Pressemeddelelse

Europæiske højtstående delegationer besøger Paranal

28. januar 2013

Flere højtstående europæiske delegationer har i de seneste dage besøgt ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile i kølvandet på topmødet ”Community of Latin American and Caribbean States–European Union” (CELAC-EU). Topmødet, der var den største af sin slags nogensinde arrangeret af Chile, fandt sted i Santiago i perioden 22.-28. januar 2013. ESO har spillet en hovedrolle i denne begivenhed, og det har været en fremragende mulighed til at fremvise ESOs arbejde og faciliteter til repræsentanter fra medlemslandende.

I løbet af ugen besøgte flere højtstående embedsmænd fra Europa, ESOs lokaliteter i Chile. Blandt disse var: formanden for den europæiske kommission, José Manuel Barroso; formanden for Europarådet, Herman Van Rompuy; EUs højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, baronesse Catherine Ashton of Upholland; Sveriges udenrigsminister, Carl Bildt; EU-kommissæren for handel, Karel De Gucht og Kate Smith, der er Director for the Americas of the UK’s Foreign & Commonwealth Office.

Enogtres stats- og regeringsoverhoveder fra Latinamerika, Caribien og den Europæiske Union var inviteret til topmødet sammen med ministre og andre embedsmænd. Formålet med mødet var at opbygge en strategisk alliance for bæredygtig udvikling og skabe en plan for politisk, økonomisk og energimæssig integration.

José Manuel Barroso og Herman Van Rompuy besøgte uafhængigt af hinanden, ESOs Paranal-observatorium, der ligger i Chiles Atacama-ørken, i en højde på 2635 meter over havets overflade. De blev begge vist rundt på observatoriet af Tim de Zeeuw, ESOs generaldirektør, hvor de beundrede de fire 8,2 meter teleskoper der udgør Very Large Telescope (VLT) – det mest avancerede optiske/infrarøde teleskop i verden. De besøgte også Paranals prisvindende Residencia, der er observatoriets beboelse og kontorbygning.

Under sit besøg erklærede Herman Van Rompuy: ”Disse ekstraordinære teleskoper er en hyldest til de europæiske videnskabsmænd og industri, men også en hyldest til hvor effektivt de arbejder sammen indenfor ESO, både med andre medlemslande og med værtsnationen Chile. Paranal er et stærkt symbol på menneskehedens søgen efter viden og på internationalt samarbejde.”

José Manuel Barroso udtrykte sin taknemmelighed for at få muligheden for at besøge ESOs Paranal-observatorium: ”Det har været en fantastisk mulighed for at besøge dette spektakulære sted og med egne øjne se frugten af samarbejdet mellem mange europæiske lande indenfor astronomi. Det er af afgørende betydning, at vi udforsker videnskabens yderste grænse og udbygger vores viden om Universet. Som europæer er jeg stolt over, at vi fastholder dette ambitiøse mål.”

Tim de Zeeuw, ESOs generaldirektør, tilføjede: ”Vi er beærede over at modtage lederne af den Europæiske Union samt repræsentanter fra europæiske lande her i Paranal og præsentere vores arbejde for dem. ESO er et godt eksempel på, hvordan mennesker fra mange forskellige lande og kulturelle baggrunde er gået sammen om at bringe astronomi i vores medlemslande og i værtsnationen Chile til spidsen for astronomisk forskning i verden.”

Catherine Ashton, EUs højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, besøgte Paranal tidligere på ugen sammen med Sveriges udenrigsminister, Carl Bildt.

ESOs repræsentant i Chile, Massimo Tarenghi sagde: ”Vi er taknemmelige for den langvarige støtte fra vores europæiske medlemslande og også for den store støtte fra den chilenske regering, hvilket har gjort os i stand til at lave den mest moderne videnskab her i Chile med VLT og til at planlægge European Extremely Large Telescope, der bliver verdenens største øje mod himlen.”

Kate Smith, Director for the Americas of the UK’s Foreign & Commonwealth Office, besøgte også ESOs kontorer i Santiago hvor ESOs arbejde i Chile bliver koordineret.

ESO var også inviteret til at udstille noget af sit arbejde på CELAC-EU topmødet, der blev holdt på Espacio Riesco i Santiago. Stjernerne selv var også et tema i topmødets logo, baseret på det anerkendte arbejde af den chilenske billedhugger Mario Irarrázabal og viste stjerner der kan ses på himlen over det nordlige Chile. ESOs ”Awesome Universe”-udstilling, der blev lavet for at fejre organisationens 50 års jubilæum i 2012, blev valgt til at udsmykke området. ESO-billeder af astronomiske objekter observeret med ESO-teleskoper, der normalt hænger i præsidentpaladset i Santiago, blev også brugt til udsmykning.

ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mes produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESOs aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 39 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.