Pressemeldinger 2012

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1213no — Pressemelding
VISTA ser dypt inn i kosmos
21 March 2012: ESOs VISTA-teleskop har levert det dypeste vidvinkelbilde som noensinne er tatt av himmelen i infrarødt lys. Dette nye bildet av en lite iøynefallende himmelflekk kommer fra UltraVISTA-kartleggingen og avdekker mer enn 200 000 galakser. Det inngår i en enorm samling ferdig-prosesserte bilder fra alle VISTA-kartleggingene, som ESO nå gjør tilgjengelig for astronomer verden over. UltraVISTA er en skattekiste som allerede brukes i mange forskjellige forskningsprosjekter, deriblant studier av fjerne galakser i det tidlige univers.
eso1212no — Pressemelding
Tenåringsgalaksenes matvaner
14 March 2012: Nye observasjoner med ESOs Very Large Telescope har økt astronomenes forståelse av hvordan galakser i tenårene vokser. I den største kartlegging i sitt slag har forskere funnet ut at galaksene endret sine matvaner i løpet av ungdomsårene, dvs. perioden fra rundt tre til fem milliarder år etter Big Bang. I starten av denne fasen sugde galaksene til seg en jevn strøm av gass, mens de senere vokste først og fremst ved å fortære andre, mindre galakser.
eso1211no — Pressemelding
Galakser i heftig gravitasjonskamp
7 March 2012: VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har avbildet en fascinerende samling vekselvirkende galakser i Herkuleshopen. Bildets skarphet og de hundrevis av galakser som er fanget i stor detalj på denne tretimerseksponeringen, viser tydelig hvilket kraftig verktøy VST og dets enorme OmegaCAM-kamera er til utforsking av det nære univers.
eso1210no — Pressemelding
VLT gjenoppdager liv på Jorda
29 February 2012: Ved å observere Månen med ESOs Very Large Telescope (VLT) har astronomer funnet bevis for liv i universet – på Jorda. Å finne liv på hjemplaneten vår kan virke som en triviell observasjon, men den originale metoden som en internasjonal forskergruppe står bak, kan føre til framtidige oppdagelser av liv andre steder i universet. Studien presenteres 1. mars i tidsskriftet Nature.
eso1209no — Pressemelding
APEX studerer mørke skyer i Tyren
15 February 2012: Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser en mer enn ti lysår lang buktende struktur av kosmisk støv. Inni ligger nyfødte stjerner skjult, og tette gasskyer er akkurat i ferd med å trekke seg sammen for å danne enda flere stjerner. Skyen er et av de nærmeste stjernedannelsesområder man kjenner til. De kosmiske støvkornene er så kalde at observasjonene må gjøres på bølgelengder på rundt en millimeter for å kunne fange opp den svake gløden fra dem, slik LABOCA-kameraet på APEX nå har gjort.
eso1208no — Pressemelding
VLT med det mest detaljerte infrarøde bilde av Carinatåken noensinne
8 February 2012: ESOs Very Large Telescope (VLT) har levert det mest detaljerte infrarøde bilde som noensinne er tatt av Carinatåken. Mange hittil skjulte strukturer, spredt utover et spektakulært himmellandskap av gass, støv og unge stjerner, er brakt fram i lyset. Bildet er et av VLTs aller mest dramatiske så langt.
eso1207no — Pressemelding
En lomme av stjernedannelse
1 February 2012: Stjernefødestuen NGC 3324 har nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den intense ultrafiolette strålingen fra flere av NGC 3324s varme, unge stjerner får gasskyen til å gløde og har dessuten skapt et stort hulrom i de omliggende gass- og støvskyene.
eso1206no — Pressemelding
Den ville ungdomstiden til dagens mest massive galakser
25 January 2012: Ved hjelp av APEX-teleskopet har et astronomteam funnet den hittil mest overbevisende sammenheng mellom de kraftigste utbrudd av stjernedannelse i det tidlige univers og de mest massive galaksene i dagens univers. Galaksene som struttet av intens stjernedannelse i det tidlige univers, opplevde at stjernefødselen brått stoppet opp, og i dag ser vi dem som massive – men passive – galakser av aldrende stjerner. Astronomene har kommet fram til en sannsynlig årsak til at stjernedannelsen plutselig tok slutt: framveksten av supermassive sorte hull.
eso1205no — Pressemelding
Helixtåken i nye farger
19 January 2012: ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile har tatt et slående nytt bilde av Helixtåken. Det infrarøde bildet avslører tråder av kald gass som ikke kan sees på bilder tatt i synlig lys, og bringer dessuten en rik bakgrunn av stjerner og galakser fram i lyset.
eso1204no — Pressemelding
Planeter rundt stjerner er regelen snarere enn unntaket
11 January 2012: Et internasjonalt team, inkludert tre astronomer fra European Southern Observatory (ESO), har utnyttet et fenomen kalt mikrolinsing for å beregne hvor vanlig planeter er i Melkeveigalaksen vår. Etter et seks år langt søk der millioner av stjerner ble kartlagt, har forskerne konkludert med at planeter rundt stjerner er regelen snarere enn unntaket. Studien publiseres i journalen Nature 12. januar 2012.
eso1203no — Pressemelding
El Gordo – en "fet", fjern galaksehop
10 January 2012: En ekstremt varm, massiv og ung galaksehop – den største man noen gang har sett i det fjerne univers – har blitt undersøkt av et internasjonalt team ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile, NASAs røntgenobservatorium Chandra og Atacama Cosmology Telescope. Resultatene presenteres i dag 10. januar 2012 på American Astronomical Society sitt 219. møte i Austin i delstaten Texas.
eso1202no — Pressemelding
ESO feirer 50-årsjubileum i år
5 January 2012: European Southern Observatory (ESO), verdens fremste mellomstatlige astronomiorganisasjon, har 50-årsjubileum i 2012. Jubileet er en god anledning til å se tilbake på organisasjonens historie, feire dens vitenskapelige og teknologiske bedrifter, og se framover mot de neste ambisiøse prosjektene. ESO planlegger en rekke spennende aktiviteter i løpet av jubileumsåret.
eso1201no — Pressemelding
Omegatåkens røykfylte, lyserøde kjerne
4 January 2012: Et nytt bilde av Omegatåken, tatt med ESOs Very Large Telescope (VLT), er et av de skarpeste som noensinne er tatt fra bakken. Det viser de støvete, rosafargede sentrale delene til denne berømte stjernefødestuen og avdekker utrolige detaljer i dette kosmiske landskapet av gasskyer, støv og nyfødte stjerner.
Viser 41– 53 av 53