The European Extremely Large Telescope

Verdens største øje mod himlen

Ekstremt store teleskoper betragtes verden over som en af de højeste prioriteter inden for jordbaseret astronomi. Teleskoperne vil udvide vores viden inden for astrofysik, og give os mulighed for detaljerede undersøgelser af emner som planeter omkring andre stjerner, de første objekter i Universet, supertunge sorte huller samt egenskaberne ved og fordelingen af mørkt stof og mørk energi, der dominerer Universet.

Siden slutningen af 2005 har ESO arbejdet sammen med sin brugerskare af europæiske astronomer og astrofysikere samt industripartnere for at udvikle et nyt gigantteleskop til brug i synligt og nær-infrarødt lys.

Teleskopet er døbt European Extremely Large Telescope (E-ELT). Dette revolutionerende, nye jordbaserede teleskop med et hovedspejl 39 meter i diameter, bliver det største optiske/nær-infrarøde teleskop i verden: "Verdens største øje mod himlen".

E-ELT programmet blev godkendt i 2012, og der blev givet grønt lys for konstruktionen i slutningen af 2014. I 2024 forventes det, at teleskopet kan tages i brug.

Forskning med E-ELT

E-ELT kommer til at takle vor tids største videnskabelige udfordringer, og et af målene med projektet er at nå en række forskningsmæssige førstepladser. Det drejer sig for eksempel om at finde jordlignende planeter i den rette afstand i baner omkring andre stjerner, hvor der kan findes liv - og det er et af de rigtig store mål i moderne observationsastronomi. Teleskopet kommer også til at udføre "stjernearkæologi" i de nærmeste galakser, og til at bidrage med grundliggende ny information indenfor kosmologien ved at måle på de første stjerner og galakser, og ved at studere mørkt stof og mørk energi. Ud over dette planlægger astronomerne at gøre uventede opdagelser - der vil med sikkerhed opstå nye og uforudsigelige spørgsmål efterhånden som E-ELT kommer til at gøre nye opdagelser.

Videnskabelige mål

All-round teleskop med ekstremt stor åbning, til målinger i optisk og infrarødt lys. Blandt de videnskabelige mål bliver galakser med stor rødforskydning, stjernedannelse, exoplaneter og planetsystemer under dannelse.

Live image

Følg med på Cerro Armazones på dette webcambillede, optaget fra Cerro Paranal. Billedet biver opdateret hver time i dagtimerne i Chile. Klik på billedet for at se det i større størrelse.

Webcam | 14 Dec 2015 18:00 CET
LIVE

Mere om Extremely Large Telescope

Se traileren

Loading the player...

Download denne trailer i andre formater fra Video Archive.

Rundtur på Paranal og Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Klik på billedet for at få en Virtual Tour på Paranal og det nærtliggende Cerro Armazones.

E-ELT