eso1042no — Pressemelding

Spiralgalakser i blanke messingen

27 October 2010

Seks spektakulære spiralgalakser sees i et nytt, klart lys på bilder fra ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile. Bildene er tatt i infrarødt lys med det imponerende HAWK-I-kameraet, og dataene vil hjelpe astronomer å forstå hvordan galaksenes iøynefallende spiralmønstre oppstår og utvikler seg.

HAWK-I [1] er et av de nyeste og kraftigste kameraene på ESOs Very Large Telescope (VLT). Det registrerer infrarødt lys, noe som innebærer at det kan se gjennom mye av støvet i galaksenes spiralarmer. Sammenlignet med VLTs eldre, men fortsatt mye brukte infrarøde kamera ISAAC, har HAWK-I seksten ganger flere piksler og dekker et mye større himmelareal. Forbedret teknologi gir dessuten HAWK-I større følsomhet enn ISAAC, slik at det kan registrere svakere infrarød stråling [2]. Fordi HAWK-I kan "kle av" galaksene og ikke lar seg forstyrre av støv og lysende gass, er det et perfekt instrument for å studere de enorme mengdene med middelaldrende stjerner i spiralarmene.

De seks galaksene inngår i en studie av spiralstruktur ledet av Preben Grosbøl ved ESO. De innsamlede dataene skal hjelpe forskerne å forstå de komplekse og subtile prosessene som får stjernene i disse store systemene til å danne slike perfekte spiralmønstre.

Det første bildet viser NGC 5247, en spiralgalakse med to gigantiske armer, 60–70 millioner lysår unna Jorda. At den sees "ovenfra" gir oss et utmerket innblikk i den malstrømlignende strukturen. Galaksen ligger i stjernebildet Jomfruen.

Galaksen på det andre bildet er Messier 100, oppdaget på 1800-tallet og også kjent som NGC 4321. Den er en storslått såkalt "grand design" spiralgalakse – en engelsk benevnelse på en type galakser med svært iøynefallende og veldefinerte spiralarmer. Galaksen ligger rundt 55 lysår fra Jorda i stjernebildet Berenikes hår (oppkalt etter den egyptiske dronningen Berenike II), og tilhører Virgo-galaksehopen.

Det tredje bildet er av NGC 1300, prototypen på en stavspiral, hvor armene starter i endepunktene av en avlang, stavlignende struktur som går gjennom kjernen. Den befinner seg om lag 65 millioner lysår unna, i stjernebildet Elven.

Spiralgalaksen på det fjerde bildet, NGC 4030, ligger omtrent 75 millioner lysår fra Jorda, i stjernebildet Jomfruen. http://www.iau.org/static/public/constellations/gif/VIR.gif  I 2007 oppdaget Takao Doi, en japansk astronaut og også amatørastronom, at en supernova lyste opp i galaksen. En slik stjerneeksplosjon kan i korte øyeblikk lyse like sterkt som hele dens vertsgalakse.

Femte bilde viser NGC 2997, en spiralgalakse ca. 30 million lysår borte, i stjernebildet Luftpumpen. NGC 2997 er det mest lyssterke medlemmet av galaksegruppen med samme navn, og denne er i sin tur medlem av Den lokale superhop, som teller minst hundre galaksegrupper og -hoper. Den lokale gruppe, som Melkeveien tilhører, er også del av Den lokale superhop.

Sist, men ikke minst har vi NGC 1232, en vakker galakse som ligger rundt 65 millioner lysår unna, i stjernebildet Elven. Den klassifiseres som en mellomting mellom en stavspiral og en klassisk spiralgalakse. Et bilde i synlig lys av denne galaksen og dens mindre galaksekompanjong NGC 1232A var for øvrig et av de første som ble tatt med VLT (eso9845). Nå har HAWK-I tatt en ny kikk på NGC 1232, og denne gangen avbildet den på nær-infrarøde bølgelengder.

Dette galaksegalleriet viser tydelig at HAWK-I lar oss studere spiralstrukturen i disse seks lyssterke galakse med utsøkt oppløsning og med en klarhet som bare er mulig gjennom infrarøde observasjoner.

[1] HAWK-I står for "High-Acuity Wide-field K-band Imager". Flere tekniske detaljer om kameraet finnes i en tidligere pressemelding (eso0736)