Pressemeddelelse

På sporet af en kosmisk kat

20. januar 2010

ESO har netop offentliggjort et fantastisk nyt billede af den enorme sky, der er kendt som Kattepote-tågen eller NGC 6334. Dette komplekse område af gas og støv, hvor utallige tunge stjerner fødes, ligger nær centrum af Mælkevejen og er voldsomt tilsløret på grund af mellemliggende støvskyer.

Få objekter på himlen er blevet så rammende navngivet, som Kattepote-tågen. Den glødende gassky ligner et gigantisk poteaftryk fra en himmelsk kat, der er på smuttur rundt i Universet. Den britiske astronom John Herschel registrerede for første gang NGC 6334 i 1837 under sit ophold i Sydafrika. På trods af at han brugte et af de største teleskoper i verden på det tidspunkt, bemærkede Herschel kun den klareste del af skyen, som her ses nederst til venstre.

NGC 6334 ligger omkring 5500 lysår væk i retning mod stjernebilledet Scorpius (Skorpionen) og dækker et område på himlen, der er en anelse større end fuldmånen. Hele gasskyen er omkring 50 lysår på tværs. Tågen ser rød ud, fordi dens blå og grønne lys bliver spredt og absorberet mere effektivt af materialet mellem tågen og Jorden. Det røde lys kommer overvejende fra brintgas, der gløder under påvirkningen af intenst lys fra varme unge stjerner.

NGC 6334 er et af de mest aktive fødesteder for tunge stjerner i vores galakse og er blevet grundigt undersøgt af astronomer. Stjernetågen skjuler nydannede strålende blå stjerner – hver med en masse, der er næsten ti gange større end Solens og som er født indenfor de seneste få millioner år. Området er også hjemsted for mange babystjerner, der er begravet dybt i støvet hvilket gør dem vanskelige at studere. I alt kan Kattepote-tågen indeholde titusindvis af stjerner.

Særligt iøjnefaldende er den røde, snørklede boble i den nederste højre del af billedet. Det er højst sandsynligt enten en stjerne, der udslynger store mængder stof ved høj hastighed, fordi den nærmer sig slutningen af sit liv, eller resterne af en stjerne, der allerede er eksploderet.

Det nye portræt af Kattepote-tågen er sammensat af billeder optaget med instrumentet Wide Field Imager (WFI) på 2,2 meter MPG/ESO teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile. Der er tale om en kombination af billeder taget gennem et blåt, et grønt og et rødt filter samt et særligt filter, der er designet til at lade lyset fra glødende brint slippe igennem.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 14 medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys, og VISTA, som er verdens største kortlægningsteleskop. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.