VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy)

VISTA ( the Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy ) ― je součástí ESO Observatoře Paranal. VISTA pracuje v oblasti viditelných a blízko-červených vlnových délek a je největším přehlídkovým dalekohledem na světě. Díky jeho obrovskému zrcadlu, širokému zornému poli a velmi citlivým detektorům se nám odhalí úplně nový pohled na jížní oblohu.

Dalekohled je umístěn na vršku hned vedle vrcholu s dalekohledem ESO VLT (Very Large Telescope) a má tak stejné excelentní pozorovací podmínky.

VISTA má hlavní zrcadlo s průměrem 4,1 m. Vyjadřeno v termínech známých fotografům, můžeme dalekohled  považovat za  zrcadlovou digitální kameru s 67 megapixely a parametry  13 000 mm f/3,25.

Srdcem dalekohledu je obrovská 3 tunová kamera s 16 detektory citlivými na infračervené světlo.

Výzkum s dalekohledem VISTA

Pozorovací čas dalekohledu VISTA je plně pokryt systematickým mapováním hvězdné oblohy a šest velkých veřejně přístupných přehlídek zabere většinu času po dobu prvních pěti let provozu dalekohledu. Některé budou sledovat malé úseky oblohy po dlouhou dobu, aby mohli odhlait extrémně slabé objekty, jiné budou sledovat celou jižní oblohu. Tato pozorování vyprodukují  obrovské množství dat, které umožní astronomický výzkum v mnoha dalších oblastech a projektech, od studia malých těles v naší Sluneční soustavě až  ke kosmologickému výzkumu povahy  temné hmoty a temné energie. Očekává se, že dalekohled VISTA v rámci naší galaxie objeví další nové hnědé trpaslíky a bude schopna otestovat tak otestovat některé hypotézy ohledně povahy temné hmoty. S použitím dat pořízených dalekohledem VISTA astronomové budou schopni stvořit 3-D mapu zhruba 5% procent pozorovatelného vesmíru. Navíc, VISTA bude velmi silným nástrojem pro hledání nových vzdálených kvasarů resp. studium vývoje galaxií a kup galaxií.  Prověřit povahu temné energie nám pomohou objevy velmi vzdálených kup galaxií.

VISTA byl navrhnut a vyvinut  konsorciem 18 univerzit z Velké Británie, v čele s univerzitou Queen Mary, v Londýně a stal se tak zároveň velmi hodnotným příspěvkem organizaci ESO jako součást dohody o přistoupení Velké Británie k této organizaci.  Řízením projektu, konkrétně návrhem a stavbou teleskopu byl pověřen Science and Technology Facilities Council UK, Astronomického Technologického Centra (STFC, UK ATC).

Dalekohled byl dodatečně schválen ESO 10. prosince 2009 a nyní je ESO provozován.

Více o dalekohledu VISTA