Pressemeddelelse

ALMA-teleskop når nye højder

23. september 2009

Det astronomiske observatorium ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har taget endnu skridt fremad – og opad. En af dets antenner blev for første gang flyttet til den 5000 meter høje Chajnantor-slette i de chilenske Andesbjerge, på et stort specialbygget transportkøretøj. Antennen, der vejer omkring 100 ton og har en diameter på 12 meter, blev transporteret op til det højtliggende observatorium (Array Operations Site), hvor den ekstremt tørre og tynde luft er ideel for ALMA’s observationer af Universet.

Forholdende ved observatoriet på Chajnantor er fantastiske til astronomiske observationer, men også meget barske. Der er kun halvt så meget ilt som ved havoverfladen hvilket gør, at det er meget vanskeligt at arbejde der. Derfor bliver ALMA’s antenner samlet og afprøvet i en højde på 2900 meter ved ALMA’s Operations Support Facility (OSF). Det var fra dette forholdsvis behagelige ’base camp’, at ALMA-antennen begyndte sin rejse til den højtliggende lokalitet på Chajnantor.

”Det er et vigtigt øjeblik for ALMA. Vi er meget glade for, at den første transport af en antenne til det højtliggende observatorium forløb fejlfrit. Det var kun muligt, fordi alle ALMA’s internationale partnere bidrog: antennen er fra Japan, transportkøretøjet med stor løftekapacitet er fra Europa, og antennens modtagerelektronik er fra Nordamerika, Europa og Asien”, siger Wolfgang Wild, europæisk ALMA-projektleder.

Turen begyndte, da en af de to ALMA transportkøretøjer ved navn Otto løftede antennen op på ryggen. Derefter bar transportkøretøjet sin tunge last den 28 km lange vej fra Oprations Support Facility op til observatorieområdet. Transportkøretøjet er i stand til at bevæge sig med en hastighed på op til 12 km/t, mens den bærer en antenne, men denne første rejse blev gennemført med en lavere hastighed for at sikre, at alting fungerede som forventet. Turen tog omkring syv timer.

ALMA-antennerne er de mest avancerede antenner til submillimeter-bølgelænger, der nogensinde er lavet. De er designet til at fungere i fri luft under de barske forhold på observatorieområdet, Array Operations Site. Det betyder, at de kan klare kraftige vinde samt temperaturer fra +20 til -20 grader Celsius og samtidig være i stand til at pege så præcist, at de kunne udpege en golfbold i en afstand på 15 km, og holde formen på deres glatte, reflekterende overflader med en nøjagtighed, der er bedre end 25 mikrometer (mindre end den typiske tykkelse på et menneskehår).

“Transporten af vores første antenne til Chajnantor-sletten er en episk bedrift, der er et godt eksempel på den spændende tid, som ALMA lever i. Dag efter dag bringer vores globale samarbejde os tættere på fødslen af det mest ambitiøse jordbaserede astronomiske observatorium i verden”, siger Thijs de Graauw, ALMA’s direktør.

Da transportkøretøjet ankom til højsletten, bragte den antennen hen til en beton-platform – en koblingsstation med strømtilslutning og fiberoptik – og placerede den med en nøjagtighed på nogle få millimeter. Transportkøretøjet er styret af et lasersystem og den har, ligesom nogle biler i dag, også ultralyds-kollisionsfølere. Disse følere garanterer sikkerheden for antennerne, når transportkøretøjet kører dem tværs over, hvad der snart vil være en temmelig tætpakket slette. I sidste ende vil ALMA have mindst 66 antenner fordelt på omkring 200 platforme, spredt over afstand på op til 18,5 km og fungere som et enkelt kæmpeteleskop. Selv når ALMA er fuldt operationelt, vil transportkøretøjerne blive brugt til at flytte antenner mellem platformene for at omkonfigurere teleskopet til forskellige typer af observationer.

Denne første ALMA-antenne på den højtliggende lokalitet vil snart få følgeskab af andre, og ALMA-holdet ser frem til at gøre deres første observationer fra Chajnantor-sletten. De planlægger at forbinde tre antenner i begyndelsen af 2010, og udføre de første videnskabelige observationer med ALMA i anden halvdel af 2011.

ALMA vil hjælpe astronomerne med at besvare vigtige spørgsmål om vores kosmiske rødder. Teleskopet vil observere Universet i lys med bølgelængder i millimeter- og submillimeter-området, der ligger mellem infrarødt lys og radiobølger i det elektromagnetiske spektrum. Lys ved disse bølgelængder kommer fra nogle af de koldeste, men også fjerneste, objekter i Universet. Disse omfatter kolde skyer af gas og støv, hvor nye stjerner bliver født, og fjerntliggende galakser ved kanten af det synlige Univers. Universet er relativt uudforsket i submillimeter-bølgelængder, blandt andet fordi teleskoperne kræver ekstremt tørre atmosfæriske betingelser, som på Chajnantor, samt avanceret detektorteknologi.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), er en international astronomisk facilitet, der er et partnerskab mellem Europa, Nordamerika og Østasien i samarbejde med Chile. ESO er den europæiske partner i ALMA. ALMA, det største eksisterende astronomiske projekt, er et revolutionerende teleskop, der vil bestå af 66 antenner med diametre på 12 meter og 7 meter, som observerer ved millimeter- og submillimeter-bølgelængder. ALMA vil starte videnskabelige observationer i 2011.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.