Lehdistötiedote

Anna silmiesi herkutella Paistettu Muna -sumulla

ESO:n VLT havaitsee harvinaisen herkun

28. syyskuuta 2011

Tähtitieteilijät ovat kuvanneet ESO:n VLT -kaukoputkella (Very Large Telescope) jättimäisen tähden joka kuuluu yhteen Maailmankaikkeuden harvinaisimmista tähtiluokista, keltaisiin hyperjättiläisiin. Tämä uusi kuva on paras koskaan tämän luokan tähdestä otettu kuva ja se paljastaa valtaisan pölyisen kaksoiskuoren keskustan hyperjättiläisen ympärillä. Tähti ja sitä ympäröivät kuoret muistuttavat keltuaista ympäröivää munanvalkuaista. Tästä syystä tähtitietilijät ovat antaneet kohteelle lempinimen Paistettu Muna -sumu.

Jättiläismäisen tähden, jonka tähtitieteilijät tuntevat nimellä IRAS 17163-3907 [1], halkaisija on noin tuhat kertaa suurempi kuin oman Aurinkomme. Se on lähinnä maata oleva tunnettu keltainen hyperjättiläinen ja sen etäisyys on noin 13 000 valovuotta. Uudet havainnot osoittavat sen loistavan noin 500 000 kertaa kirkkaammin kuin Aurinko [2].

"Tämän kohteen tiedettiin loistavan kirkkaana infrapunavalon aallonpituuksilla, mutta yllättäen kukaan ei ole aiemmin tunnistanut sitä keltaiseksi hyperjättiläiseksi," sanoi Eric Lagadec (ESO), joka johti uudet kuvat ottanutta ryhmää.

Havainnot tähdestä ja sitä ympäröivistä kuorista tehtiin käyttäen VISIR infrapunavalon kameraa VLT -kaukoputkella. Kuvat ovat ensimmäiset tästä kohteesta, jotka näyttyvät selvästi tähteä ympäröivän materian ja paljastavat kaksi melkein täysin ympyrämäistä kuorta.

Jos Paistettu Muna -sumu laitettaisiin keskelle Aurinkokuntaa, Maa olisi syvällä tähden sisällä ja planeetta Jupiter kiertäisi juuri sen pinnan ulkopuolella. Huomattavasti laajempi ympäröivä sumu nielaisisi kaikki planeetat ja jopa osan komeetoista jotka kiertävät paljon Neptunuksen rataa kauempana. Uloimman kuoren säde on 10 000 kertaa etäisyys Maasta Aurinkoon.

Keltaiset hyperjättiläiset ovat erittäin aktiivisessa vaiheessa kehitystään ja ne käyvät läpi sarjan räjähdysmäisiä tapahtumia - tähti on heittänyt ulos neljä kertaa Auringon massan verran materiaa muutamassa sadassa vuodessa [3]. Näissä tapahtumissa ulos sinkoutunut aine on muodostanut sumun laajan kaksoiskuoren, joka on tehty kaasusta ja siihen sekoittuneesta paljon silikaatteja sisältävästä pöystä.

Tämä aktiivisuus myös paljastaa, että tähti mitä suurimmalla todennäköisyydellä kokee kohta räjähtävän kuoleman - siitä tulee meidän galaksimme yksi seuraavista supernovaräjähdyksistä [4]. Supernovat tuottavat paljon tarvittuja alkuaineita ympäröivään tähtienväliseen aineeseen ja sen synnyttämä shokkiaalto voi käynnistää uusien tähtien muodostuksen.

VLT - kaukoputken (Very Large Telescope) keski-infrapunavalon havaintolaite, VISIR, vangitsi tämän kuvan Paistettu Muna -sumusta käyttäen kolmea keski-infrapunavalonsuodinta. Ne on kuvassa väritetty siniseksi, vihreäksi ja punaiseksi [5].

[1] Nimi ilmaisee, että IRAS sateliitti vuonna 1983 huomasi kohteen ensimmäistä kertaa infrapunakohteeksi. Numero kertoo tähden paikan taivaalla Linnunradan sydämmessä Skorpionin (Scorpio) tähtikuviossa.

[2] IRAS 17163-3907 on yksi 30:stä kirkkaimmasta kohteesta infrapunataivaalla IRAS:n käyttämällä 12 mikrometrin aallonpituudeella. Se on kuitenkin jäänyt tähtitieteilijöiltä huomaamatta, koska se on varsin himmeä näkyvän valon allonpituuksilla.

[3] Kohteen kokonaismassan arvioidaan olevan suunnilleen kaksikymmentä kertaa Auringon massa.

[4] Poltettuaan kaiken vedyn tähdet joiden massa on 10 Auringon massaa tai enemmän muuttuvat punaisiksi superjättiläisksi. Tämä vaihe päättyy kun tähti on polttanut myös kaiken heliuminsa. Jotkut näistä suurimassaisista tähdistä ovat muutama miljoona vuotta punaista superjättiläistä seuraavassa vaiheessa keltaisina hyperjättiläisenä, vaihe joka kestää tähden elämän mittapuulla vain hyvin vähän aikaa. Tämän jälkeen ne kehittyvät toisenlaiseksi harvinaisiksi tähdiksi, niin sanotuiksi kirkkaiksi sinisiksi muuttujiksi (luminous blue variables). Nämä kuumat ja kirkkaat tähdet muuttavat kirkkauttaan jatkuvasti ja menettävät massaansa voimakkaana tähtituulena. Mutta tämä ei vielä ole tähden kehitysseikkailun viimeinen vaihe. Seuraavaksi se saattaa muuttua erilaiseksi epävakaaksi tähdeksi, niin sanotuksi Wolf-Rayet tähdeksi, ennen kuin se päättää elämänsä voimakkaassa supernovaräjähdyksessä.

[5] Kolme keski-infrapunan suodinta päästävät läpi valoa lähellä 8590 nm (väritetty siniseksi), 11 850 nm (väritettyvihreäksi) ja 12 810 nm (väritetty punaiseksi) aallonpituutta.

Tutkimustulokset esitellään julkaisussa "A double detached shell around a post-Red Supergiant: IRAS 17163-3907, the Fried Egg nebula", E. Lagadec et al., lähetetty Astronomy & Astrophysics lehteen.

Tutkimusryhmä koostuu seuraavista henkilöistä: E. Lagadec (ESO, Garching, Saksa), A.A. Zijlstra (Jodrell Bank Center For Astrophysics, Manchester, Yhdistyneet kuningaskunnat), R.D. Oudmaijer (University of Leeds, Yhdistyneet kuningaskunnat), T. Verhoelst (Instituut voor Sterrenkunde, Leuven, Belgia), N.L.J. Cox (Instituut voor Sterrenkunde), R. Szczerba (N. Copernicus Astronomical Center, Torun, Puola), D. Mékarnia (Observatoire de la Côte d’Azur, Nizza, Ranska) ja H. van Winckel (Instituut voor Sterrenkunde).

ESO, Euroopan eteläinen observatorio, on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja TÅ¡ekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä kaksi kartoituskaukoputkea. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoituskaukoptuki ja VST on maailman suurin kaukoputki joka on suunniteltu yksinomaan kartoittamaan taivasta näkyvässä valossa. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 40-metristä optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee "maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä".

Jari Kotilainen