eso1203no — Pressemelding

El Gordo – en "fet", fjern galaksehop

10 January 2012

En ekstremt varm, massiv og ung galaksehop – den største man noen gang har sett i det fjerne univers – har blitt undersøkt av et internasjonalt team ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile, NASAs røntgenobservatorium Chandra og Atacama Cosmology Telescope. Resultatene presenteres i dag 10. januar 2012 på American Astronomical Society sitt 219. møte i Austin i delstaten Texas.

Den nylig oppdagede galaksehopen [1] har fått tilnavnet El Gordo – "den store" eller "den fete" på spansk. Egentlig består den av to separate hoper som støter sammen i flere millioner kilometer i timen. El Gordo ligger så langt unna at lyset har reist i syv milliarder år for å nå fram til Jorda.

"Av alle galaksehoper i denne avstanden eller lengre unna er denne hopen den mest massive, den varmeste og den som sender ut mest røntgenstråling," sier lederen av studien, Felipe Menanteau ved Rutgers-universitetet i USA. "Vi viet mye av vår observasjonstid på El Gordo, noe vi er veldig fornøyde med siden det viste seg å være snakk om en spektakulær kollisjon mellom to store galaksehoper."

Galaksehoper er universets største strukturer som holdes sammen av gravitasjonskraften. Dannelsesprosessen, der mindre galaksegrupper går sammen og danner større ansamlinger, avhenger i stor grad av mengden mørk materie og mørk energi som fantes i universet på den tiden de vokste fram. Studier av galaksehoper kan derfor kaste lys på disse mystiske mørke bestanddelene av kosmos.

"Gigantiske galaksehoper som El Gordo er akkurat det vi leter etter," sier teammedlem Jack Hughes, også fra Rutgers-universitetet. "Ved å anvende dagens beste kosmologiske modeller ønsker vi å sjekke om vi forstår hvordan disse ekstreme objektene dannes."

Teamet, ledet av astronomer fra Chile og Rutgers-universitetet i USA, fant El Gordo da de registrerte en forstyrrelse i den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Denne svake mikrobølgestrålingen er en rest etter den første strålingen fra Big Bang, universets ekstremt varme og tette begynnelse 13,7 milliarder år tilbake. Bakgrunnsstrålingen vekselvirker med elektronene i den varme gassen i galaksehopene, og det forvrenger bildet av bakgrunnsgløden når den observeres fra Jorda [2]. Jo tettere og større hopen er, desto tydeligere blir effekten. El Gordo ble plukket opp i en kartlegging av den kosmiske bakgrunnsstrålingen utført med Atacama Cosmology Telescope [3].

Astronomene brukte ESOs Very Large Telescope for å måle avstanden til denne kjempekollisjonen og også hastighetene til de involverte galaksene. I tillegg ble NASAs røntgenobservatorium Chandra brukt til å studere den varme gassen mellom galaksene i hopen.

Selv om en galaksehop av El Gordos størrelse og avstand er svært sjelden, sier forskerne at de nye resultatene fortsatt er i samsvar med astronomenes gjeldende forståelse av et univers som startet med et Big Bang og hovedsakelig består av mørk materie og mørk energi.

El Gordo ble sannsynligvis til på samme måte som Prosjektilhopen (Bullet Cluster på engelsk), en spektakulær vekselvirkende galaksehop som ligger nesten fire milliarder lysår nærmere oss. I begge hopene er det tegn på at vanlig materie bestående for det meste av varm gass som sender ut røntgenstråling, er blitt revet løs fra den mørke materien. Den varme gassen mistet fart i kollisjonen slik man ville forvente, mens den mørke materien ikke ble påvirket.

"Det er første gang man har funnet et system som ligner på Prosjektilhopen i så stor avstand," sier Cristóbal Sifón, som studerer ved Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC) i Santiago. "Det er som man sier: Vil du forstå hvor du er på vei, må du først vite hvor du har vært."

[1] Det offisielle navnet på hopen er ACT-CL J0102-4915. Første del av betegnelsen viser at galaksehopen ble funnet i data fra Atacama Cosmology Telescope (ATC), mens siste del henviser til objektets posisjon på himmelen i stjernebildet Føniks på den sørlige himmelhalvkule.

[2] Effekten kalles Sunyaev–Zel'dovich-effekten etter de russiske astronomene Rashid Sunyaev og Yakov Zel'dovich.

[3] Atacama Cosmology Telescope (ACT) er et seks meter stort teleskop på Cerro Toco i Atacamaørkenen i det nordlige Chile, ikke langt unna stedet hvor ALMA nå bygges. Teleskopet er designet for høyoppløste himmelkartlegginger i mikrobølgeområdet. Dataene bruker astronomene til å studere den kosmiske bakgrunnsstrålingen.

Denne studien av El Gordo presenteres 10. januar 2012 på det 219. møtet til American Astronomical Society i Austin i delstaten Texas i USA. En forskningsartikkel med tittelen "The Atacama Cosmology Telescope: ACT-CL J0102−4915 'El Gordo', A Massive Merging Cluster at Redshift 0.87" av Felipe Menanteau et al., der resultatene beskrives i detalj, vil publiseres i The Astrophysical Journal.

Forskerteamet består av Felipe Menanteau (Rutgers University, USA), John P. Hughes (Rutgers), Crisóbal Sifón (Pontificia Universidad Católica de Chile [PUC]), Matt Hilton (University of Nottingham, Storbritannia), Jorge González (PUC), Leopoldo Infante (PUC), L. Felipe Barrientos (PUC) , Andrew J. Baker (Rutgers) , Sudeep Das (University of California, Berkeley, USA; Princeton University, USA), Mark J. Devlin (University of Pennsylvania, USA), Joanna Dunkley (Oxford University, Storbritannia) , Adam D. Hincks (Princeton University), Arthur Kosowsky (University of Pittsburgh, USA) , Danica Mardsen (University of Pennsylvania), Tobias A. Marriage (The Johns Hopkins University, Baltimore, USA) , Kavilan Moodley (University of KwaZulu-Natal, Durban, Sør-Afrika), Michael D. Niemack (NIST, Boulder, USA) , Lyman A. Page (Princeton University) , Erik D. Reese (University of Pennsylvania), Neelima Sehgal (Stanford University, USA), Jon Sievers (University of Toronto, Canada) , David N. Spergel (Princeton University), Suzanne T. Staggs (Princeton University) og Edward Wollack (Goddard Space Flight Center, USA).

I 2012 feirer European Southern Observatory (ESO) 50-årsjubileum. ESO er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.