Tiedote

Kaukaisten galaksien 3D-kartta on valmistunut

VLT:n taivaankartoitus kattaa 90000 galaksin avaruusjakauman

15. joulukuuta 2016

Lähes kahdeksan vuoden ajan ESO:n Very Large Telescope (VLT) Chilessä on havainnut VIsible MultiObject Spectrograph eli VIMOS-instrumentilla ja kartoittanut eteläisen tähtitaivaan galakseja kahdella alueella kartoittaakseen niiden kolmiulotteisen jakauman. Kaukoputki on tehnyt yli 440 tuntia havaintoja mitatakseen spektrin yli 90000 kaukaisesta galaksista ja lopputuloksena on 24 kaariasteen alueen kartoitus taivaalta etäisyydelle, mikä vastaa puolta maailmankaikkeuden nykyisestä iästä [1].

Vuonna 2013 ESO ilmoitti, että  IMOS Public Extragalactic Survey (VIPERS)-kartoituksen taustalla olevat tutkijat olivat keränneet tietoja noin 60% heidän tavoitteestaan. Nyt kun kaikki havainnot on tehty, tämä on suurin punasiirtymäkartoitus mitä on koskaan tehty ESO:n teleskoopeilla [2] ja se antaa näkymän nuorempaan maailmankaikkeuteen ennennäkemättömällä tarkkuudella ja laajuudella. Tarkastelemalla miten galaksit olivat jakautuneena avaruuteen miljardeja vuosia sitten tähtitieteilijät oppivat lisää aineen jakautumasta maailmankaikkeudessa sen suurimmassa mittakaavassa, sekä pystyvät tutkimaan arvoituksellisen pimeän energian vaikutusta varhaiseen universumiin, milloin se oli vasta kehittymässä nykyisen kaltaiseksi.

Käyttämällä tätä ainutlaatuista dataa tähtitieteilijät ovat jo saamassa uusia jännittäviä tuloksia siitä miten galaksit kehittyivät niistä ajoista kun maailmankaikkeus oli vielä nuori ja siitä miten tämä liittyy suuren mittakaavan rakenteen yksityiskohtiin kuten filamentteihin, galaksijoukkoihin ja tyhjiin alueisiin. Galaksikartoituksen täydellinen luettelo julkaistiin yleisölle marraskuussa 2016 ja se on nyt saatavilla perusmuodossaan ESO:n arkistosta.

Lisähuomioita

[1] Valon nopeus on äärellinen ja siten mitä kaukausempi kohde on, niin sitä enemmän valolta kestää ennen kuin se saavuttaa meidät. Tämä tarkoittaa sitä että katsoessamme kaukaisia kohteita näemme ne sellaisena kuin mitä ne olivat kaukana menneisyydessä.

[2] Jokaisesta galaksista tuleva valo hajautuu osiin VIMOS-instrumentin sisällä. Valon huolellinen analyysi paljastaa tähtitieteilijöille miten nopeasti galaksi etääntyy meistä ja tämä ilmaistaan yleensä kohteen punasiirtymällä. Tämä puolestaan paljastaa sen etäisyyden meistä ja kun se yhdistetään sen paikkaan taivaalla saadaan tieto sen sijainnista universumissa.

Ryhmässä on mukana tähtitieteilijöitä Italiasta, Ranskasta, Puolasta ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta. Enemmän yksityiskohtia löytyy VIPERS-verkkosivulta.

Luigi Guzzo