Meddelelse

En ny exoplanetjæger bliver stationeret på ESOs La Silla-observatorium

29. juni 2016

Det nye instrument, MASCARA skal jagte exoplaneter, og det er et nyt bidrag til et helt netværk af stationer, som skal opstilles rundt omkring på jordkloden. Hver station består af et batteri af kameraer, som overvåger næsten hele den del af himlen, som kan ses fra observationsstedet. Når alle stationer er i funktion, vil MASCARA dække næsten hele himlen ned til 8. størrelsesklasse. Hovedformålet med instrumenterne er at finde de klareste exoplaneter, som kan afsløres med transitmetoden, men der et væld af andre videnskabelige mål med anlægget. Forskerne bag venter, at kunne samle et katalog af de klareste stjerner med exoplaneter, som så kan studeres nærmere med andre former for udstyr[1].

ESO har indgået en aftale med Leiden University i Nederlandene om at stationen kan placeres på La Silla-obsevatoriet i Chile. Kontrakten er underskrevet af ESOs generaldirektør Tim de Zeeuw og Geert de Snoo, som er dekan for Leidens Universitets naturvidenskabelige fakultet.

Den første MASCARA-station er allerede i funktion på Roque de los Muchachos Observatoriet på La Palma, en af de Canariske Øer. Station nummer to kommer i drift inden udgangen af 2016, og vil kunne nyde godt af de fine observationsforhold på La Silla.

MASCARA står for Multi-site All-Sky CAmerRA.

[1] Med MASCARA vil man fotometrisk registrere de svage ændringer i en stjernes lysstyrke, som forekommer, når en exoplanet passerer ind foran stjernen. Metoden er effektiv, men en stjernes lysstyrke kan også ændre sig af andre årsager. Derfor er det nødvendigt at supplere med andre metoder. Et netværk af mindre teleskoper som kan dette, er ved at blive opbygget. Det er SONG (Stellar Observations Network Group), som drives af universiteterne i Aarhus og København. Med SONG-teleskoperne kan man på samme udvalg af klare stjerner med spektroskopi måle ganske små ændringer i stjernernes radialhastigheder, forårsaget af en eller flere planeter i kredsløb om stjernen.