Lehdistötiedote

Kosmisen lokin rikas värimaailma

26. syyskuuta 2012

Tämä uusi kuva ESO:n La Sillan observatoriolta esittää osaa Lokkisumuksi nimetystä tähtien lastentarhasta. Tämä kaasupilvi, jota virallisesti kutsutaan nimellä Sharpless 2-292, näyttäisi esittävän lokin päätä ja hohtaa kirkkaasti sen sydämessä piilottelevan hyvin kuuman, nuoren tähden suurienergiaisen säteilyn johdosta. Yksityiskohtaisen näkymän tuotti MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaite.

Kaasusumut ovat yötaivaan näyttävimpiä kohteita. Ne ovat tomun, molekyylien, vedyn, heliumin ja ionisoituneiden kaasujen tähtienvälisiä pilviä, joissa uudet tähdet syntyvät. Vaikka niillä on erilaisia muotoja ja värejä, useat jakavat yhteisen tekijän: kun niitä katsotaan ensimmäistä kertaa, niiden oudot ja eloisat muodot herättävät tähtitieteilijöiden mielikuvituksen ja johtavat omituisiin nimiin. Tämä lempinimen Lokkisumu saanut dramaattinen tähtienmuodostusalue ei ole poikkeus tästä säännöstä.

Tämä ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteen uusi kuva esittää Lokkisumun päätä [1]. Se on vain yksi osa virallisemmin nimellä IC 2177 tunnettua suurempaa kaasusumua, joka levittää siipensä yli 100 valovuoden yli ja muistuttaa lentävää lokkia. Tämä kaasun ja tomun pilvi sijaitsee noin 3700 valovuoden etäisyydellä Maasta. Koko linnun näkee parhaiten laajakulmakuvissa.

Lokkisumu sijaitsee Yksisarvisen (Monoceros) ja Ison koiran (Canis Major) rajalla ja on lähellä Siriusta, yötaivaan kirkkainta tähteä. Kaasusumu on yli neljä sataa kertaa kauempana meistä kuin tämä kuuluisa tähti.

Lokin pään muodostava kaasun ja tomun kokonaisuus hohtaa taivaalla kirkkaana, koska sitä valaisee kuvan keskellä olevan lokin silmäksi tulkittavissa olevan nuoren tähden, HD 53367 [2], voimakas ultraviolettisäteily.

Nuorten tähtien säteily saa ympäröivän vetykaasun hohtamaan syvänpunaista väriä ja muuttumaan HII-alueeksi [3]. Kuumien sinivalkoisten tähtien valo siroaa myös kaasupilven pienistä tomuhiukkasista aiheuttaen kuvan joissakin osissa vaihtelua sinisen udun muodossa.

Vaikka Lokkisumun pienen kirkkaan möykyn havaitsi ensimmäistä kertaa saksalaisbrittiläinen tähtitieteilijä Sir William Herschel jo 1785, tässä nähtävä osa odotti valokuvaamistaan yli sata vuotta.

Sattumalta tämä kaasusumu sijaitsee taivaalla lähellä Thorin kypärä -sumua (NGC 2359), joka oli ESO:n hiljattain järjestämän Valitse mitä VLT havaitsee -kilpailun voittaja (ann12060). Tämä erikoisen muotoinen ja erikoisesti nimetty kaasusumu valittiin ensimmäiseksi suuren yleisön milloinkaan valitsemaksi kohteeksi, jota ESO:n VLT-teleskooppi havaitsee. Nämä havainnot ovat osa ESO:n 50-vuotisjuhlien juhlallisuuksia 5. lokakuuta 2012. Havainnot lähetetään suorana VLT-teleskoopilta Paranalilta. Pysy linjoilla!

[1] Tällä kohteella on ollut paljon muitakin nimiä vuosien mittaan. Se tunnetaan nimillä Sh 2-292, RCW 2 ja Gum 1. Nimi Sh 2-292 tarkoittaa, että kohteella on numero 292 toisessa, vuonna 1959 julkaistussa HII-alueiden Sharpless-luettelossa. RCW-numero viittaa vuonna 1960 julkaistuun luetteloon, jonka ovat koonneet Rodgers, Campbell ja Whiteoak. Tämä kohde on myös ensimmäinen varhaisessa Colin Gumin kokoamassa eteläisen taivaan kaasusumujen luettelossa, joka julkaistiin 1955.

[2] HD 53367 on nuori tähti, jolla on kaksikymmentä kertaisesti Aurinkomme massa. Se on luokiteltu Be-tähdeksi, jotka ovat B-luokan tähtiä, joilla on voimakkaita vedyn emissioviivoja spektrissään. Tällä tähdellä on viiden auringon massainen kumppani hyvin elliptisellä radalla.

[3] HII-alueet on nimettä näin, koska ne koostuvat ionisoituneesta vedystä (H), jonka elektronit eivät enää ole sidoksissa protoneihin. HI on termi, jota käytetään ionisoitumattomasta, neutraalista vedystä. HII-alueiden punainen hohde johtuu protonien ja elektronien yhtymisestä uudestaan, missä yhteydessä vapautuu energiaa tietyllä, hyvin määritellyillä aallonpituuksilla, eli väreissä. Yksi tällainen huomattava siirtymä (jota kutsutaan vedyn alfa tai H-alfa -siirtymäksi) saa aikaiseksi voimakasta punaista valoa.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää vuonna 2012 perustamisensa 50-vuotisjuhlaa. ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 39-metrin kokoista optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

ESO, La Silla, Paranal, E-ELT & Survey Telescopes Public Information Officer