Evropský extrémně velký dalekohled (E-ELT)

Největší oko světa hledící do vesmíru

Extrémně velké dalekohledy se celosvětově považují za jednu z nejvyšších priorit v pozemní astronomii. Neobyčejné rozšíří astrofyzikální znalosti a umožní podrobné zkoumání různých subjektů, včetně planet obíhajících cizí hvězdy, prvních objektů ve vesmíru, supermasivních černých děr i povahy a rozložení temné hmoty a temné energie, které ve vesmíru dominují.

Od konce roku 2005 pracuje ESO spolu se svými uživateli z řad evropských astronomů a astrofyziků na definování parametrů nového obřího teleskopu, který bude potřeba do poloviny příštího desetiletí. Do tohoto procesu se v průběhu roku 2006 zapojila více než stovka astronomů ze všech evropských zemí. Pomáhali Projektovým kancelářím ESO vytvořit novátorskou koncepci, v níž se pečlivě vyhodnocovaly výkon, cena, harmonogram a riziko.

Evropský extrémně velký dalekohled neboli E-ELT, jak se této převratně nové koncepci pozemního dalekohledu říká, bude mít průměr primárního zrcadla 39-metrů a bude největším teleskopem na světě pro viditelné světlo a blízkou infračervenou oblast spektra bude “Největší oko světa hledící do vesmíru”.

Věda s dalekohledem E-ELT

Zahájení provozu se plánuje na začátek příštího desetiletí a pak se E-ELT pustí do řešení největších vědeckých problémů naší doby. Klade si za cíl dosáhnout řady význačných prvenství, včetně nalezení planet zemského typu obíhajících kolem jiných hvězd v tzv. &bdquoobyvatelné zóně", kde by mohl existovat život – což je jeden ze svatých grálů moderní pozorovací astronomie. Bude se také zabývat &bdquohvězdnou archeologií" v blízkých galaxiích, ale zásadním způsobem přispěje i kosmologii tím, že změří vlastnosti prvních hvězd a galaxií a bude zkoumat povahu temné hmoty a temné energie. Kromě toho astronomové věří i v nečekané – z nových objevů, které učiní pomocí E-ELT, zcela určitě vyplynou nové a nepředvídatelné otázky.

Vědecké cíle

Všestraný dalekohled pro viditelnou a infračervenou oblast s extréně velkým průměrem. Může e zaměřit například na galaxie s extrémně velkým červeným posuvem, vznik hvězd, exoplanety a protoplanetární systémy.

Živě

Sledujte Cerro Armazones na tomto přenosu z Cerro Paranal. Snímek je aktualizován věhem dne každou hodinu. Klikněte pro zvětšení.

Živě

Více o dlakeohledu E-ELT

Následující část

Podívejte se na upoutávku

Stáhněte si tuto uputávku v různých formátech z našeho Video Archivu.

Prohlídka Cerro Armazones

Virtual Tour at Cerro Armazones

Klikněte na snímek a podnikněte virtuální prohlídku Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: Early 2020s
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

The E-ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the E-ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.

Send us your comments!