Lehdistötiedote

Loistava tähti värikkäässä ympäristössä

28. heinäkuuta 2010

Vaikuttava uusi kuva ESO:n Wide Field Imager instrumentilta La Silla Observatoriosta Chilestä näyttää loistavan ja epätavallisen tähden WR 22 ja sen värikkään ympäristön. WR 22 on erittäin kuuma ja kirkas tähti joka vuodattaa kaasukehäänsä avaruuteen miljoonia kertoja nopeammin kuin Aurinko. Se sijaitsee dramaattisen Carina sumun ulko-osissa, jossa se on myös muodostunut.

Massiiviset tähdet elävät lyhyen aikaa ja kuolevat nuorina. Jotkut näistä tähtitieteellisistä majakoista vuodattavat materiaa avaruuteen useita miljoonia kertoja nopeammin kuin oman Aurinkomme kaltaiset verrattain rauhalliset tähdet. Nämä harvinaiset erittäin kuumat massiiviset kohteet tunetaan Wolf-Rayet tähtinä, ranskalaisten tähtitieteilijöiden mukaan jotka löysivät ne viime vuosisadan puolivälissä. WR 22 on yksi kaikkein massiivisimmista Wolf-Rayet tähdistä joita on löydetty. Se näkyy keskellä tätä kuvaa, joka on luotu otoksista punaisen, vihreän ja sinisen suotimen avulla Wide Filed Imager havaintolaitteella MPG/ESO 2.2 metrisellä kaukoputkella ESO:n La Silla observatoriossa Chilessä. WR 22 kuuluu kaksoistähtijärjestelmään ja sen massaksi on mitattu ainakin 70 Auringon massaa.

WR 22 sijaitsee eteläisessä Kölin tähdistössä, joka on nimetty kreikkalaisen mytologian Iasonin Argo-laivan kölin mukaan. Vaikka tähti onkin yli 5000 valovuoden etäisyydellä Maasta se on niin kirkas että sen voi juuri nähdä paljain silmin hyvissä olosuhteissa. WR 22 on yksi monista harvinaisen kirkkaista tähdistä jotka kuuluvat kauniiseen Carina sumuun (tunnetaan myös nimella NGC 3372) ja tämän eteläisessä Linnunradassa sijaitsevan valtaisen tähtienmuodostusalueen ulko-osat muodostavat kuvan taustan.

Monivivahteiset värit tässä rikkaassa seinävaatteessa johtuvat kuumista tähdistä, kuten WR22, tulevan voimakkaan ultravielettisäteilyn vuorovaikutuksesta tähdet muodostaneen laajan monimutkaisen, lähinnä vedystä koostuvan, kaasupilvien kanssa. Tämän valtaisan kaasu- ja pölykompleksin keskiosat sijaitsevat juuri kuvan vasemmalla puolella, kuten nähdään kuvasta eso1031b. Tähän alueeseen kuuluu myös hämmästyttävä tähti Eta Carinae josta kerrottiin aiemmassa lehdistötiedotteessa (eso0905).

[1] Lisätietoja Wolf-Rayet tähdistä englanniksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf-Rayet_star

ESO (European Southern Observatory, Euroopan eteläinen observatorio) on tähtitieteen keskeinen eurooppalainen hallitustenvälinen organisaatio. Se on tuottavuudella mitattuna maailman johtava tähtitieteellinen observatorio. Sen toimintaa tukee 14 maata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekki. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maassa sijaitsevien tutkimusvälineiden kehittämiseen, rakentamiseen ja toimintaan. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä tärkeitä tieteellisiä havaintoja. ESOlla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen ja kansainvälisen yhteistyön edistämisessä. ESOlla on Chilessä kolme huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESOlla on Paranalissa VLT-teleskooppi (Very Large Telescope), maailman kehittynein näkyvän valon aallonpituuksia havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä VISTA, maailman suurin kartoituskaukoputki. ESO on maailman suurimman tähtitieteen alan projektin, täysin uudenlaisen ALMA-teleskoopin, eurooppalainen yhteistyökumppani. ESO suunnittelee 42-metristä E-ELT-teleskooppia (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope, eurooppalainen erittäin suuri optinen/lähi-infrapuna-alueen teleskooppi), josta tulee maailman suurin tähtitaivasta tarkkaileva silmä.

Heidi Korhonen