Communiqués de presse 2009

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso0930fr — Communiqué de presse photo
Le triple plaisir de la « Trifide »
26 août 2009: Aujourd'hui, l'ESO a publié une nouvelle image de la nébuleuse Trifide qui révèle pourquoi cette nébuleuse reste tant appréciée des astronomes amateurs et professionnels. Cette énorme usine de production d’étoiles est ainsi nommée pour les bandes de poussière sombre qui coupent en trois parties son cœur brillant et représente une rare combinaison de trois types de nébuleuses, révélant la fureur des étoiles nouvellement formées et présageant de nouvelles naissances d'étoiles.
eso0929fr — Communiqué de presse photo
Un regard vers l'enfer des berceaux des soleils et des systèmes solaires
19 août 2009: De nouvelles images diffusées aujourd'hui par l'ESO nous font plonger au cœur d'un nuage cosmique, appelé RCW 38, bondé d’étoiles bourgeonnantes et de systèmes planétaires. Là, les jeunes étoiles naissantes bombardent soleils et planètes avec des vents puissants et de la lumièreéclatante, aidées dans leur tâche par des étoiles massives à la vie éphémère qui explosent en supernovae. Dans certains cas, cet assaut entraîne la réduction de la matière qui finira par former de nouveaux systèmes solaires. Les scientifiques pensent que notre propre SystèmeSolaire a émergé d'un tel environnement
eso0928fr — Communiqué de presse photo
Un double moteur pour une nébuleuse
5 août 2009: L’ESO vient juste de diffuser une nouvelle image stupéfiante d’un champ d’étoiles dans la constellation de la Carène. Cette magnifique vue est « enflammée » par une rafale d’étoiles de toutes les couleurs, dont certaines sont vues en avant plan de nuages de gaz et de poussière. Une étoile peu commune au centre de la photo, HD 87643, a été étudiée en profondeur avec plusieurs télescopes de l’ESO, parmi lesquels le VLTI (Very Large Telescope Interferometer). Entourée par une nébuleuse complexe et étendue résultant de violentes éjections ayant eu lieu précédemment, cette étoile s’est révélée avoir un compagnon. Les interactions au sein de ce système double, entouré par un disque de poussière, alimentent probablement le moteur de cette remarquable nébuleuse.
eso0927fr — Communiqué de presse scientifique
Les vues les plus nettes de Bételgeuse révèlent la façon dont les étoiles supergéantes perdent de la masse
29 juillet 2009: En utilisant différentes techniques de pointe sur le Très Grand Télescope (VLT) de l'ESO, deux équipes indépendantes d'astronomes ont obtenu les vues les plus détaillées jusqu’à ce jour de l’étoile supergéante Bételgeuse. Ils montrent que l'étoile a un immense panache de gaz presque aussi grand que notre système solaire et une gigantesque bulle qui bout à sa surface. Ces découvertes fournissent des indices importants pour aider à expliquer comment ces mammouths perdent de la matière à un taux extrêmement important.
eso0926fr — Communiqué de presse photo
<strong>Un aigle aux proportions cosmiques</strong>
16 juillet 2009: Aujourd’hui, l’ESO a publié une nouvelle et éblouissante image du ciel autour de la nébuleuse de l’Aigle, une nurserie stellaire où les jeunes étoiles sculptent d’immenses colonnes de gaz et de poussière.
eso0925fr — Communiqué de presse photo
Une nouvelle aquarelle resplendissante de la nébuleuse Oméga
7 juillet 2009: La nébuleuse Oméga, une nurserie stellaire où les jeunes étoiles illuminent et sculptent une vaste aquarelle de gaz et de poussière, est révélée dans toute sa splendeur dans une nouvelle image de l’ESO.
eso0924fr — Communiqué de presse photo
Un nouveau guide de la galaxie pour les astronomes : la plus grande carte de poussières froides révélée.
1 juillet 2009: Les astronomes ont dévoilé un nouvel atlas sans précédent des régions intérieures de la Voie Lactée, notre galaxie, parsemée de milliers de noeuds denses de poussière cosmique froide précédemment inconnus - les lieux potentiels de naissance de nouvelles étoiles. Elaborée à partir des observations du télescope APEX au Chili, cette étude constitue la plus grande carte de poussière froide jamais réalisée et se révélera être une carte inestimable pour les observations qui seront faites avec le futur télescope ALMA, ainsi que celles du télescope spatial Herschel, récemment lancé par l’ESA.
eso0923 — Communiqué de presse scientifique
Milky Way's super-efficient particle accelerators caught in the act
25 juin 2009: Thanks to a unique "ballistic study" that combines data from ESO's Very Large Telescope and NASA's Chandra X-ray Observatory, astronomers have now solved a long-standing mystery of the Milky Way’s particle accelerators. They show in a paper published today on Science Express that cosmic rays from our galaxy are very efficiently accelerated in the remnants of exploded stars.
eso0922 — Communiqué de presse institutionnel
World's fastest and most sensitive astronomical camera
18 juin 2009: The next generation of instruments for ground-based telescopes took a leap forward with the development of a new ultra-fast camera that can take 1500 finely exposed images per second even when observing extremely faint objects. The first 240x240 pixel images with the world's fastest high precision faint light camera were obtained through a collaborative effort between ESO and three French laboratories from the French Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l'Univers (CNRS/INSU). Cameras such as this are key components of the next generation of adaptive optics instruments of Europe's ground-based astronomy flagship facility, the ESO Very Large Telescope (VLT).
eso0921 — Communiqué de presse scientifique
Stellar family in crowded, violent neighbourhood proves to be surprisingly normal
4 juin 2009: Using ESO’s Very Large Telescope, astronomers have obtained one of the sharpest views ever of the Arches Cluster — an extraordinary dense cluster of young stars near the supermassive black hole at the heart of the Milky Way. Despite the extreme conditions astronomers were surprised to find the same proportions of low- and high-mass young stars in the cluster as are found in more tranquil locations in our Milky Way.
eso0920 — Communiqué de presse institutionnel
Most Efficient Spectrograph to Shoot the Southern Skies
25 mai 2009: ESO’s Very Large Telescope — Europe’s flagship facility for ground-based astronomy — has been equipped with the first of its second generation instruments: X-shooter. It can record the entire spectrum of a celestial object in one shot — from the ultraviolet to the near-infrared — with high sensitivity. This unique new instrument will be particularly useful for the study of distant exploding objects called gamma-ray bursts.
eso0919 — Communiqué de presse scientifique
Giant Galaxy Messier 87 finally sized up
20 mai 2009: Using ESO's Very Large Telescope, astronomers have succeeded in measuring the size of giant galaxy Messier 87 and were surprised to find that its outer parts have been stripped away by still unknown effects. The galaxy also appears to be on a collision course with another giant galaxy in this very dynamic cluster.
eso0918 — Communiqué de presse institutionnel
First two ALMA antennas successfully linked
6 mai 2009: Scientists and engineers working on the world's largest ground-based astronomical project, the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), have achieved another milestone — the successful linking of two ALMA astronomical antennas, synchronised with a precision of one millionth of a millionth of a second — to observe the planet Mars. ALMA is under construction by an international partnership in the Chilean Andes.
eso0917 — Communiqué de presse scientifique
The Most Distant Object Yet Discovered in the Universe
28 avril 2009: ESO's Very Large Telescope has shown that a faint gamma-ray burst detected last Thursday is the signature of the explosion of the earliest, most distant known object in the Universe (a redshift of 8.2). The explosion apparently took place more than 13 billion years ago, only about 600 million years after the Big Bang.
eso0916 — Communiqué de presse scientifique
Solar wind tans young asteroids
22 avril 2009: A new study published in Nature this week reveals that asteroid surfaces age and redden much faster than previously thought — in less than a million years, the blink of an eye for an asteroid. This study has finally confirmed that the solar wind is the most likely cause of very rapid space weathering in asteroids. This fundamental result will help astronomers relate the appearance of an asteroid to its actual history and identify any after effects of a catastrophic impact with another asteroid.
eso0915 — Communiqué de presse scientifique
Lightest exoplanet yet discovered
21 avril 2009: Well-known exoplanet researcher Michel Mayor today announced the discovery of the lightest exoplanet found so far. The planet, “e”, in the famous system Gliese 581, is only about twice the mass of our Earth. The team also refined the orbit of the planet Gliese 581 d, first discovered in 2007, placing it well within the habitable zone, where liquid water oceans could exist. These amazing discoveries are the outcome of more than four years of observations using the most successful low-mass-exoplanet hunter in the world, the HARPS spectrograph attached to the 3.6-metre ESO telescope at La Silla, Chile.
eso0914 — Communiqué de presse photo
Two Galaxies for a Unique Event
4 avril 2009: To celebrate the 100 Hours of Astronomy, ESO is sharing two stunning images of unusual galaxies, both belonging to the Sculptor group of galaxies. The images, obtained at two of ESO’s observatories at La Silla and Paranal in Chile, illustrate the beauty of astronomy.
eso0913 — Communiqué de presse institutionnel
ESO takes the public on an astronomical journey “Around the World in 80 Telescopes”
30 mars 2009: A live 24-hour free public video webcast, “Around the World in 80 Telescopes”, will take place from 3 April 09:00 UT/GMT to 4 April 09:00 UT/GMT, chasing day and night around the globe to let viewers “visit” some of the most advanced astronomical telescopes on and off the planet. The webcast, organised by ESO for the International Year of Astronomy 2009 (IYA2009), is the first time that so many large observatories have been linked together for a public event.
eso0912 — Communiqué de presse institutionnel
ESO’s First Observatory Celebrates 40th Anniversary
24 mars 2009: ESO’s La Silla Observatory, which is celebrating its 40th anniversary, became the largest astronomical observatory of its time. It led Europe to the frontline of astronomical research, and is still one of the most scientifically productive in ground-based astronomy.
eso0911 — Communiqué de presse photo
A Curious Pair of Galaxies
16 mars 2009: The ESO Very Large Telescope has taken the best image ever of a strange and chaotic duo of interwoven galaxies. The images also contain some surprises — interlopers both far and near.
Affiche de 21 à 40 de 50