Lehdistötiedote

Aavemainen vihreä kupla

ESO:n VLT-teleskooppi taltioi planetaarisen sumun

10. huhtikuuta 2013

Tämä ESO:n VLT-teleskoopin ottama uusi, kiehtova kuva esittää hohtavaa, vihreää planetaarista sumua IC 1295, joka ympäröi himmeää ja kuolevaa tähteä noin 3300 valovuoden etäisyydellä Maasta Kilven tähdistössä (Scutum). Tämä on yksityiskohtaisin tähän mennessä otettu kuva tästä kohteesta.

Auringon kokoiset tähdet päättävät päivänsä pikkuruisina ja himmeinä valkoisina kääpiötähtinä. Niiden lopullisen eläkkeelle siirtymisen aikana ne kuitenkin sinkoavat kaasukehänsä avaruuteen. Joidenkin kymmenien tuhansien vuosien ajan niitä ympäröivät näyttävät ja värikkäät planetaariseksi sumuksi kutsutut hohtavan ionisoituneen kaasun pilvet.

Tämä uusi VLT-teleskoopin kuva esittää planetaarista sumua IC 1295, joka sijaitsee Kilven tähdistössä (Scutum). Se on epätavanomaisen muotoinen, koska sitä ympäröi useita kaasukuorikerroksia, jotka muistuttavat mikroskoopilla tarkasteltavan mikro-organismin solukalvoja.

Nämä kuplat koostuvat kaasusta, joka muodosti ennen tähden kaasukehän. Tähden ytimessä tapahtuneet lämpöydinröyhtäisyjen kaltaiset, äkillisiä energiapurkauksia aiheuttaneet epävakaat ydinfuusioreaktiot aiheuttivat kaasun ajautumisen avaruuteen. Kaasu kylpee ikääntyvän tähden voimakkaassa ultraviolettisäteilyssä, joka saa kaasun hohtamaan. Eri alkuaineet hohtavat erilaisin värein ja IC 1295:ssä runsas aavemaisen vihreä sävy tulee ionisoituneesta hapesta.

Kuvan keskellä voi nähdä tähden ytimen loppuunpalaneen jäännöksen kirkkaana sinivalkoisena pisteenä planetaarisen sumun ytimessä. Keskustan tähti muuttuu hyvin himmeäksi valkoiseksi kääpiöksi ja jäähtyy hiljalleen useiden miljardien vuosien kuluessa.

Korkeintaan kahdeksan kertaa Auringon massaiset tähdet muodostavat planetaarisen sumun siirtyessään olemassaolonsa viimeiseen vaiheeseen. Aurinko on 4.6 miljardia vuotta vanha ja elää todennäköisesti vielä neljä miljardia vuotta lisää.

Nimestään huolimatta planetaarisilla sumuilla ei ole mitään tekemistä planeettojen kanssa. Tämä kuvaileva nimike annettiin joillekin varhaisille havainnoille johtuen näiden epätavallisten kohteiden näennäisestä samankaltaisuudesta ulkoplaneettojen Uranus ja Neptunus kanssa - nähtynä varhaisten kaukoputkien läpi - ja se oli riittävän tarttuva jäädäkseen [1]. Nämä kohteet todettiin hohtavaksi kaasuksi varhaisin spektroskopisin havainnoin 1800-luvulla.

Tämä kuva taltioitiin Pohjois-Chilen Atacaman autiomaassa sijaitsevalla Cerro Paranalilla olevalla ESO:n VLT-teleskoopilla käyttäen FORS-havaintolaitetta (FOcal Reducer Spectrograph). Valotuksia tehtiin käyttäen kolmea erilaista suodinta, jotka taltioivat sinistä valoa (värjätty siniseksi), näkyvää valoa (värjätty vihreäksi) ja punaista valoa (värjätty punaiseksi). Nämä valotukset on yhdistetty tämän kuvan valmistamiseksi.

[1] Jopa useita planetaarisia sumuja löytäneen sekä niiden alkuperästä ja koostumuksesta spekuloineen William Herschelin kaltaiset varhaiset havaintojen tekijät tiesivät, että ne eivät oikeasti olleet Aurinkoa kiertäviä planeettoja koska ne eivät liikkuneet suhteessa ympäröiviin tähtiin.

Nimi:IC 1295