Eksoplaneetat

Aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen etsintä

"HARPSin havaitsemia heikkoja signaaleja ei pystyttäisi erottamaan taustakohinasta suurimmalla osalla nykyään käytössä olevista spektrografeista."

Michel Mayor, Geneven observatorio, yksi ensimmäisen pääsarjan tähteä kiertävän eksoplaneetan löytäjistä

Aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen etsiminen asettaa ihmiskunnan sen ehkä perimmäisimmän kysymyksen äärelle: onko muualla maailmankaikkeudessa elämää? ESO:n observatorioissa on ainutlaatuinen valikoima havaintolaitteita näiden niin kutsuttujen eksoplaneettojen etsimiseen, tutkimiseen ja seuraamiseen.

Tähtitieteilijät onnistuivat ensimmäisen kerran havaitsemaan ja kuvaamaan aurinkokunnan ulkopuolisesta planeetasta lähtevän heikon hohteen VLT-teleskoopilla. Katso ESO:n lehdistötiedotteet eso0428 ja eso0515. Tämä uusi planeetta on massiivinen, noin viisi kertaa Jupiterin massainen. Havainto oli ensimmäinen tärkeä askel kohti muiden aurinkokuntien jättiläisplaneettojen ja lopulta Maan kaltaisten planeettojen fysikaalisen rakenteen ja kemiallisen koostumuksen tutkimusta. Katso ESO:n lehdistötiedote eso0507.

Eräältä lähitähdeltä löydettiin HARPS-spektrografilla (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) neljä massaltaan Neptunusta kevyempää planeettaa. Yksi niistä on pienin koskaan löydetty eksoplaneetta, jonka massa on noin kaksi Maan massaa. Planeetoista toisen massa on seitsemän Maan massaa, ja se sijaitsee keskustähtensä asuttavalla vyöhykkeellä. Sen kiertoaika emotähtensä ympäri on noin 66 päivää ja sen pinnan arvellaan olevan meren peitossa. Löytö merkitsee suurta edistysaskelta etsittäessä planeettoja, jotka pystyvät ylläpitämään elämää. Katso ESO:n lehdistötiedote eso0915.

Yksi La Sillan teleskoopeista toimi osana maailmanlaajuista kaukoputkiverkostoa, joka hyödynsi innovatiivisesti gravitaatiolinssejä havaintojen tekemiseksi. Hankkeessa löydettiin noin viisi kertaa Maan massainen eksoplaneetta, joka on aiemmin löydettyjä merkittävästi Maan kaltaisempi. Sen kiertoaika emotähden ympäri on noin kymmenen vuotta ja pinnan koostumus on mitä todennäköisimmin kiveä tai jäätä. Katso ESO:n lehdistötiedote eso0603.

Eksoplaneetoista on saatavilla erillinen esite englanniksi.