eso0949no — Pressemelding

VISTA: Nyskapende kartleggingsteleskop klar til dyst

11 December 2009

Et nytt teleskop – VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) – er nylig tatt i bruk ved ESOs Paranal-observatorium, og nå slippes de første bilderesultatene. VISTA er et kartleggingsteleskop ("survey"-teleskop) som observerer på infrarøde bølgelengder, og det er verdens største teleskop tilpasset kartlegging av himmelen. Dets store speil, vide synsfelt og svært følsomme detektorer vil tilby et helt nytt blikk på den sørlige natthimmel. De spektakulære nye bildene av Flammetåken, senteret til vår egen Melkeveigalakse og Fornaxhopen viser at teleskopet virker ekstremt bra.

VISTA er det seneste tillegget til ESOs Paranal-observatorium i Atacamaørkenen i det nordlige Chile. Det er plassert på en fjelltopp like ved Very Large Telescope og nyter derfor godt av de samme eksepsjonelt gode observasjonsforholdene. VISTAs hovedspeil på 4,1 meter i diameter har den største krumning av alle speil av tilsvarende størrelse og kvalitet. Byggingen og slipingen var en formidabel prestasjon – speilet avviker fra den perfekte form med mindre enn noen få tusendeler av tykkelsen til et hårstrå.

VISTA ble påtenkt og utviklet av et konsortium av 18 universiteter i Storbritannia [1], ledet av Queen Mary-universitetet i London. Teleskopet ble et "in natura"-bidrag til ESO som del av Englands innmeldingsavtale med ESO. Designen og byggingen ble ledet av Science and Technology Facilities Council sitt UK Astronomy Technology Centre (STFC, UK ATC). ESO gav sin formelle, foreløpige godkjenning av VISTA den 10. desember 2009 ved en seremoni i ESOs hovedkvarter i Garching i Tyskland, der representanter fra Queen Mary-universitetet i London og STFC deltok. ESO vil fra nå av stå for driften av teleskopet.

"VISTA er et unikt bidrag til ESOs observatorium på Paranal-fjellet. Det vil spille en sentral rolle i å kartlegge den sørlige natthimmel på infrarøde bølgelengder og finne mange interessante objekter for videre observasjoner med Very Large Telescope, ALMA og det framtidige European Extremely Large Telescope," sier ESOs generaldirektør Tim de Zeeuw.

VISTAs hjerte er et 3 tonn tungt kamera med 16 spesialdetektorer følsomme for infrarødt lys (varmestråling). Total oppløsning er 67 megapiksler. Ved å observere på bølgelengder lengre enn det som det menneskelige øye oppfatter, kan VISTA studere objekter som er nesten umulige å avbilde i synlig lys – typisk fordi de er for kalde, tilslørt av støvskyer eller fordi lyset deres har blitt strukket mot lengre/rødere bølgelengder grunnet universets utvidelse. For å registrere den svake infrarøde strålingen fra verdensrommet, er kameraet kjølt ned til –200 grader Celsius og plassert bak det største infrarødt-gjennomskinnelige vindu som noensinne er laget. VISTA-kameraet ble designet og bygd av et konsortium bestående av blant annet Rutherford Appleton Laboratory, UK ATC og Universitetet i Durham i Storbritannia.

Fordi VISTA er et stort teleskop og også har et stort synsfelt, kan det raskt avbilde svake lyskilder og samtidig dekke et stort himmelområde. Hvert eneste VISTA-bilde fanger et himmelfelt som tilsvarer omtrent ti ganger arealet til fullmånen. Teleskopet er i stand til å detektere og katalogisere objekter over hele den sørlige natthimmel med 40 ganger større følsomhet enn det tidligere infrarøde kartlegginger har gjort (eksempelvis den meget vellykkede Two Micron All-Sky Survey). Dette observasjonelle sjumilssteget – sammenlignbart med overgangen fra det blotte øye til Galileis første teleskop – vil avdekke haugevis med nye objekter og gjøre det mulig å lage mye mer komplette oversikter over sjeldne og eksotiske objekter på den sørlige himmelhalvkule.

"Vi er henrykt over å endelig ha overlevert VISTA til det astronomiske forskningsmiljøet. Den eksepsjonelt høye kvaliteten på de vitenskapelige dataene er en hyllest til alle forskerne og ingeniørene som har tatt del i dette spennende og utfordrende prosjektet," tilføyer Ian Robson, leder for UK ATC.

Det første bildet fra VISTA er av Flammetåken (NGC 2024), en fantastisk stjernedannende sky av gass og støv i det velkjente stjernebildet Orion. I synlig lys er kjernen til objektet skjult bak tykke støvskyer, men det infrarøde VISTA-bildet trenger gjennom mørket og avslører hopen av varme, unge stjerner som ligger inni. VISTA-kameraets sjenerøse synsfelt har også fanget gløden fra NGC 2023 og det spøkelsesaktige omrisset til den berømte Hestehodetåken.

Det andre bildet er en mosaikk av to VISTA-eksponeringer i retning Melkeveiens sentrum i stjernebildet Skytten. Bildet inneholder et utall stjerner – om lag en million – og størsteparten av disse er vanligvis skjult bak tykke støvskyer og kommer bare fram på infrarøde bølgelengder.

På det tredje og siste bildet har VISTA sett langt utenfor vår egen galakse og tatt et familieportrett av en hop med galakser i stjernebildet Smelteovnen (Fornax på latin). Den store synsfeltet gjør at mange galakser får plass på et enkelt bilde, deriblant den vakre stavspiralen NGC 1365 og den store elliptiske galaksen NGC 1399.

VISTA vil bruke nesten all sin tid på å systematisk kartlegge den sørlige natthimmel. Over de fem første årene skal teleskopet utføre seks store kartlegginger ("surveys" på engelsk) med forskjellige vitenskapelige mål. Et av prosjektene vil dekke hele den sørlige himmelhalvkulen, mens andre vil undersøke mindre områder i større detalj. VISTAs himmelkartlegginger vil gi oss bedre forståelse for naturen, fordelingen og opphavet til stjerner og galakser, kartlegge den tredimensjonale strukturen til vår egen galakse og nabogalaksene De magellanske skyer, samt hjelpe astronomene å forstå forholdet mellom universets oppbygning og den mystiske mørke energien og mørke materien.

De enorme datamengdene – typisk 300 gigabytes per natt, eller mer enn 100 terabytes per år – vil strømme inn i ESOs digitale arkiv og bli prosessert til bilder og kataloger ved datasentra i Storbritannia, nærmere bestemt universitetene i Cambridge og Edinburgh. Alle dataene vil bli offentlige, slik at astronomer verden over kan benytte dem.

Jim Emerson, ansatt ved ved Queen Mary-universitetet i London og dessuten leder for VISTA-konsortiet, ser fram til å høste de vitenskapelige fruktene fra det nye teleskopet: "Historien har vist at mange av de mest spennende resultatene som springer ut av prosjekter som VISTA, er de man minst forventer. Personlig er jeg svært spent på å se hva disse vil være!"

[1] VISTA-konsortiet ledes av Queen Mary-universitetet i London og består av: Queen Mary, University of London; Queen's University of Belfast; University of Birmingham; University of Cambridge; Cardiff University; University of Central Lancashire; University of Durham; The University of Edinburgh; University of Hertfordshire; Keele University; Leicester University; Liverpool John Moores University; University of Nottingham; University of Oxford; University of St Andrews; University of Southampton; University of Sussex and University College London.