Lehdistötiedotteet 2009

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso0930fi — Valokuvan julkistus
Kolme kertaa Trifid
26. elokuuta 2009: ESOn tänään julkaisema uusi kuva Trifid-sumusta osoittaa hyvin sen, miksi juuri tämä kaasusumu on sekä harrastaja- että ammattitähtitieteilijöiden suosikki. Massiivisten tähtien syntysija on saanut nimensä tummista pölyvanoista, jotka jakavat sen hehkuvan ytimen kolmeen osaan. Trifid on kolmen erilaisen kaasusumutyypin harvinainen yhdistelmä, joka paljastaa vastasyntyneiden tähtien myrskyisän energian ja enteilee uusien tähtien syntymistä.
eso0929fi — Valokuvan julkistus
Näkymä aurinkojen ja aurinkokuntien tuliseen alkukotiin
19. elokuuta 2009: ESOn tänään julkaisemat uudet kuvat avaavat näkymän RCW 38:ksi kutsutun kosmisen pilven sydämeen, joka on täynnä aluillaan olevia tähtiä ja aurinkokuntia. Valtavat nuoret tähdet pommittavat aluillaan olevia aurinkoja ja planeettoja voimakkailla tuulilla ja häikäisevällä valolla. Niiden tuhoisaa työtä edesauttavat lyhytikäiset massiiviset tähdet, jotka räjähtävät supernovina. Joskus energiavyöry tuhoaa materian, josta ajan kuluessa saattaisi muodostua uusia aurinkokuntia. Tiedemiehet uskovat, että oma aurinkokuntamme sai alkunsa samanlaisessa dramaattisessa ympäristössä.
eso0928fi — Valokuvan julkistus
Kaksoistähti synnyttää tähtisumua
5. elokuuta 2009: ESO on vastikään julkaissut ainutlaatuisen kuvan Kölin (Carina) tähdistön suunnassa olevasta tähtikentästä. Liekehtivässä valossa näkyy eriväristen ja kirkkaudeltaan eriasteisten tähtien parvi. Joidenkin tähtien taustalla voidaan havaita pöly- ja sumupilviä. Kuvan keskustassa on muista poikkeava tähti, HD 87643. Sitä on tutkittu laajasti useilla ESOn teleskoopeilla, mm. VLT-interferometrillä (Very Large Telescope Interferometer, VLTI). Rajuista purkauksista aiheutuva monimuotoinen ja laaja sumu ympäröi tähteä, mistä voidaan päätellä, että sillä on myös seuralainen. Tapa, jolla nämä suuren pölykiekon ympäröimän tähtijärjestelmän osat vaikuttavat toisiinsa, on mahdollisesti huomattavan suuren tähtisumun voimanlähde.
eso0927fi — Tutkimustiedote
Tarkat kuvat Betelgeuse-tähdestä paljastavat ylijättiläisten massanmenetyksen
29. heinäkuuta 2009: Uudet, aiempaa tarkemmat kuvat Betelgeuse-tähdestä ovat auttaneet selvittämään mekanismin, jolla punaisiksi ylijättiläisiksi kutsutut tähdet menettävät suuria määriä massastaan. Orionin tähtikuvion toiseksi kirkkain tähti Betelgeuse on yli 1000 kertaa Aurinkoa suurempi tähti. Kaksi eri tutkimusryhmää kuvasi sitä Euroopan eteläisen observatorion (ESO) VLT (Very Large Telescope) -kaukoputkella.
eso0926 — Valokuvan julkistus
An Eagle of Cosmic Proportions
16. heinäkuuta 2009: Today ESO has released a new and stunning image of the sky around the Eagle Nebula, a stellar nursery where infant star clusters carve out monster columns of dust and gas.
eso0925 — Valokuvan julkistus
New portrait of Omega Nebula's glistening watercolours
7. heinäkuuta 2009: The Omega Nebula, a stellar nursery where infant stars illuminate and sculpt a vast pastel fantasy of dust and gas, is revealed in all its glory by a new ESO image.
eso0924 — Valokuvan julkistus
Astronomer's new guide to the galaxy: largest map of cold dust revealed
1. heinäkuuta 2009: Astronomers have unveiled an unprecedented new atlas of the inner regions of the Milky Way, our home galaxy, peppered with thousands of previously undiscovered dense knots of cold cosmic dust — the potential birthplaces of new stars. Made using observations from the APEX telescope in Chile, this survey is the largest map of cold dust so far, and will prove an invaluable map for observations made with the forthcoming ALMA telescope, as well as the recently launched ESA Herschel space telescope.
eso0923 — Tutkimustiedote
Milky Way's super-efficient particle accelerators caught in the act
25. kesäkuuta 2009: Thanks to a unique "ballistic study" that combines data from ESO's Very Large Telescope and NASA's Chandra X-ray Observatory, astronomers have now solved a long-standing mystery of the Milky Way’s particle accelerators. They show in a paper published today on Science Express that cosmic rays from our galaxy are very efficiently accelerated in the remnants of exploded stars.
eso0922 — Organisaatiotiedote
World's fastest and most sensitive astronomical camera
18. kesäkuuta 2009: The next generation of instruments for ground-based telescopes took a leap forward with the development of a new ultra-fast camera that can take 1500 finely exposed images per second even when observing extremely faint objects. The first 240x240 pixel images with the world's fastest high precision faint light camera were obtained through a collaborative effort between ESO and three French laboratories from the French Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l'Univers (CNRS/INSU). Cameras such as this are key components of the next generation of adaptive optics instruments of Europe's ground-based astronomy flagship facility, the ESO Very Large Telescope (VLT).
eso0921 — Tutkimustiedote
Stellar family in crowded, violent neighbourhood proves to be surprisingly normal
4. kesäkuuta 2009: Using ESO’s Very Large Telescope, astronomers have obtained one of the sharpest views ever of the Arches Cluster — an extraordinary dense cluster of young stars near the supermassive black hole at the heart of the Milky Way. Despite the extreme conditions astronomers were surprised to find the same proportions of low- and high-mass young stars in the cluster as are found in more tranquil locations in our Milky Way.
eso0920 — Organisaatiotiedote
Most Efficient Spectrograph to Shoot the Southern Skies
25. toukokuuta 2009: ESO’s Very Large Telescope — Europe’s flagship facility for ground-based astronomy — has been equipped with the first of its second generation instruments: X-shooter. It can record the entire spectrum of a celestial object in one shot — from the ultraviolet to the near-infrared — with high sensitivity. This unique new instrument will be particularly useful for the study of distant exploding objects called gamma-ray bursts.
eso0919 — Tutkimustiedote
Giant Galaxy Messier 87 finally sized up
20. toukokuuta 2009: Using ESO's Very Large Telescope, astronomers have succeeded in measuring the size of giant galaxy Messier 87 and were surprised to find that its outer parts have been stripped away by still unknown effects. The galaxy also appears to be on a collision course with another giant galaxy in this very dynamic cluster.
eso0918 — Organisaatiotiedote
First two ALMA antennas successfully linked
6. toukokuuta 2009: Scientists and engineers working on the world's largest ground-based astronomical project, the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), have achieved another milestone — the successful linking of two ALMA astronomical antennas, synchronised with a precision of one millionth of a millionth of a second — to observe the planet Mars. ALMA is under construction by an international partnership in the Chilean Andes.
eso0917 — Tutkimustiedote
The Most Distant Object Yet Discovered in the Universe
28. huhtikuuta 2009: ESO's Very Large Telescope has shown that a faint gamma-ray burst detected last Thursday is the signature of the explosion of the earliest, most distant known object in the Universe (a redshift of 8.2). The explosion apparently took place more than 13 billion years ago, only about 600 million years after the Big Bang.
eso0916 — Tutkimustiedote
Solar wind tans young asteroids
22. huhtikuuta 2009: A new study published in Nature this week reveals that asteroid surfaces age and redden much faster than previously thought — in less than a million years, the blink of an eye for an asteroid. This study has finally confirmed that the solar wind is the most likely cause of very rapid space weathering in asteroids. This fundamental result will help astronomers relate the appearance of an asteroid to its actual history and identify any after effects of a catastrophic impact with another asteroid.
eso0915 — Tutkimustiedote
Lightest exoplanet yet discovered
21. huhtikuuta 2009: Well-known exoplanet researcher Michel Mayor today announced the discovery of the lightest exoplanet found so far. The planet, “e”, in the famous system Gliese 581, is only about twice the mass of our Earth. The team also refined the orbit of the planet Gliese 581 d, first discovered in 2007, placing it well within the habitable zone, where liquid water oceans could exist. These amazing discoveries are the outcome of more than four years of observations using the most successful low-mass-exoplanet hunter in the world, the HARPS spectrograph attached to the 3.6-metre ESO telescope at La Silla, Chile.
eso0914 — Valokuvan julkistus
Two Galaxies for a Unique Event
4. huhtikuuta 2009: To celebrate the 100 Hours of Astronomy, ESO is sharing two stunning images of unusual galaxies, both belonging to the Sculptor group of galaxies. The images, obtained at two of ESO’s observatories at La Silla and Paranal in Chile, illustrate the beauty of astronomy.
eso0913 — Organisaatiotiedote
ESO takes the public on an astronomical journey “Around the World in 80 Telescopes”
30. maaliskuuta 2009: A live 24-hour free public video webcast, “Around the World in 80 Telescopes”, will take place from 3 April 09:00 UT/GMT to 4 April 09:00 UT/GMT, chasing day and night around the globe to let viewers “visit” some of the most advanced astronomical telescopes on and off the planet. The webcast, organised by ESO for the International Year of Astronomy 2009 (IYA2009), is the first time that so many large observatories have been linked together for a public event.
eso0912 — Organisaatiotiedote
ESO’s First Observatory Celebrates 40th Anniversary
24. maaliskuuta 2009: ESO’s La Silla Observatory, which is celebrating its 40th anniversary, became the largest astronomical observatory of its time. It led Europe to the frontline of astronomical research, and is still one of the most scientifically productive in ground-based astronomy.
eso0911 — Valokuvan julkistus
A Curious Pair of Galaxies
16. maaliskuuta 2009: The ESO Very Large Telescope has taken the best image ever of a strange and chaotic duo of interwoven galaxies. The images also contain some surprises — interlopers both far and near.
Tulos 21 - 40 / 50