eso1229no — Pressemelding

APEX deltok i den skarpeste observasjon noensinne

Teleskoper i Chile, Arizona og på Hawaii ser to millioner ganger skarpere enn det menneskelige øye

18 July 2012

Et internasjonalt astronomteam har observert hjertet til en fjern kvasar med rekordhøy oppløsning, to millioner ganger skarpere enn hva det menneskelige øye er i stand til. Observasjonene ble utført ved å koble teleskopet Atacama Pathfinder Experiment (APEX [1]) sammen med to andre teleskoper som befinner seg andre steder på kloden. Det er første gang denne sammenkoblingen prøves, og den markerer et avgjørende steg mot det spektakulære vitenskapelige målet til prosjektet "Event Horizon Telescope" [2]: å avbilde det supermassive sorte hullet som finnes i sentrum av Melkeveien og andre galakser.

Astronomene koblet APEX-teleskopet i Chile sammen med Submillimeter Array (SMA) [3] på Hawaii og Submillimeter Telescope (SMT) [4] i Arizona i USA, og foretok deretter den skarpeste direkte observasjon noensinne [5]. Teleskopene var rettet mot senteret til en fjern galakse, den lyssterke kvasaren 3C 279, som huser et supermassivt sort hull på omtrent en milliard ganger Solas masse. Den er så langt unna Jorda at lyset har brukt over fem milliarder år på å nå fram til oss. APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for den daglige driften av teleskopet.

Teleskopene ble koblet sammen med en teknikk kalt Very Long Baseline Interferometry (VLBI) på engelsk. Større teleskoper gir skarpere observasjoner, og interferometriteknikken gjør at flere teleskoper kan kobles sammen og fungere som ett stort teleskop med samme størrelse som den største avstanden mellom dem. Med VLBI oppnår man altså de skarpeste observasjonene ved å gjøre avstanden mellom teleskopene så stor som mulig. For kvasarobservasjonene tok forskerteamet i bruk tre teleskoper for å lage et interferometer med følgende avstander: 9447 km fra Chile til Hawaii, 7174 km fra Chile til Arizona og 4627 km fra Arizona til Hawaii. APEX i Chile var en viktig brikke, siden dette teleskopet bidro til de lengste avstandene ("baselines").

Observasjonene ble gjort på radiobølgelengder, nærmere bestemt 1,3 millimeters bølgelengde. Det er første gang det er foretatt observasjoner på så korte bølgelengder med teleskoper plassert så langt unna hverandre som i denne studien. Observasjonene oppnådde en skarphet, eller vinkeloppløsning, på 28 mikrobuesekunder, tilsvarende ca. 8 milliarddels grad. Dette er utrolige to millioner ganger bedre enn vårt menneskelige syn. Så gode observasjoner av kvasaren lar forskerne se detaljer som måler mindre enn et lysår – en bemerkelsesverdig prestasjon for et objekt som er flere milliarder lysår unna.

Observasjonene er en milepæl mot målet om å avbilde supermassive sorte hull og områdene rundt dem. Framtidige planer går ut på å koble til enda flere teleskoper for til slutt å lage det såkalte Event Horizon Telescope – Hendelseshorisontteleskopet. Det vil kunne avbilde skyggen av det supermassive sorte hullet i sentrum av Melkeveigalaksen vår og andre nære galakser. Skyggen, et mørkt område som sees mot en lysere bakgrunn, skyldes at lyset bakenfor bøyes av det sorte hullets enorme gravitasjonskraft. Et slikt funn vil være det første direkte observasjonell bevis for eksistensen av en hendelseshorisont, grensen rundt et sort hull hvorfra selv ikke lys kan unnslippe.

Dette er første gang APEX har deltatt i VLBI-observasjoner. Det vellykkede eksperimentet er et resultat av tre års hardt arbeid ved APEX på Chajnantor-sletten 5000 moh. i de chilenske Andesfjellene, hvor det atmosfæriske lufttrykket bare er halvparten av hva det er ved havnivå. For å klargjøre APEX til VLBI-observasjonene, installerte forskere fra Tyskland og Sverige et nytt digitalt datainnsamlingssystem, et svært presist atomur og lufttette dataopptakere som kan lagre 4 gigabit per sekund i timer av gangen under de vanskelige miljøforholdene på høysletten [6]. Dataene – 4 terabyte fra hvert av de tre teleskopene – ble sent på harddisker til Tyskland og prosessert ved Max Planck Institut für Radioastronomie i Bonn.

Den vellykkede tilkoblingen av APEX er også viktig av en annen grunn. APEX deler nemlig beliggenhet og mange teknologiske aspekter med det nye ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). ALMA er fortsatt under bygging og vil til slutt bestå av 54 antenner med samme diameter som APEX (12 meter), pluss 12 mindre antenner (7 meters diameter). For tiden undersøker man om også ALMA kan kobles til teleskopnettverket. ALMAs mange antenner vil kunne øke følsomheten til observasjonene ti ganger sammenlignet med de innledende testene som presenteres her. Å direkte se skyggen av Melkeveiens supermassive sorte hull vil i så fall være innen rekkevidde for framtidige interferometriobservasjoner.

[1] APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået. APEX er et foregangsprosjekt for neste generasjons submillimeterteleskop, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), som nå bygges og drives på samme fjellplatå.

[2] Event Horizon Telescope, eller Hendelseshorisontteleskopet på norsk, er et internasjonalt samarbeidsprosjekt ledet av MIT Haystack Observatory i USA.

[3] Submillimeter Array (SMA) på Mauna Kea på Hawaii består av åtte 6-metersantenner og drives av Smithsonian Astrophysical Observatory (USA) og Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics (Taiwan).

[4] Submillimeter Telescope (SMT) på 10 meter i diameter på toppen av Mount Graham i Arizona drives av Arizona Radio Observatory (ARO) i Tucson i delstaten Arizona (USA).

[5] Enkelte indirekte teknikker har vært brukt for å studere enda mindre detaljer, f.eks. mikrolinsing (se heic1116) og interstellar scintillasjon. Rekorden som omtales her, gjelder altså direkte observasjoner.

[6] Disse systemene ble utviklet parallelt i USA (MIT-Haystack observatory) og i Europa (MPIfR, INAF – Istituto di Radioastronomia Noto VLBI Station, og HAT-Lab). En hydrogenmaser (T4Science) ble installert for å gjøre jobben som nøyaktig atomur. De to andre teleskopene, SMT og SMA, var allerede utrustet for VLBI-observasjoner.

[7] Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) er et internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia, i samarbeid med Chile. ESO er den europeiske partner i ALMA.