Persbericht

E-ELT-locatie vastgesteld – De grootste telescoop ter wereld komt op Cerro Armazones in Chili

26 april 2010

De ESO-raad heeft Cerro Armazones uitgekozen als locatie voor de nieuwe 42-meter European Extremely Large Telescope (E-ELT). Cerro Armazones is een 3060 meter hoge berg in het centrale deel van de Atacama-woestijn in Chili, ongeveer 130 kilometer ten zuiden van de stad Antofagasta en zo’n 20 kilometer van Cerro Paranal, waar ESO’s Very Large Telescope (VLT) staat.

“Dit is een belangrijke mijlpaal die ons in staat stelt het basisontwerp van dit ambitieuze project, dat de astronomische kennis enorm zal bevorderen, af te ronden”, zegt ESO-directeur-generaal Tim de Zeeuw. “Ik dank het locatie-selectieteam voor zijn fantastische werk in de afgelopen jaren.”

De volgende stap voor ESO is de bouw van de E-ELT, een extreem grote optische/infrarood-telescoop met een hoofdspiegel met een diameter van 42 meter. De E-ELT wordt “het grootste oog op de hemel”- de enige telescoop in zijn soort ter wereld. ESO maakt momenteel samen met de astronomische gemeenschap gedetailleerde constructieplannen. De E-ELT zal zich richten op de meest urgente vragen binnen de astronomie en kan uiteindelijk onze kijk op het heelal revolutionair veranderen, net zoals Galilei’s telescoop dat 400 jaar geleden deed. Het uiteindelijke groene licht om te gaan bouwen wordt eind 2010 verwacht, en de ingebruikname in 2018.

De beslissing over de E-ELT-locatie is genomen door de ESO-Raad, waarin de veertien ESO-lidstaten zijn vertegenwoordigd en is gebaseerd op een uitgebreid vergelijkend meteorologisch onderzoek, dat een paar jaar in beslag heeft genomen. De meeste gegevens die tijdens de selectieperiode zijn verzameld, zullen in de loop van dit jaar openbaar worden gemaakt.

Bij de selectie van de locatie moesten verschillende factoren worden afgewogen. Daarbij ging het in de eerste plaats om de ‘astronomische kwaliteit’ van de atmosfeer, zoals het aantal heldere nachten, de hoeveelheid waterdamp en de ‘stabiliteit’ van de atmosfeer. Maar er moest ook rekening worden gehouden met de constructie- en operationele kosten, en de operationele en wetenschappelijke synergie met andere grote waarneemfaciliteiten (VLT/VLTI, VISTA, VST, ALMA, SKA etc.)

In maart 2010 kreeg de ESO-Raad een voorlopig rapport met de belangrijkste conclusies van het E-ELT Site Selection Advisory Committee [1]. Deze conclusies bevestigden dat alle onderzochte locaties van de uiteindelijke shortlist (Armazones, Ventarrones, Tolonchar en Vizcachas in Chili, en La Palma in Spanje) uitstekende locaties zijn voor astronomische waarnemingen, ieder met zijn eigen kracht. Het technische rapport concludeerde dat Cerro Armazones, bij Paranal, duidelijk de voorkeur heeft, omdat de waarneemcondities er het beste zijn en er kan worden geprofiteerd van de nabijheid van de faciliteiten van ESO’s Paranal-sterrenwacht. Cerro Armazones en Paranal delen dezelfde ideale omstandigheden voor sterrenkundige waarnemingen, met meer dat 320 heldere nachten per jaar.

Op basis van de duidelijke aanbevelingen van de locatieselectiecommissie en alle andere relevante aspecten, in het bijzonder de wetenschappelijke kwaliteit van de locatie, heeft de ESO-Raad gekozen voor Cerro Armazones als de E-ELT locatie [2].

“De wetenschappelijke mogelijkheden van de E-ELT in combinatie met de kracht van de VLT garanderen dat Paranal tot in de verre toekomst het meest geavanceerde optische/infrarood observatorium ter wereld zal zijn”, zegt De Zeeuw. “Dit zal ESO’s leidende positie met betrekking tot aardse telescopen verder versterken.”

Vooruitlopend op de keuze voor Cerro Armazones als de toekomstige locatie van de E-ELT en om het project te faciliteren en te steunen, heeft de Chileense regering ESO een uitgestrekt stuk grond geschonken, grenzend aan de Paranal Sterrenwacht, inclusief Armazones. Dit is gebeurd om de locatie te beschermen tegen nadelige invloeden, met name lichtvervuiling en mijnbouw.

[1] Het onafhankelijke E-ELT adviescomité dat de locatie bepaalde (SSAC) heeft resultaten van verschillende mogelijke locaties wereldwijd zeer gedetailleerd bestudeerd. Het Amerikaanse Thirty-Meter Telescope (TMT) comité heeft soortgelijk onderzoek gedaan. De locaties geselecteerd door het TMT-team (allemaal in Noord- en Zuid-Amerika) zijn niet door de SSAC bestudeerd, omdat het TMT team hun gegevens deelde met de SSAC. Twee locaties van de SSAC short list, inclusief Armazones, stonden ook op de TMT list.

[2] De volledige resolutie van de ESO-raad luidt (Engels):

Resolution of ESO Council on the Baseline Site for the E-ELT
Recognising

• the very clear recommendation from the Site Selection Advisory Committee that the E-ELT should be located on Cerro Armazones in Northern Chile
  • the considerable scientific synergy that would result between the E-ELT and future facilities in the Southern Hemisphere, most notably ALMA and SKA
  • the operational and scientific synergies with Paranal that would result

and expressing its warmest appreciation for

• the very generous offers from Spain and Chile to host the E-ELT
  • the very considerable contributions to the quality and depth of the discussion on the siting of the E-ELT made by Chile and Spain in the course of developing their offers;

Council has concluded that the overriding driver for the decision on the location of the E-ELT should be the scientific quality of the site. The scientific qualities of Cerro Armazones and the positive impact that locating the E-ELT there will have on the future scientific leadership of ESO are sufficiently compelling to outweigh the very substantial offer made by Spain.

Council has therefore resolved to approve the recommendation of the Director General to adopt Cerro Armazones in Chile as the baseline site for the E-ELT.

Council noted that this decision is essential for the completion of the construction proposal for decision at a later date.

ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht, is de belangrijkste intergouvernementele sterrenkundeorganisatie in Europa en wereldwijd het meest productieve astronomische observatorium. ESO wordt ondersteund door 14 landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit gericht op het ontwerp, de bouw en de exploitatie van krachtige grondobservatoria die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. ESO speelt ook een leidende rol in het bevorderen en organiseren van samenwerking in het sterrenkundig onderzoek. ESO exploiteert drie observatielocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal exploiteert ESO de Very Large Telescope (VLT), 's werelds meest geavanceerde optische observatorium, en VISTA, ’s werelds grootste survey telescoop. ESO is de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project dat er bestaat.