Pressemeddelelse

VST slår tre fluer med ét smæk

14. juni 2017

To af himlens mest berømte indvånere deler rampelyset med en mindre kendt kollega i dette nye enorme billede på tre gigapixels fra ESOs VLT Survey Telescope (VST). ). Til højre finder man den svagtlysende gassky, som kaldes Sharpless 2-54, i midten den kendte Ørnetågen (Messier 16) og til venstre Omegatågen (Messier 17). Denne kosmiske trio udgør blot en lille del af det enorme område med gas og støv, hvor nye stjerner popper op og oplyser deres omgivelser.

Sharpless 2-54 og Ørne- og Omegatågerne ligger omkring 7000 lysår borte fra os. De første to finder vi lige på grænsen af stjernebiledet of Serpens (Slangen), og den sidstnævnte hører til Skytten Sagittarius. I dette område af Mælkevejen findes en enorm sky af det stof, som stjerner dannes af. De tre nebulae - tåger på dansk - viser, hvor dele af den store sky har klumpet sig sammen og er kollapset, så der lokalt er dannet nye stjerner. Det energirige lys fra de nyfødte stjerner får så den omgivende gas til at lyse op i den lyserøde farve, som er karakteristisk for hydrogen.

To af objekterne på billedet blev opdaget på samme måde. Først opdagede astronomer klare stjernehobe både i Sharpless 2-54 og i Ørnetågen, og senere fandt man så de store, og relativt lyssvage gasskyer, som indhyller stjernerne. Hvad angår Sharpless 2-54, så var det den tysk-britiske astronom William Herschel, som først bemærkede den smukke stjernehob i 1784. Den hob, som blev katalogiseret som NGC 6604 (eso1218), ses i venstre side af billedet. Den tilhørende, meget svagtlysende gassky blev først opdaget i 1950'erne af den amerikanske astronom Stewart Sharpless. Han fandt den på fotografier fra National Geographic–Palomar Sky Atlas.

Ørnetågen - Eagle Nebula på engelsk - fik ikke lov at vente så længe, før dens storhed blev erkendt. Den schweiziske astronom Philippe Loys de Chéseaux opdagede som den første den klare stjernehob NGC 6611 i 1745 eller 1746 (eso0142). Et par årtier senere observerede franskmanden Charles Messier også denne himmelegn, og noterede sig tågeområdet som Messier 16 i hans meget brugte katalog (eso0926).

Ligeså med Omegatågen, hvor de Chéseaux så dens stærkestlysende områder, og noterede det som en tåge i 1745. Men den schweiziske astronoms katalog blev aldrig kendt videnom, så også her var det Messiers genopdagelse af Omegatågen i 1764, hvor den fik katalogbetegnelsen M17 eller Messier 17 i det meget mere populære katalog (eso0925). Betegnelserne Ørne- og Omegatågen beskriver tågernes facon i et mindre teleskop, og de stammer fra nyere tid.

De observationer, hvorfra billedet her er sammensat, er gjort med ESOs VLT Survey Telescope (VST), som befinder sig på ESOs Paranal Observatorium i Chile. Det enorme farvebillede er skabt som en mosaik af dusinvis af enkeltbilleder - hver bestående af 256 megapixels - fra teleskopets storformat kamera OmegaCAM. Det endelige billede, som fylder 3.3 gigapixels, har taget lang tid at komponere, og det er et af de største billeder, som ESO nogensinde har udsendt.