La Silla Observatory

První observatoř ESO

Observatoř La Silla leží 600 km severně od Santiaga de Chile v nadmořské výšce 2400 m vysoké hoře La Silla a je baštou ESO od 60. let 20. století. ESO zde provozuje několik nejproduktivnějších dalekohledů ze třídy čtyřmetrů na světě.

3,58m dalekohled nové technologie (New Technology Telescope - NTT) začal dobývat panenskou půdu v projektování a konstrukci teleskopů a jako první na světě byl vybaven tzv. aktivní optikou – kdy počítač jemně koriguje tvar primárního zrcadla. Tato technologie byla vyvinuta v ESO a v současné době se využívá u většiny velkých dalekohledů světa.

La Silla 3,6m dalekohled ESO (ESO 3.6-metre telescope) má také nejlepší přístroj pro hledání extrasolárních planet: je to spektrograf HARPS pro měření radiálních rychlostí (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), jehož přesnost je bezkonkurenční.

Observatoř La Silla je první observatoří světové třídy, které bylo uděleno osvědčení Mezinárodní Organizace pro standardizaci (ISO) 9001 Quality Management System, potvrzující kvalitu systému řízení.

Infrastrukturu na La Silla též využívá mnoho členských zemí ESO pro své vlastní projekty s konkrétním zaměřením. Najdeme zde například 1,2m švýcarský dalekohled Euler (Swiss 1.2-metre Leonhard Euler Telescope), italský dalekohled Rapid Eye Mount telescope (REM) a francouzský přístroj TAROT pro hledání záblesků záření gama, stejně jako některá běžnější zařízení, jako MPG/ESO 2,2-metrový a dánský 1,5-metrový teleskop. Širokoúhlý zobrazovač WFI (Wide Field Imager) se 67 miliony pixelů umístěný na 2,2m dalekohledu už pořídil řadu ohromujících snímků nebeských objektů, z nichž se některé staly přímo ikonami.

Prohlídka observatoře La Silla

Virtual Tour at La Silla Observatory
Kliknutím na snímek se vydáte na virtuální prohlídku observatoře La Silla.

Pouze během noci v Chile. Během dne webkamera zobrazuje poslední snímek získaný před svítáním. Červená písmena označují dalekohledy, které právě pozorují. (T—ESO 3.6-m, N— New Technology Telescope a D—MPG/ESO 2.2-m). Pro více informací se podívejte na stránku La Silla - All Sky Camera.

Navštivte observatoř La Silla

Věda s dalekohledny na La Silla

Se zhruba 300 recenzovanými publikacemi ročně, které se dají připsat na vrub činnosti La Silla, zůstává tato observatoř ESO nadále v první linii astronomie. La Silla přinesla nesmírné množství vědeckých objevů, včetně několika prvenství. Spektrograf HARPS je bezesporu šampionem v hledání extrasolárních planet s malou hmotností. Detekoval systém kolem hvězdy Gliese 581, kde je i těleso, které je možná úplně první známou kamennou planetou nacházející se v tzv. obyvatelné zóně mimo naši sluneční soustavu (eso0722). Několik dalekohledů na La Silla hrálo klíčovou úlohu při ztotožnění záblesků záření gama – což jsou nejenergetičtější výbuchy ve vesmíru od velkého třesku – s výbuchy velmi hmotných hvězd. Od roku 1987 hraje observatoř La Silla důležitou úlohu při studiu a následném pozorování nedávné supernovy SN 1987A.

Více informací o vědě na La Silla

Více o observatoři LA Silla

Představení observatoře La Silla

Stáhněte si video z archivu.

Telescopes currently operated by ESO

New Technology Telescope
ESO 3.6-metre telescope

Věděli jste?
Obloha nad observatořemi ESO v Chile je tak tmavá, že za jasné bezměsíčné noci můžete na zemi spatřit svůj stín vržený světlem Mléčné dráhy.

La Silla na Google Mapách