Olemmeko yksin?

ELT merkitsee tähtitieteelle askelta eteenpäin. Läpimitaltaan 40 metrin luokkaa oleva ja adaptiivisella optiikalla varustettu ELT tullee johtamaan tutkijat lukuisiin läpimurtoihin alalla.

Artist impression of the ELTJättiläisteleskooppi tukee muita tähtiä kiertävien planeettojen eli niin kutsuttujen eksoplaneettojen etsimistä. Pienimassaisia planeettoja havaitaan epäsuorasti mittaamalla niiden emotähtiensä liikkeeseen aiheuttamaa huojuntaa. Suurempikokoisia planeettoja ELT:llä on mahdollista kuvata suoraan ja jopa luokitella niiden ilmakehän ominaisuuksia.

ELT:n havaintolaitevalikoima tarjoaa tähtitieteilijöille mahdollisuudet myös tutkia planeettajärjestelmien syntymisen varhaisvaiheita sekä havaita vettä ja orgaanisia molekyylejä tulevia tähtiä ympäröivissä protoplanetaarisissa kiekoissa. Tietojen avulla saadaan vastauksia perimmäisiin kysymyksiin planeettojen synnystä ja kehityksestä, ja päästään hieman lähemmäksi vastausta kysymykseen olemmeko yksin maailmankaikkeudessa. Tieteellisen tiedon lisäksi tämä olisi suuri läpimurto koko ihmiskunnalle.