eso1141no — Pressemelding

VISTA fant nye kulehoper

Infrarødt lys lar astronomene se rett gjennom Melkeveiens hjerte

19 October 2011

To nyoppdagede kuleformede stjernehoper er nå lagt til listen over Melkeveiens 158 tidligere kjente kulehoper. Objektene ble funnet med ESOs kartleggingsteleskop VISTA i forbindelse med Via Lactea-prosjektet. Denne kartleggingen har også frambragt den første stjernehop som ligger langt bortenfor Melkeveiens sentrum. Lyset fra denne har måttet gå rett gjennom støvet og gassen i hjertet av galaksen vår for å nå fram til oss.

Kulehopen UKS 1 stråler vakkert i høyre del av det første av de nye infrarøde bildene fra ESOs kartleggingsteleskop VISTA ved Paranal-observatoriet i Chile. Men det skjuler seg også en overraskelse i dette meget rike stjernefeltet – en lyssvak kulehop med betegnelsen VVV CL001 som ble oppdaget i dataene fra en av VISTAs himmelkartlegginger. Hvis du ser godt etter, vil du få øye på en liten ansamling av stjerner i bildets venstre halvdel.

VVV CL001 er imidlertid bare den første av VISTAs kulehopfunn. Astronomteamet har oppdaget enda et objekt, kalt VVV CL002, som sees på bilde b [1]. Denne lille og lyssvake stjerneansamlingen kan dessuten – ut fra det vi vet så langt – være den kulehopen som er nærmest Melkeveiens sentrum. Det er sjelden det oppdages nye kulehoper. Den seneste ble funnet i 2010, og bare 158 kulehoper var kjent i galaksen vår før VISTAs nye oppdagelser.

Nyoppdagelsene kommer fra et pågående observasjonsprosjekt som har fått navnet VISTA Variables in the Via Lactea, forkortet VVV. Det er en systematisk studie i infrarødt lys av Melkeveiens sentrale deler. VVV-teamet ledes av Dante Minniti (Pontificia Universidad Católica de Chile) og Philip Lucas (Centre for Astrophysics Research, University of Hertfordshire, Storbritannia).

I tillegg til kulehoper, finner VISTA mange såkalte åpne stjernehoper, som generelt sett befinner seg i eller nær galakseskivens plan og inneholder færre og yngre stjerner og er mye mer vanlige enn kulehopene (se eso1128). Et annet nylig funn, VVV CL003, ser ut til å være en åpen stjernehop som ligger i retning Melkeveiens hjerte, men mye lenger unna, nærmere bestemt ca. 15 000 lysår bortenfor galaksesenteret. Dette er den første stjernehopen av denne typen man har funnet på den andre siden av Melkeveien.

På grunn av de nye hopenes svake lysstyrke, er det ikke rart de har forblitt uoppdaget så lenge. Fram til noen år siden var faktisk UKS 1 (se bilde a), som lyser mye sterkere enn nykomlingene, den mest lyssvake av alle kjente kulehoper i Melkeveien. Fordi stjernelyset blir absorbert (spesielt de kortere bølgelengder) av interstellart støv, kan slike lyssvake objekter bare observeres i infrarødt lys. VISTA, verdens største kartleggingsteleskop, passer perfekt til å lete etter nye stjernehoper som skjuler seg bak støv i Melkeveiens sentrale områder [2].

En interessant mulighet er at VVV CL001 er gravitasjonelt bundet til UKS 1. I så fall utgjør disse to stjerneansamlingene Melkeveiens første dobbeltkulehop. Men det kan like gjerne være slik at de fra vårt ståsted tilfeldigvis ligger nær hverandre på himmelen, mens de i virkeligheten er adskilt av enorme avstander.

Disse VISTA-bildene er laget ut fra bilder tatt gjennom de nær-infrarøde filtrene J (vist med blå farger), H (vist med grønne farger) og Ks (vist med røde farger). Bildene er bare små utsnitt av VISTAs fulle synsfelt.

[1] Oppdagelsen av de nye stjernehopene ble nylig offentliggjort i San Juan i Argentina under det første møtet mellom argentinske og chilenske astronomiorganisasjoner.

[2] De ørsmå støvkornene som danner enorme skyer i galaksene, sprer blått lys mer effektivt enn det mer langbølgede røde og infrarøde lyset. Astronomene kan derfor lettere se gjennom støvet hvis de observerer i infrarødt lys snarere enn vanlig synlig stråling, som øynene våre er følsomme overfor.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal driver ESO Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskop. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på rundt 40 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.