ESO a Chile podepsaly dohodu o E-ELT

13. října 2011

Chilský ministr zahraničí Alfredo Moreno a generální ředitel ESO Tim de Zeeuw dnes slavnostně podepsali dohodu týkající se plánovaného dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope). Smlouva mezi ESO a Chilskou vládou obsahuje darování pozemků pro výstavbu teleskopu, stejně jako dlouhodobou koncesi na vytvoření přilehlého ochranného pásma a vyjádření podpory Chilské vlády zřízení observatoře E-ELT.

Dalekohled E-ELT se zrcadlem ‘třídy 40 m’ bývá označován jako ‘největší oko hledící na oblohu’. V březnu 2010 ESO vybrala pro budoucí umístění teleskopu horu Cerro Armazones v oblasti Antofagasta v Chile. Nový dalekohled bude integrován k observatoři Paranal, která již dnes hostí dalekohled ESO/VLT, interferometr VLTI a další přehlídkové teleskopy. Cerro Paranal je vzdáleno jen asi 20 km od Cerro Armazones a obě lokality tedy mohou sdílet stejnou infrastrukturu.

Tato smlouva reprezentuje další významný příspěvek k vědecké a technologické spolupráci mezi Chile a ESO, která začala v roce 1963 podepsáním první dohody. ESO a Chile dosud spolupracovaly na mnoha společných astronomických projektech se zaměřením na přístrojovou techniku a technologie, stejně jako při vzdělávání vědeckých pracovníku, inženýrů a techniků, s cílem o další rozvoj astronomických schopností a povědomí v Chile, která dnes představuje jednu ze světově nejvýznamnějších astronomických oblastí.

Tato smlouva umožňuje postavit dalekohled E-ELT jako součást systému VLT. Dále významně zvyšuje naši angažovanost a spolupráci s chilskou společností, a otevře možnosti dalších velkých objevů a technologického vývoje,” říká generální ředitel ESO Tim de Zeeuw.

Smlouva obsahuje darování 189 km2 pozemků kolem Cerro Armazones pro umístění dalekohledu E-ELT a padesátiletou koncesi vztahující se k okolním pozemkům o rozloze dalších 362 km2, která by měla observatoř ochránit před světelným znečištěním a těžební činností. Se současnými 719 km2 kolem hory Cerro Paranal dosahuje chráněná plocha kolem komplexu Paranal–Armazones rozlohy 1270 km2.

Chilský ministr zahraničí Alfredo Moreno řekl: “Chile má nejčistější oblohu na Zemi a hostí nejdůležitější centra astronomických pozorování. Je to součást našeho bohatství a náš příspěvek celému lidstvu. Přítomnost ESO a projekt E-ELT na našem území jsou důležitou ukázkou zájmu Chile na propagaci technologií a vědy.”

Chilská vláda se rovněž zavázala poskytnout podporu v oblasti infrastruktury - jako je údržba komunikací spojujících observatoře s městem Antofagasta, pomoc při napojení observatoře Paranal na národní elektrické sítě či pomoc při hledání možností zásobování z obnovitelných zdrojů energie.

Výměnou ESO navýšila dohodnutý 10% podíl pozorovacího času pro návrhy podané Chilskými astronomy. Nejméně tři čtvrtiny tohoto času budou alokovány pro návrhy zaslané chilskými astronomy ve spolupráci s vědci z ostatních členských států ESO. Což by mělo podpořit mezinárodní spolupráci, která je v případě mega-projektu takových rozměrů zásadní.

Dalekohled E-ELT je dosud nejambicióznějším projektem ESO. Při plánovaném zahájení práce na počátku příštího desetiletí se E-ELT bude muset vypořádat s těmi nejtěžšími vědeckými úkoly současnosti. Jeho cílem je řada pozoruhodných prvenství, jako vystopování planet podobných Zemi obíhajících v zónách života kolem jiných hvězd, kde by mohl existovat život.

ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 15 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 40 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Astronomický ústav AV ČR, Ondřejov 251 65, Česká republika

Tel.: +49-89-3200-6761
Mobil: +49-173-3872-621

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1139. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.

Jméno:Cerro Armazones, Extremely Large Telescope