Lehdistötiedote

ESO:n VLT-teleskooppi näki 'Oumuamuan saavan lisävauhtia

Uudet tulokset antavat ymmärtää, että tähtienvälinen vaeltaja 'Omuamua on komeetta

27. kesäkuuta 2018

'Oumuamua, ensimmäinen aurinkokunnasta löydetty tähtienvälinen kappale, liikkuu loitommas Auringosta odotettua nopeammin. Tämän poikkeavan käyttäytymisen havaitsi maailmanlaajuinen tähtitieteellinen yhteistyö, johon sisältyy ESO:n VLT-teleskooppi Chilessä. Uudet tulokset antavat ymmärtää, että 'Omuamua on mitä ilmeisimmin tähtienvälinen komeetta eikä asteroidi. Tulokset ilmestyvät julkaisusarjassa Nature.

'Oumuamua, ensimmäinen aurinkokunnasta löydetty tähtienvälinen kappale, on ollut kiihkeän tutkimuksen kohde löytymisestään lokakuussa 2017 lähtien [1]. Yhdistämällä havaintoaineistoa ESO:n VLT-teleskoopilta ja muilta observatoriolta kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on nyt havainnut, että kappale liikkuu ennustuksia nopeammin. Mitattu lisänopeus on vähäinen ja 'Oumuamuan nopeus hidastuu yhä Auringon vetovoiman vaikutuksesta, mutta ei aivan niin nopeasti kuin taivaanmekaniikka ennustaa.

Euroopan avaruusjärjestön Marco Michelin johtama tutkimusryhmä kävi läpi useita vaihtoehtoja selittääkseen tämän erikoisen tähtienvälisen vierailijan ennustettua suuremman nopeuden. Todennäköisin selitys on, että 'Oumuamua syytää materiaa pinnaltaan Auringon lämmittävän vaikutuksen johdosta [2]. Tämän ulos sinkoavan materian aiheuttaman työntövoiman oletetaan tarjoavan pienen, mutta säännöllisen paineen, joka sinkoaa 'Oumuamuaa ulos aurinkokunnasta odotettua nopeammin. Sen matkanopeus on noin 114 000 kilometriä tunnissa 1.6.2018.

Tällainen kaasun työntövoima on komeetoille tyypillistä käyttäytymistä ja ristiriidassa aikaisemman luokittelun kanssa, jonka mukaan 'Oumuamua olisi tähtienvälinen asteroidi. "Meistä tämä on pikkuruinen, outo komeetta," kommentoi Marco Micheli. "Me näemme havaintoaineistostamme, että sen nopeus hidastuu mitä kauempana se liikkuu Auringosta, mikä on tyypillistä komeetoille."

Yleensä kun Aurinko lämmittää komeettoja, niistä purkautuu ulos kaasua ja tomua, jotka muodostavat komaksi kutsutun materiapilven niiden ympärille, ja niille tyypillisen pyrstön. Tutkimusryhmä ei kuitenkaan havainnut mitään näkyvää todistetta materiapurkauksesta.

"Me emme näe minkäänlaista tomua, komaa tai pyrstöä, mikä on epätavallista," selittää yksi kirjoittajista, Karen Meech Havaijin yliopistosta Yhdysvalloista. Meech johti 'Oumuamuan löytäneen tutkimusryhmän luokittelua vuonna 2017. "Me ajattelemme, että 'Oumuamuasta saattaa irrota epätavallisen suuria ja karkeita tomuhiukkasia."

Tutkimusryhmä arvailee, että kenties useimpien komeettojen pintaa koristavat pienet tomuhiukkaset kuluivat loppuun 'Oumuamuan kulkiessa tähtienvälisen avaruuden halki ja vain suuremmat tomuhiukkaset ovat jääneet jäljelle. Vaikka tällaisten suurempien hiukkasten pilvi ei ole riittävän kirkas havaittavaksi, se selittäisi 'Oumuamuan nopeuden odottamattoman muutoksen.

'Oumuamuan oletettu kaasupurkaus ei ole ainoa ratkaisematon arvoitus, vaan sellainen on myös sen tähtienvälinen alkuperä. Tutkimusryhmä teki uusia havaintoja 'Oumuamuasta alunperin määrittääkseen tarkasti sen kulkureitin, jonka avulla kappaleen kulku olisi voitu jäljittää sen emotähtijärjestelmään. Uudet tulokset tarkoittavat, että tämän tiedon määrittäminen on entistä haastavampaa.

"Tämän arvoituksellisen tähtienvälisen vaeltajan todellinen luonne saattaa jäädä arvoitukseksi," päättää tutkimusryhmän jäsen Olivier Hainaut, joka on ESO:n tähtitieteilijä. "'Oumuamuan hiljattain havaittu nopeuslisä tekee vaikeammaksi jäljittää reitti, jota se on kulkenut aurinkokunnan ulkopuolisesta kotitähtijärjestelmästään."

[1] 'Oumuamua havaittiin ensimmäisenä Havaijilla sijaitsevan Haleakalan observatorion Pan-STARRS -teleskoopilla. Sen nimi tarkoittaa tiedustelijaa havaijin kielellä ja heijastaa sen luonnetta ensimmäisenä kappaleena, jonka tiedetään saapuneen aurinkokuntaan tähtienvälisestä avaruudesta. Alkuperäiset havainnot antoivat ymmärtää, että se oli pitkuliainen, pikkuruinen kappale, jonka väri oli samankaltainen kuin komeetoilla.

[2] Tutkimusryhmä testasi useita olettamuksia selittääkseen nopeuden odottamattoman muutoksen. He analysoivat voisiko auringon säteilypaine, Yarkovsky-ilmiö tai kitkan kaltaiset ilmiöt selittää havainnot. Myös se tarkistettiin voisiko nopeuden kasvu johtua törmäystapahtumasta, voisiko 'Oumuamua olla kaksoiskappale tai voisiko 'Oumuamua olla magneettinen kappale. Myös se epätodennäköinen ajatus, että 'Oumuamua olisi tähtienvälinen avaruusalus pystyttiin hylkäämään, sillä tasainen ja jatkuva muutos nopeudessa ei ole tyypillistä työntövoimalaitteille, eikä myöskään ole luontevaa ajatella keinotekoisen kappaleen kierivän kaikkien kolmen akselinsa ympäri.

Tätä tutkimusta on esitelty tutkimusjulkaisussa "Non-gravitational acceleration in the trajectory of 1I/2017 U1 (`Oumuamua)", joka julkaistaan julkaisusarjassa Nature 27.6.2018.

Tämän tutkimuksen kansainväliseen tähtitieteilijäryhmään kuuluvat Marco Micheli (European Space Agency & INAF, Italia), Davide Farnocchia (NASA Jet Propulsion Laboratory, USA), Karen J. Meech (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Marc W. Buie (Southwest Research Institute, USA), Olivier R. Hainaut (European Southern Observatory, Saksa), Dina Prialnik (Tel Aviv University School of Geosciences, Israel), Harold A. Weaver (Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory, USA), Paul W. Chodas (NASA Jet Propulsion Laboratory, USA), Jan T. Kleyna (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Robert Weryk (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Richard J. Wainscoat (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Harald Ebeling (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Jacqueline V. Keane (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Kenneth C. Chambers (University of Hawaii Institute for Astronomy, USA), Detlef Koschny (European Space Agency, European Space Research and Technology Centre, & Technical University of Munich, Saksa) ja Anastassios E. Petropoulos (NASA Jet Propulsion Laboratory, USA).

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Sähköposti: ohainaut@eso.org