eso1037no — Pressemelding

En nær spiralgalakse som ligner vår egen

8 September 2010

ESO offentliggjør i dag et spektakulært, nytt bilde av NGC 300, en spiralgalakse som ligner på Melkeveien og som befinner seg i den nærliggende Sculptor-galaksegruppen. Galaksens struktur kommer virkelig til sin rett på denne 50 timer lange eksponeringen, tatt med Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. NGC 300 ligger rundt seks millioner lysår unna og har en tilsynelatende størrelse på omtrent 2/3 av fullmånens himmelutstrekning.

Oppdagelsen av NGC 300 ble gjort fra Australia av den skotske astronomen James Dunlop  tidlig på 1800-tallet. Den er en av de nærmeste og mest storslåtte spiralgalakser på den sørlige himmelhalvkule, og er lyssterk nok til å kunne observeres med en vanlig prismekikkert. Galaksen ligger i det lite iøynefallende stjernebildet Billedhuggeren (Sculptor på latin), som har få sterke stjerner, men en desto mer interessant ansamling nære galakser kalt Sculptorgruppen [1]. Flere andre medlemmer av denne galaksegruppen har vært studert med ESOs teleskoper før, deriblant  NGC 55 (eso0914), NGC 253 (eso1025, eso0902) og NGC 7793 (eso0914). Mange av galaksene har et eller annet merkelig ved seg, men NGC 300 framstår som usedvanlig normal. Dette gjør den til et perfekt eksemplar for astronomer som studerer strukturen og bestanddelene til spiralgalakser slik som vår egen.

Dette bildet fra Wide Field Imager-instrumentet (WFI) ved ESOs La Silla-observatorium i Chile ble satt sammen fra et stort antall enkeltbilder tatt gjennom mange ulike filtre, med en samlet eksponeringstid på bortimot 50 timer. Dataene ble samlet gjennom flere observasjonsnetter over et tidsrom på flere år. Hovedmålet med denne omfattende observasjonskampanjen var å foreta en særdeles grundig stjernetelling i galaksen, der man sjekker både antall og type stjerner, i tillegg til å identifisere regioner, eller til og med enkeltstjerner, som berettiger nærmere og mer fokuserte undersøkelser. Slike rikholdige datasett kan selvsagt ha en rekke anvendelser og danne grunnlag for andre studier i årene framover.

Ved å observere galaksen med filtre som isolerer strålingen fra hydrogen og oksygen, står de mange stjernedannelsesområdene i NGC 300 tydelig fram som røde og rosa skyer langs galaksens spiralarmer. Med sitt store synsfelt, 34 x 34 bueminutter, tilsvarende fullmånens utstrekning på himmelen, er Wide Field Imager-instrumentet et ideelt redskap for astronomene når det gjelder store objekter som NGC 300.

Det finnes mange interessante fenomener knyttet til NGC 300 som har blitt studert med ESOs teleskoper. Astronomer ved ESO oppdaget nylig det mest fjerntliggende og et av de mest massive stjernedannede sorte hullene man kjenner til (eso1004) nettopp i denne galaksen. Det sorte hullet var del av et dobbeltstjernesystem, med en svært varm og lyssterk Wolf-Rayet-stjerne som partner. NGC 300 og en annen galakse, NGC 55, beveger seg sakte rundt og mot hverandre – det første stadiet i en meget langsom prosess der galaksene til slutt smelter sammen (eso0914). Dagens beste estimat for avstanden til NGC 300 ble før øvrig beregnet med bruk av blant annet ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet (eso0524).

[1] Selv om den vanligvis regnes som medlem av Sculptorgruppen, viser de nyeste avstandsmålingene at NGC 300 ligger betydelig nærmere oss enn mange av de andre galaksene i gruppen og muligens bare er løst knyttet til dem.