Mededeling

ESOcast 43: Scherpe blik

10 mei 2012

Voorafgaand aan ESO’s vijftigste verjaardag in oktober 2012, publiceren we acht speciale ESOcasts. Elke ESOcast is een hoofdstuk uit de film Europe to the Stars – ESO’s First 50 Years of Exploring the Southern Sky.

De derde bijzondere aflevering van de serie - ESOcast 43 - presenteert het vlaggenschip van alle ESO-faciliteiten: de Very Large Telescope (VLT). In deze aflevering ontdekken we de state-of-the-art technologie die achter deze telescoop schuilgaat en astronomen een ongeëvenaarde kijk op het universum gunt.

Om de scherpste afbeeldingen van de hemel te vergaren, moet de VLT rekening houden met twee belangrijke effecten die een vertekend beeld van de hemellichamen veroorzaken. Het eerste is een vervorming van de spiegel, omdat deze zo groot is. Dit probleem wordt gecorrigeerd met een computergestuurd controlesysteem - actieve optica - dat ervoor zorgt dat de spiegels hun gewenste vormen onder alle omstandigheden behouden. Het tweede effect wordt veroorzaakt door de aardatmosfeer en maakt dat alle sterren wazig lijken, zelfs bij de grootste telescopen. De toegepaste real-time correctie van de vervormingen door de atmosfeer met computergestuurde spiegels heet adaptieve optica. Dit systeem stuurt de spiegels honderden keren per seconde aan om de atmosferische effecten tegen te gaan.

De kracht van de gevoelige infrarood-camera’s van de VLT met ondersteuning van adaptieve optica is reeds gedemonstreerd toen de VLT dwars door de dikke stofwolken die de kern van onze Melkweg blokkeren kon kijken. De afbeeldingen die door de jaren heen genomen zijn, hebben astronomen in staat gesteld om sterren daadwerkelijk om het enorme zwarte gat in het centrum van onze Melkweg te zien draaien. Het was zelfs mogelijk om geladen uitstoten van gaswolken - die door het zwarte gat worden opgeslokt - te detecteren.

Bekijk deze aflevering om meer te ontdekken over waarom de Very Large Telescope 's werelds scherpste blik op de hemel heeft.

De ESOcast is een serie video-podcasts met het laatste nieuws en onderzoek van ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht.

Meld je nu aan voor onze video-podcast en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van ESO. De ESOcast is verkrijgbaar via iTunes in HD en SD. ESOcast wordt ook gepubliceerd op YouTube, Vimeo en wordt als download aangeboden in diverse formaten, waaronder HD.

• Bekijk en download ESOcast 43 via deze link
  • Al onze video podcasts zijn hier verkrijgbaar
  • Meld je aan voor onze serie met iTunes, in HD of SD

Editing: Martin Kornmesser
Cinematography: Herbert Zodet & Peter Rixner
Sound engineer: Cristian Larrea
Narration Mastering: Peter Rixner
Host & Lead Scientist: Dr J (Dr Joe Liske, ESO)
Narration: Sara Mendes da Costa
Soundtrack & Sound Effectsmovetwo — Axel Kornmesser & Markus Löffler, zero-project (zero-project.gr).
Proof reading: Anne Rhodes
Executive producer: Lars Lindberg Christensen
Footage and photos: ESO, Stéphane Guisard (eso.org/~sguisard), Christoph Malin (christophmalin.com), Babak Tafreshi/TWAN, A. Santerne, Martin Kornmesser, J. Dommaget/J. Boulon/J. Doornenbal/W. Schlosser/F.K. Edmondson/A. Blaauw/Rademakers/R. Holder, Mineworks, Daniel Crouch/Rare Books (crouchrarebooks.com), Getty Images, Royal Astronomical Society/Science Photo Library, Jay M. Pasachoff, Chris de Coning/South African Library/Warner-Madear, Africana Museum/Warner, Leiden University, G. Brammer, Nick Risinger (skysurvey.org), Mauricio Anton/Science Library, José Francisco Salgado (josefrancisco.org), NASA/Spitzer Science Center/R. Hurt, VISTA/J. Emerson/Digitized Sky Survey 2, MPE/S. Gillessen/M. Schartmann, PIONIER/IPAG, Rainer Lenzen/MPIA Heidelberg, West-Eastern Divan Orchestra in Berlin by KolBerlin, Davide De Martin, Cambridge Astronomical Survey Unit, IDA/Danish 1.5 m/R. Gendler and C. Thöne, Mario Nonino, Piero Rosati and the ESO GOODS Team, ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), the NASA/ESA Hubble Space Telescope, Matthias Maercker.

Vertaling: Teun van Vijfeijken