eso1147no — Pressemelding

VLT fant stjerne med rekordrask rotasjon

5 December 2011

ESOs Very Large Telescope (VLT) har oppdaget den raskest roterende stjerne man kjenner til. Denne massive, unge, lyssterke stjernen holder til i en av våre nabogalakser, Store magellanske sky, rundt 160 000 lysår fra Jorda. Astronomene tror den kan ha hatt en voldsom fortid og blitt kastet ut av et dobbeltstjernesystem idet kompanjongen eksploderte.

Et internasjonalt team av astronomer har anvendt ESOs Very Large Telescope (VLT) ved Paranal-observatoriet i Chile til å kartlegge de tyngste og mest lyssterke stjernene i Tarantelltåken (se eso1117) i galaksen Store magellanske sky. Blant de mange sterke stjernene i denne stjernefødestuen har teamet fått øye på en som roterer rundt sin egen akse i mer enn to millioner km/t – mer enn tre hundre ganger raskere enn Sola [1]. Det er like før stjernen slites i filler av sentrifugalkreftene. Objektet har fått navnet VFTS 102 [2] og er den raskest roterende stjerne vi så langt kjenner til [3].

Astronomene fant dessuten ut at stjernen, som er om lag 25 ganger mer massiv enn Sola og omtrent hundre tusen ganger mer lyssterk, beveger seg gjennom rommet med en annen hastighet enn sine naboer [4].

"Den ekstreme rotasjonshastigheten og den uvanlige bevegelsen sammenlignet med nabostjernene gjorde at vi begynte å lure på om stjernen kunne ha hatt en uvanlig forhistorie. Vi mistenkte at noe spesielt hadde skjedd," forklarer hovedforfatteren av forskningsartikkelen, Philip Dufton (Queen's University Belfast, Nord-Irland).

Hastighetsforskjellen kan bety at VFTS 102 er en stjerne som har "stukket av" – en stjerne som ble kastet ut av et dobbeltstjernesystem da dens kompanjong eksploderte som supernova. Teorien støttes av to andre faktorer: en pulsar og en tilhørende supernovarest (stjernetåke) i nabolaget [5].

Forskerteamet har utviklet en mulig bakgrunnshistorie for denne meget spesielle stjernen: Den kan ha begynt livet som et av medlemmene i et dobbeltstjernesystem. Hvis de to stjernene var nær hverandre, kunne gass ha strømmet over fra kompanjongen, noe som ville fått VFTS 102 til å snurre raskere og raskere. Dette kan i så fall forklare den usedvanlig hurtige rotasjonen. Etter et kort liv på rundt ti millioner år ville den massive ledsageren ha eksplodert som en supernova, noe som kan forklare den karakteristiske gasskyen, kalt en supernovarest på fagspråket, som er funnet i nærheten. De ekstreme kreftene fra eksplosjonen vil dessuten ha dyttet VFTS 102 ut av dobbeltstjernesystemet, noe som kan forklare forskjellen i hastighet mellom denne stjernen og de andre stjernene i området. Da den massive kompanjongen eksploderte, ville størsteparten av materialet blitt kastet ut og dannet en tåke, mens en kompakt rest, en pulsar, ville blitt igjen i midten. Det er oppdaget en pulsar i denne regionen, noe astronomene mener er siste brikke i puslespillet.

Forskerne kan selvsagt ikke være helt sikre på at hendelsesforløpet var akkurat slik. "Men det er en veldig interessant historie fordi den forklarer alle de uvanlige egenskapene vi har sett. Denne stjernen har vist oss uventede sider av de tyngste stjernenes korte, men dramatiske liv," avslutter Dufton.

[1] Et fly med denne hastigheten ville kun trengt omtrent et minutt på en runde rundt Jorda.

[2] Betegnelsen VFTS102 henviser til VLT-FLAMES Tarantula Survey, en himmelkartlegging utført med FLAMES-spektrografen (Fibre Large Array Multi Element Spectrograph) på ESOs Very Large Telescope.

[3] Enkelte stjerner ender livene sine som små og svært kompakte objekter som eksempelvis pulsarer (se fotnote [5]). Pulsarer kan rotere mye raskere enn VFTS 102, men de er samtidig svært mye mindre og tettere og lyser ikke ved hjelp av kjernefusjon slik vanlige stjerner gjør.

[4] VFTS 102 beveger seg gjennom rommet med en hastighet på 228 kilometer i sekundet. Det er omkring 40 kilometer i sekundet saktere enn lignende stjerner i samme område.

[5] Pulsarer stammer fra supernovaeksplosjoner. Kjernen til stjernen kollapser og danner et lite og uhyre kompakt objekt, en nøytronstjerne, som roterer svært raskt og sender ut kraftige partikkelstråler, såkalte jeter ("jets" på engelsk). Hvis jetene er rettet mot Jorda, vil vi registrere en regelmessig "puls" ettersom objektet roterer rundt sin egen akse. Den tilhørende supernovaresten er en karakteristisk gassky som har blitt blåst vekk av sjokkbølgene da stjernekjernen kollapset til en nøytronstjerne.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i Astrophysical Journal Letters: "The VLT-FLAMES Tarantula Survey: The fastest rotating O-type star and shortest period LMC pulsar – remnants of a supernova disrupted binary?" av Philip L. Dufton et al.

Forskerteamet består av P.L. Dufton (Astrophysics Research Centre, Queen's University Belfast (ARC/QUB), Storbritannia), P.R. Dunstall (ARC/QUB, Storbritannia), C.J. Evans (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh (ROE), Storbritannia), I. Brott (University of Vienna, Department of Astronomy, Østerrike), M. Cantiello (Argelander Institut fur Astronomie der Universitat Bonn, Tyskland, og Kavli Institute for Theoretical Physics, University of California, USA), A. de Koter (Astronomical Institute 'Anton Pannekoek', University of Amsterdam, Nederland), S.E. de Mink (Space Telescope Science Institute, USA), M. Fraser (ARC/QUB, Storbritannia), V. Henault-Brunet (Scottish Universities Physics Alliance (SUPA), Institute for Astronomy, University of Edinburgh, ROE, Storbritannia), I.D. Howarth (Department of Physics & Astronomy, University College London, Storbritannia), N. Langer (Argelander Institut fur Astronomie der Universitat Bonn, Tyskland), D.J. Lennon (ESA, Space Telescope Science Institute, USA), N. Markova (Institute of Astronomy with NAO, Bulgaria), H. Sana (Astronomical Institute 'Anton Pannekoek', University of Amsterdam, Nederland), og W.D. Taylor (SUPA, Institute for Astronomy, University of Edinburgh, ROE, Storbritannia).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.