E-ELT

A világ legnagyobb szeme az égboltra

Az Extremely Large Telescope program a földfelszíni csillagászat történetének egyik legnagyobb, világméretű összefogása. Hatalmas mértékben növeli az asztrofizikai ismereteinket, többek között az exobolygók vizsgálatával vagy akár közvetlen megfigyelésükkel, az első csillagok és a szupernehéz fekete lyukak, illetve a sötét anyag és Világegyetem energiájának nagyrészét adó sötét energia természetének és eloszlásának tanulmányozásával.

Artist impression of the E-ELT2005 vége óta az ESO az európai csillagászok közösségével karöltve egy, a következő évtized közepének tudományos kihívásaira választ nyújtó nagy teleszkóp létrehozását tűzte ki célul. Az európai országokból már a 2006-os évben száznál több csillagász vett részt az előkészítő munkálatokban, segítve ezzel az ESO Projekt Irodát a részletes koncepció (műszaki tervek elkészítése, finanszírozási kérdések, megvalósítási kockázatok) kidolgozásában.

Az E-ELT (European Extremely Large Telescope) 40 méter átmérőjű főtükrével a világ legnagyobb látható és közeli infravörös tartományban működő műszere lesz, vagy ahogyan sokan nevezik: „a világ legnagyobb égre néző szeme”.

A következő évtized elején kezdődő projekt napjaink egyik legnagyobb tudományos kihívása, amely számos elsőséget szerez majd a csillagászat területén: így ún. “lakhatósági zónában” keringő, Földhöz hasonló exobolygókat vizsgál majd, melyeken elképzelhető az élet – ez a modern megfigyelő csillagászat egyik “Szent Grálja”. De a szomszédos galaxisok megfigyelésével rekonstruálja életüket, csillagaik kialakulását is, sőt, az első csillagok és galaxisok észlelésével és a sötét anyag és sötét energia kutatásával számos kozmológiai kérdés megválaszolásában nyújthat segítséget. Az azonban egyelőre megjósolhatatlan, hány olyan új felfedezés születik, melyekre mai tudásunkkal egyszerűen nem is számítunk.

További információk az alábbi menüpontoknál érhetőek el:

Az E-ELT projekt oldalain (szinte) mindent megtalálhat ezzel a lenyűgöző technológiai fejlesztéssel kapcsolatban.

További képek és videók az ESO multimédia archívumában láthatók.