NASA/ESA). Hubble-bildet viser mange flere detaljer, men over et mye mindre utsnitt av himmelen. Vindvinkelbildet og nærbildet utfyller hverandre perfekt.

Denne strålende stjerneballen er å finne i stjernebildet Alteret på den sørlige himmelhalvkule, og kan enkelt sees i et lite amatørteleskop. Den ble oppdaget i 1826 av den skotske astronomen James Dunlop da han observert den australske nattehimmelen med et 22-centimeters teleskop.

I 2012 feirer European Southern Observatory (ESO) 50-årsjubileum. ESO er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 39 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.