Pressemeldinger 2010

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1010no — Pressemelding
Jupiters store røde flekk gløder i infrarødt
16 March 2010: Banebrytende infrarøde bilder fra ESOs Very Large Telescope og andre store bakkebaserte teleskoper viser skyvirvler og regioner med varierende temperatur som aldri har vært sett før i Den store røde flekk på Jupiter. Forskerne har nå laget det første detaljerte værkart av dette gigantiske stormsenterets indre og klart å knytte stormens farge til dens temperatur, vind, trykk og sammensetning.
eso1009no — Pressemelding
En kosmisk flaggermus
3 March 2010: Den spesielle stjernetåken NGC 1788 ligger i et mørkt og ofte oversett hjørne av stjernebildet Orion, men i dag vises den fram på et nytt bilde fra ESO. Orions sterkeste stjerner ligger et godt stykke unna denne spøkelsesaktige skyen, men det hindrer ikke deres sterke vinder og stråling fra å påvirke stjernetåken. Energien er helt avgjørende for stjernefødslene i NGC 1788, i tillegg til at den er med på å forme tåkens utseende.
eso1008no — Pressemelding
Lys, vind og flammer
24 February 2010: I dag har ESO offentliggjort et dramatisk bilde av NGC 346, den lyssterkeste stjernedannende regionen i vår galaksenabo, Den lille magellanske sky, 210 000 lysår unna i retning stjernebildet Tukanen. Lyset, vinden og varmen fra de massive stjernene har spredt den glødende gassen i og rundt stjernehopen og skapt en tåke som kan minne om et edderkoppspinn. I likhet med mange andre vakre astronomiske objekter, er NGC 346 i stadig endring. I takt med at flere og flere stjerner fødes, vil den sterke strålingen forme den omliggende gassen og endre utseendet på dette strålende himmelobjektet.
eso1007no — Pressemelding
Manglende urstjerner utenfor Melkeveien er endelig funnet
17 February 2010: Etter årevis i skjul har de mest "primitive" stjernene utenfor vår egen Melkeveigalakse endelig blitt avslørt. Nye observasjoner med ESOs Very Large Telescope har blitt benyttet for å løse en viktig astrofysisk gåte knyttet til de eldste stjernene i vårt galaktiske nabolag. Resultatet er avgjørende for vår forståelse av universets første stjerner.
eso1006no — Pressemelding
Orion i nytt lys
10 February 2010: Oriontåken blottlegger mange av sine skjulte hemmeligheter på et dramatisk bilde fra ESOs nye kartleggingsteleskop VISTA. Teleskopets enorme synsfelt viser hele stjernetåken i all sin prakt, og med sitt infrarøde syn kan det trenge dypt inn i de støvfylte regionene og avsløre den merkelige oppførselen til de energiske unge stjernene som ligger gjemt der.
eso1005no — Pressemelding
Stjernene bak teppet
3 February 2010: ESO presenterer her et praktfullt bilde av NGC 3603, en enorm stjernefabrikk der nye stjerner fødes kontinuerlig. Inni denne vakre stjernetåken ligger en av Melkeveiens mest lyssterke og kompakte hoper av unge, massive stjerner. Stjernehopen er en "lokal" utgave av de svært aktive stjernedannelsesområdene vi kjenner fra andre galakser. Hopen inneholder dessuten den mest massive stjernen som noensinne er veid.
eso1004no — Pressemelding
Sorte hull-jegere setter ny avstandsrekord
27 January 2010: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget et stjernedannet sort hull i en annen galakse, mye lenger unna enn de vi kjenner fra før. Det sorte hullet ble dannet da en stjerne døde, og med en masse på mer enn femten ganger Solas masse er det samtidig det nest tyngste eksemplet en har av denne type objekter. Objektet har dessuten en stjernekompanjong som snart vil bli et sort hull selv.
eso1003no — Pressemelding
På sporet av en kosmisk katt
20 January 2010: ESO har akkurat offentliggjort et nydelig bilde av en enorm stjernetåke kjent som Kattepotetåken eller NGC 6334. Denne komplekse gass- og støvregionen hvor tallrike massive stjerner fødes, ligger nær Melkeveiens sentrum og er kraftig tilslørt av mellomliggende støvskyer.
eso1002no — Pressemelding
VLT observerer det første direkte spektrum av en eksoplanet
13 January 2010: Gjennom observasjoner av et trippelsystem av planeter som ligner en oppskalert versjon av vårt eget planetsystem, har astronomer klart å ta det første direkte spektrum av en planet som kretser rundt en fjern stjerne [1]. Slike spektra er "kjemiske fingeravtrykk" [2] som gir innsikt i objektets dannelse og sammensetning. Bragden er en milepæl i vår søken etter liv andre steder i universet.
eso1001no — Pressemelding
ALMAs første skikkelige steg
4 January 2010: Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) har nylig passert en viktig milepæl som er helt avgjørende for å produsere den bildekvalitet som vil bli varemerket til dette revolusjonerende astronomiske verktøyet. Astronomene og ingeniørene har for første gang koblet sammen tre av observatoriets antenner på det 5000 meter høye ørkenplatået i det nordlige Chile. Med tre samarbeidende antenner kan man korrigere for feil som oppstår når en bare bruker to antenner. Begivenheten gir en smakebit på det som skal komme, nemlig bilder av det kjølige univers med uovertruffen oppløsning.
Viser 41– 50 av 50