Lehdistötiedote

Malliesimerkki lähigalaksista

8. syyskuuta 2010

ESO on julkaissut vaikuttavan, uuden kuvan Linnunradan kaltaisesta spiraaligalaksista NGC 300, joka sijaitsee läheisessä Kuvanveistäjän galaksiryhmässä. Tämä Wide Field Imager (WFI) -instrumentilla ESO:n La Silla:n observatoriolla Chilessä otettu 50 tunnin valotus paljastaa galaksin rakenteen erittäin hienolla tarkkuudella. NGC 300 sijaitsee noin kuuden miljoonan valovuoden etäisyydellä ja sen koko taivaalla on noin kaksi kolmasosaa täysikuun koosta.

Alunperin skotlantilaisen tähtitieteilijän, James Dunlopin Australiassa 1800-luvun alussa havaitsema NGC 300 on yksi lähimpiä ja huomattavimpia spiraaligalakseja eteläisellä taivaalla ja on riittävän kirkas näkyäkseen hyvin kiikareilla. Se sijaitsee huomiota herättämättömässä Kuvanveistäjän tähtikuviossa, jossa on harvoja kirkkaita tähtiä, mutta jossa on kokoelma läheisiä galakseja, jotka muodostavat Sculptorin eli Kuvanveistäjän galaksiryhmän [1]. Muita ESO:n teleskoopeilla kuvattuja ryhmän jäseniä ovat NGC 55 (eso0914), NGC 253 (eso1025, eso0902) ja NGC 7793 (eso0914). Monilla galakseilla on ainakin jokin erikoispiirre, mutta NGC 300 näyttää yllättävän normaalilta. Tämä tekee siitä ideaalisen mallikappaleen omamme kaltaisten spiraaligalaksien rakennetta ja koostumusta tutkiville tähtitieteilijöille.

Tämä Wide Field Imager (WFI) -instrumentilla ESO:n La Silla:n observatoriolla Chilessä havaittu kuva on koostettu monista yksittäisistä kuvista, jotka on otettu käyttäen suurta määrää erilaisia suotimia. Kokonaisvalotusaika on noin 50 tuntia. Havainnot tehtiin lukuisina havaintoöinä usean vuoden aikana. Tämän laajan havainto-ohjelman päätarkoitus oli tehdä poikkeuksellisen kattava laskenta galaksin tähdistä, sekä niiden lukumäärästä että tyyppivalikoimasta, ja valita alueita tai jopa yksittäisiä tähtiä, joihin kohdistaa tarkempia tutkimuksia. Tämänkaltaiselle kattavalle tietokannalle on myös paljon muuta käyttöä tulevina vuosina. Erityisesti vedyn ja hapen paljastavilla suotimilla havaittu kuva esittää NGC 300:n spiraalihaarojen tähtienmuodostusalueet erityisen selvästi punaisina ja vaaleanpunaisina pilvinä. Valtavan, täysikuun kokoa vastaavan 34 × 34 kaariminuutin näkökenttänsä ansiosta WFI on ihanteellinen työkalu NGC 300:n kaltaisia kohteita tutkiville tähtitieteilijöille.

ESO:n teleskoopeilla on tutkittu myös monia mielenkiintoisia tähtitieteellisiä ilmiöitä NGC 300:ssa. ESO:n tähtitieteilijät havaitsivat hiljattain tässä galaksissa etäisimmän ja yhden suurimmista tähän mennessä havaituista tähdenmassaisista mustista aukoista (eso1004), kaksoistähtijärjestelmässä kuuman ja kirkkaan Wolf-Rayet -tähden parina. NGC 300 ja toinen galaksi, NGC 55, kiertävät hitaasti lähestyen toisiaan, ennakoiden pitkällistä yhdistymisprosessia (eso0914). Monien muiden havaintojen joukosta voidaan mainita vielä, että paras tämänhetkinen arvio NGC 300:n etäisyydestä on määritetty käyttäen ESO:n VLT-teleskooppia (Very Large Telescope) Paranalin observatoriolla (eso0524).

[1] Vaikka galaksia yleisesti pidetään osana Kuvanveistäjän galaksiryhmää, viimeisimmät etäisyysmääritykset osoittavat, että NGC 300 sijaitsee huomattavasti lähempänä meitä kuin monet muut ryhmän galaksit ja saattaa olla vain löyhästi liitoksissa niihin.

ESO, Euroopan eteläinen observatorio, on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 14 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä VISTA, maailman suurin kartoitusteleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 42-metristä optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Jari Kotilainen