Tiedote

ESO on allekirjoittaunut sopimuksen detektorien rakentamisesta MOONS-instrumenttiin

Maailman huippua edustava MOONS-spektrografi käyttää maailman suurimpia lähi-infrapuna alueen detektoreja

20. kesäkuuta 2016

ESO on allekirjoittanut sopimuksen Teledyne Scientific & Imaging-yhtiön [1] kanssa detektorien rakentamisesta uuteen MOONS-instrumenttiin, mikä sijoitetaan ESO:n nykyiseen lippulaiva teleskooppiin, eli Cerro Paranalissa Chilessä sijaitsevaan "Very Large Telescope (VLT)"-teleskooppiin.

Detektorit ovat tyypiltään HAWAII-4RG ja ne ovat tähtitieteen lähi-infrapuna alueen seuraavan sukupolven detektoreja. Kussakin detektorissa on 16.7 miljoonaa pikseliä, joista jokainen on 15 mikrometrin kokoinen neliö, mikä tekee niistä suurimmat saatavilla olevat lähi-infrapunan detektorit.

Teknologia perustuu pitkään ja menestyksekkääseen historiaan samanlaisten, mutta pienempien detektorien rakentamisessa, joita on käytetty ESO:n teleskoopeissa yli 10 vuoden ajan. Näiden uuden sukupolven detektorien oletetaan toimivan samalla erinomaisella suorityskyvyllä, mutta niillä on suurempi pinta-ala.

Detektorit edustavat viimeistä vaihetta erittäin monimutkaisen MOONS-instrumentin (Multi-Object Optical and Near-infrared Spectrograph) rakentamisessa. ESO:n toimeksiantona MOONS-instrumentin on suunnitellut ja rakentanut kansainvälinen konsortio [2]. Siihen tulee neljä uudentyyppistä detektoria, kun se asennetaan yhteen VLT-teleskooppiin.

MOONS kerää valoa useista kohteista samanaikaisesti optisesta lähi-infrapunaan. Laite käyttää maksimissaan tuhatta optista kuitua, joiden avulla jokaisesta kohteesta samaan oma spektri.  MOONS mahdollistaa useiden kohteiden spektrien ottamisen koko VLT:n näkökentän alueelta (halkaisija 25 kaariminuuttia) yhdellä havainnolla.

MOONS:in tarjoamat infrapuna-alueen ominaisuudet mahdollistavat kaukaisen universumin tutkimisen, sekä piilossa olevan Linnunradan keskuspullistuman tutkimisen. Se tulee havaitsemaan oman galaksimme tähtiä aina 40000 valovuoden etäisyydeltä, jolloin tähtitieteilijät kykenevät luomaan kolmiulotteisen kartan omasta galaksistamme [3] ja se antaa työkalun galaksien muodostumisen ja kehityksen tutkimukselle koko Universumin historian ajalta.

[1] Teledyne Scientific & Imaging on teknologiajohtaja korkealaatuisten puolijohdemateriaalien ja mikropiirien valmistamisessa, keraamisissa ja funktionaalisissa materiaaleissa, tehokkaissa reaaliaikaisissa informaatioprosessoinnin algoritmeissa ja optisissa sensoreissa sekä kokoonpanoissa.

[2] MOONS-projekti kerää yhteen tiedemiehet ja insinöörit, mitkä kuuluvat konsortioon, mitä johtaa "UK Science and Technology Facilities Council’s UK Astronomy Technology Centre" Edinburghin kuninkaallisesta observatoriosta. Konsortioon kuuluvat lisäksi: IA – Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço (Lissabon, Portugali), GEPI, Observatoire de Paris (Ranska), Italian National Institute for Astrophysics (INAF) ja sen keskukset Firenzessä, Bolognassa, Milanossa ja Roomassa (Italia), AIUC, Centre for Astro-Engineering, Pontificia Universidad Católica de Chile (Santiago Chile), Cavendish Laboratory ja Institute of Astronomy, University of Cambridge (Yhdistynyt kuningaskunta), ETH Zürich, Institute for Astronomy (Sveitsi), University of Geneva ja sen tähtitieteen observatorio, Sauverny (Sveitsi ja ESO).

[3] Tämä kartoitusprojekti on erityisen haastava, sillä Maa sijaitsee Linnunradan tasossa ja tämä projekti on samanlainen, kuin jos yrittäisimme kartoittaa metsää sen sisäpuolelta.

Peter Hammersley