Mi is az ESO?

Loading player...

Az ESO (angolul European Southern Observatory, azaz Európai Déli Obszervatórium) az első kormányközi csillagászati szervezet Európában, és a világ egyik legtermékenyebb csillagászati megfigyelőközpontja. Az ESO modern kutatási lehetőségeket nyújt a csillagászoknak az alábbi országok támogatásával: Ausztria, Belgium, Brazília, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Portugália, Spanyolország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság. A jövőben más országok csatlakozása is várható.

Míg a szervezet hivatalos székhelye (beleértve a tudományos, műszaki és adminisztratív központot) a München melletti Garchingben, Németországban található; addig az ESO a santiagói központ mellett távcsöveket működtet három chilei megfigyelőhelyen. Az első La Silla, ahol számos közepes méretű optikai távcsövet üzemeltetnek, beleértve a kistömegű exobolygók keresésében sikeres 3,6 m-es teleszkópot is a HARPS detektorral. A 2600 m magas Paranal-hegyen találhatóVLT (Very Large Telescope – Nagyon Nagy Távcső) a világ egyik legfejlettebb optikai csillagvizsgálója. Itt működik a VLT interferométer és két másik távcső is, a VST és a VISTA. A harmadik megfigyelőhely a San Pedro de Atacamához közel fekvő, 5000 m magas Llano de Chajnantor hegycsúcs. Itt működik a szubmilliméteres (milliméternél rövidebb) hullámhosszakon érzékeny APEX távcső. Emellett észak-amerikai, nyugat-ázsiai és chilei együttműködéssel épül egy forradalmian új rádiótávcső-rendszer. Ez az ALMA, amely 12 m átmérőjű rádiótávcsövek sokaságából áll, és szintén a szubmilliméteres tartományban érzékeny.

Az ESO tervez egy 40 m-es optikai és közeli infravörös távcsövet, az E-ELT-t (European Extremely Large Telescope), ami a világ legnagyobb égre néző „szeme” lesz.

A tagállamok éves hozzájárulása az ESO felé hozzávetőlegesen 143 millió euró, a foglalkoztatottak száma pedig körülbelül 730 fő.

Az ESO a világ legjobb földi távcsöveinek megépítésével és üzemeltetésével fontos tudományos felfedezéseket tesz lehetővé, ezzel számos lehetőséget kínál technológiai fejlődésre, a tudás gyarapításáraés a tagállamok közötti áramlására, valamint együttműködéséreke a csúcstechnológia területén. Ezért az ESO a fantasztikus csillagászati felfedezések mellett az európai csúcstechnológiára épülő ipar fejlődését is elősegíti.

"An almost unique level of international cooperation is achieved at ESO, and everything is done by those who can do it best, irrespective of their country or institution. This spirit of excellence is an example for all Europe."

Mrs. Maria van der Hoeven, Minister of Education, Culture and Science, the Netherlands