Pressemeldinger 2009

Abonnér på mailinglisten esonews
eso0930no — Pressemelding
Trifidetåken – en trefoldig nytelse
26 August 2009: I dag har ESO sluppet et nytt bilde av Trifidetåken som tydelig viser hvorfor den er et av favorittobjektene til både hobbystjernetittere og profesjonelle astronomer. Denne gigantiske stjernefabrikken har fått sitt navn fra de mørke støvbåndene som synes å dele tåkens glødende hjerte i tre deler. Trifidetåken er en sjelden kombinasjon av tre tåketyper, og området syder av både nydannede stjerner og stjerner på fosterstadiet.
eso0929no — Pressemelding
Et blikk inn i de voldsomme fødestuene til stjerner og solsystemer
19 August 2009: Nye bilder sluppet av ESO i dag tar oss med inn i hjertet av en kosmisk sky, kalt RCW 38, full av vordende stjerner og planetsystemer. Der bombarderer unge kjempestjerner de nybakte solene og planetene med kraftige vinder og brennende lys, godt hjulpet av kortlivede, massive stjerner som eksploderer som supernovaer. I enkelte tilfeller vil slike voldsomme angrep rett og slett "svi" vekk materien som etter hvert kunne dannet nye solsystemer. Forskere tror at vårt eget solsystem ble skapt i et slikt dramatisk miljø.
eso0928no — Pressemelding
Stjernetåke med to motorer
5 August 2009: ESO har sluppet et nytt bilde av et stjernerikt område i retning stjernebildet Kjølen. Denne flotte himmelutsikten er tettpakket med stjerner i alle mulige farger og lysstyrker, og enkelte sees i silhuett mot gass- og støvskyer i bakgrunnen. En uvanlig stjerne, HD 87643, nær midten har vært studert nøye med flere av ESOs teleskoper, deriblant Very Large Telescope Interferometer (VLTI). Stjernen er omgitt av en kompleks og utstrakt tåke, som skyldes stoff som tidligere er slynget ut fra stjernen. Den har dessuten en kompanjong. Vekselvirkninger i dette dobbeltstjernesystemet kan være motoren som tilfører energi til stjernens merkverdige tåke.
eso0927no — Pressemelding
Superskarpt bilde av Betelgeuse avslører hvordan kjempestjerner mister masse
29 July 2009: Med avanserte avbildningsteknikker på ESOs Very Large Telescope har to uavhengige forskerteam tatt de skarpeste bildene hittil av superkjempen Betelgeuse. De viser at stjernen har en gigantisk gassøyle som er nesten like stor som vårt eget solsystem, og en enorm, kokende boble på overflaten. Oppdagelsene er viktige ledetråder i jakten på å forstå hvordan disse sværingene klarer å kvitte seg med materie i et slikt forrykende tempo.
eso0926no — Pressemelding
En ørn av kosmiske proposjoner
16 July 2009: I dag har ESO sluppet et nytt, vakkert bilde av området rundt Ørnetåken, en stjernefabrikk der strålingen fra nyklekte stjernehoper skjærer ut gigantiske søyler av gass og støv.
eso0925no — Pressemelding
Nytt portrett av Omegatåkens briljante vannfarger
7 July 2009: Omegatåken er en kosmisk fødestue hvor nyfødte stjerner lyser opp og former et pastellfarget fantasilandskap av gass og støv. Stjernetåken kan nytes i all sin prakt på dette nye bildet fra ESO.
eso0924no — Pressemelding
Astronomens nye guide til galaksen: største kart over kaldt støv avdekket
1 July 2009: Astronomer kan nå presentere et enestående nytt atlas over de indre delene av galaksen vår, Melkeveien, overstrødd med tusenvis av hittil uoppdagede tette klumper av kaldt kosmisk støv – potensielle fødesteder for nye stjerner. Kartet er laget ut fra observasjoner med APEX-teleskopet i Chile og er det største kartet man har over kaldt støv. Det vil være uunnværlig for observasjonene som skal gjøres med det kommende ALMA-teleskopet og ESAs nylig oppskutte Herschel-teleskop.
Viser 21– 27 av 27