Lehdistötiedote

Valoa pimeydestä

16. tammikuuta 2013

Eloisa uusi kuva ESO:lta esittää uusia tähtiä muodostavaa pimeää pilveä sekä ryhmää kirkkaita tähtiä, jotka ovat jo tulleet esille pölyisästä tähtien lastentarhastaan. Uusi kuva otettiin La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevalla MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla. Se on paras näkyvällä valolla tästä vähän tunnetusta kohteesta otettu kuva.

Tässä uudessa kuvassa vasemmalla on pimeä pilari, joka muistuttaa savupilveä. Oikealla loistaa pieni joukko kirkkaita tähtiä. Ensinäkemällä nämä kaksi piirrettä eivät voisi olla erilaisemmat, mutta ne ovat tosiasiassa läheisesti yhteydessä toisiinsa. Pilvi sisältää valtavia määriä viileää kosmista tomua ja toimii lastentarhana, jossa uudet tähdet syntyvät. On todennäköistä, että Aurinko muodostui samanlaisessa tähtienmuodostusalueessa yli neljä miljardia vuotta sitten.

Tämä pilvi tunnetaan nimellä Lupus 3 ja sijaitsee noin 600 valovuoden etäisyydellä Maasta Skorpionin tähdistössä (Scorpius). Tässä näkyvä osa on noin viisi valovuotta halkaisijaltaan.

Tällaisten pilvien tiheämpien osien tiivistyessä painovoiman vaikutuksesta ne kuumenevat ja alkavat loistaa. Alkuunsa tomupilvet pimentävät tämän säteilyn ja se voidaan nähdä vain näkyvää valoa pitempiä aallonpituuksia, kuten infrapunavaloa, havaitsevilla teleskoopeilla. Tähtien kuumentuessa ja kirkastuessa niiden voimakas säteily ja aurinkotuulet puhaltavat kuitenkin pilvet pois ympäriltään kunnes ne paljastuvat kaikessa loistokkuudessaan.

Tämän uuden kuvan keskellä olevat kirkkaat tähdet muodostavat täydellisen esimerkin tällaisten kuumien, nuorten tähtien pienestä joukosta. Osa niiden kirkasta sinistä valoa siroaa niiden ympärille jääneestä tomusta. Kaksi kirkkainta tähteä ovat tarpeeksi kirkkaita näkyäkseen helpostsi pienellä teleskoopilla tai kiikareilla. Ne ovat nuoria tähtia, jotka eivät ole vielä alkaneet loistaa ytimiensä ydinfuusioreaktioiden valoa ja niitä ympäröi yhä hohtava kaasu [1]. Ne ovat luultavasti alle miljoonan vuoden ikäisiä.

Vaikkakin kirkkaita sinisiä tähtiä ensinäkemältä vähemmän silmiinpistäviä, monia muita hyvin nuoria tähtimäisiä kohteita on kartoituksissa löytynyt tältä alueelta, joka on yksi Aurinkoa lähimmistä tällaisista tähtien lastentarhoista.

Tähtienmuodostusalueet voivat olla suunnattomia, kuten Tarantula-sumu (eso0650), jossa muodostuu satoja massiivisia tähtiä. Useimpien tähtien omassa galaksissamme ja muissa galakseissa ajatellaan kuitenkin muodostuvan paljon vaatimattomimmissa alueissa, kuten tässä kuvatussa alueessa, jossa vain kaksi kirkasta tähteä on näkyvissä eikä yhtään todella massiivista tähteä ole muodostumassa. Tästä syystä Lupus 3 sekä kiehtoo tähtitieteilijöitä että on kaunis esimerkki tähtien elämän varhaisista vaiheista.

[1] Nämä tunnetaan Herbig Ae/Be -tähtinä, ne ensimmäisenä identifioineen tähtitieteilijän mukaan. A ja B viittaavat tähtien spektrityyppiin, joka on hieman Aurinkoa kuumempi, ja "e" ilmaisee emissioviivojen läsnäolon niiden spektrissä, mikä johtuu niitä ympäröivän kaasun hohteesta. Ne loistavat muuntamalla kutistuessaan gravitaation potentiaalienergiaa kuumuudeksi.

Fernando Comeron