La Silla

Az ESO első obszervatóriuma

La Silla

A chilei Santiagotól 600 km-re északra, 2400 méteres magasságban, az Atacama-sivatagban található La Silla obszervatórium az 1960-as évek óta az ESO erőssége. Más csillagvizsgálókhoz hasonlóan ez is egy fényszennyezéstől távoli helyszín. Itt üzemelnek a világ legtermelékenyebb, nagyságrendileg négy méteres távcsövei.

A 3,58 méteres New Technology Telescope (NTT) új területet nyitott a távcsőtervezésben, és az világ első olyan műszerelett, melynek számítógép által vezérelt főtükre (aktív optikája) volt. A technológiát az ESO-nál fejlesztették ki, és mára a világ legtöbb nagy távcsövénél alkalmazzák.

La SillaA 3,6 méteres ESO teleszkóp ma a világ legkiválóbb exobolygó kereső detektorának ad otthont: ez a HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher, Nagypontosságú radiális-sebesség bolygó kereső) műszer, mely ma egy páratlan pontosságú spektrográf.

A La Silla Obszervatórium az első világszínvonalú obszervatórium, mely megkapta a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) 9001 Minőségirányítási rendszer tanúsítványát. La Silla infrastruktúráját más ESO tagállamok is használják célzottan különböző projektekre, mint például a svájci 1,2 méteres Leonhard Euler Távcső, a Rapid-Eye Mount Telescope (REM) és a TAROT gamma-kitörés kereső, vagy más sokkal általánosabb műszerek, mint a 2,2 méteres MPG/ESO, és az 1,54 méteres dán teleszkóp. A 2,2 méteres távcsövön működő 67 millió pixeles Wide Field Imager érzékelő számos csodálatos képet rögzített már égi objektumokról, melyek közül néhány jelképpé vált kategóriájában.

Az obszervatóriumnak tulajdonítható mintegy évi 300 publikációval La Silla a csillagászat élvonalában található. A La Silla-n nagy számú tudományos felfedezés született, beleértve számos elsőséget. A HARPS spektrográf vitathatatlanul a kis tömegű exobolygók felfedező bajnoka. Ez észlelte a Gliese 581 rendszerét, melyben valószínűleg megtalálható az első, lakhatósági zónába eső kőzetbolygó a Naprendszeren kívül (eso0722). Több La Silla-n működő távcső kulcsszerepet játszott a gammakitöréseknek (az Ősrobbanás óta a Világegyetem legnagyobb energiájú robbanásainak)– nagytömegű csillagok robbanásával történő összekapcsolásában. 1987 óta az ESO La Silla Obszervatóriumnak fontos szerepe van a legközelebbi szupernóva az SN 1987A tanulmányozásában és nyomon követésében.

A La Silla Obszervatórium a chilei Atacama-sivatag szélén található, mely egyike a világ legszárazabb és legelhagyatottabb vidékeinek. A terület a csillagvizsgálók számára fényszennyezéstől mentes égboltot biztosít, s akárcsak a Very Large Telescope-nak otthont adó Paranal Obszervatórium, a Föld legsötétebb éjszakai égboltjával büszkélkedhet.

További információk a La Silla-n működő műszerekről egy külön lapon, illetve a Tudományos Műszerek oldalon keresztül érhetők el.

További képek és videók az ESO multimédia archívumában láthatók.

További képek és videók az ESO multimédia archívumában de láthatók.

La Silla Trailer