Pressemeddelelse

NGC 4945: Mælkevejens ikke så fjerne fætter

2. september 2009

ESO har offentliggjort et enestående nyt billede af en nærtliggende galakse, som astronomer mener, ligner vores egen Mælkevej. Selvom galaksen kun ses fra siden, tyder observationerne af NGC 4945 på, at denne samling af stjerner er en spiralgalakse meget ligesom vores egen, med hvirvlende, lysende arme og en bjælkeformet centralområde. Udover disse lighedspunkter har NGC 4945 dog et mere lysstærkt center, som sandsynligvis rummer et supertungt sort hul, der fortærer en masse stof og spreder energi ud i rummet.

NGC 4945 ligger i en afstand på kun omkring 13 millioner lysår  i stjernebilledet Centaurus (Kentauren), og selv et beskedent teleskop er tilstrækkeligt for stjernekiggere til at få øje på denne bemærkelsesværdige galakse. NGC 4945’s katalogbetegnelse kommer fra dens nummer i New General Catalogue, der er udarbejdet af den dansk-irske astronom John Louis Emil Dreyer i 1880’erne. Den skotske astronom James Dunlop tilskrives æren for oprindeligt at have opdaget NGC 4945 i 1826 fra Australien.

Dagens nye portræt af NGC 4945 kommer fra Wide Field Imager (WFI), der er et instrument på 2,2-meter MPG/ESO teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile. NGC 4945 ser cigarformet ud fra vores perspektiv her på Jorden, men galaksen er faktisk en skive, der er mange gange bredere end den er tyk med bånd af stjerner og glødende gas, som danner et spiralmønster omkring dens centrum. Ved brug af særlige optiske filtre til at isolere den farve af lys, der udsendes af opvarmede gasser som brint, viser billedet skarpe kontraster i NGC 4945, der afslører områder, hvor nye stjerner dannes.

Andre observationer har afsløret, at NGC 4945 har en aktiv galaksekerne hvilket betyder, at dens centrale bule udsender langt mere energi, end mere rolige galakser, som fx Mælkevejen. Forskerne klassificer NGC 4945 som en Seyfert-galakse opkaldt efter den amerikanske astronom Carl K. Seyfert, som skrev en afhandling i 1943, der beskriver det mærkelige lys, der kommer fra nogle galaksers kerneområder. Siden da er astronomerne kommet frem til, at det efter alt at dømme er supertunge sorte huller, der er årsag til aktiviteten i de centrale dele af Seyfert-galakser. Sorte hullers tyngdekraft trækker gas og støv til sig og accelerer og varmer stoffet, indtil det udsender meget energirig stråling, herunder røntgenstråling og ultraviolet lys. De fleste store spiralgalakser, herunder Mælkevejen, har et sort hul i deres midte, selvom at disse mørke monstre på dette stadie af galaksernes udvikling ikke længere aktivt spiser løs af deres omgivelser.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.