Tiskové zprávy 2009

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso0930cs — Tisková zpráva (snímek)
Trojité tajemství Trifidu
26. srpna 2009: Slabý mlhavý objekt letní oblohy, mlhovina Trifid, se nachází ve vzdálenosti několika tisíc světelných let a naleznete ji v souhvězdí Střelce (Sagittarius, Sgr). Představuje společný portrét těch nejranějších stádií formování hvězd od samotného počátku v temnotě mlhoviny až po jejich první světlo. Intenzivní záření a silný hvězdný vítr nově zrozených stálic promíchává plyn a prach v mlhovině a v budoucnu přispěje k samovolnému kolapsu temných pásů a formování další generace hvězd.
eso0929cs — Tisková zpráva (snímek)
Pekelná líheň planetárních soustav
19. srpna 2009: Nový snímek ESO představuje centrum prachoplynného oblaku a hvězdokupu s označením RCW 38, která je doslova přeplněna nově vznikajícími hvězdami a planetárními soustavami. Mladé hvězdy spolu s obry, jenž explodovali jako supernovy, bombardují svým zářením všudypřítomný prach a plyn. V jistých případech tento vliv zapříčiní vznik nových planetárních soustav. Vědci se domnívají, že také naše Sluneční soustava vznikala za podobných podmínek.
eso0928cs — Tisková zpráva (snímek)
Mlhovinu pohání dva motory
5. srpna 2009: Evropská jižní observatoř publikovala nový snímek hvězdného pole v souhvězdí Lodního kýlu (Carina). Nebe je zde zaplaveno řadou jasných hvězd různých barev a velikostí. Některé z nich pozorujeme na pozadí temných oblaků prachu a plynu. Neobvyklou hvězdou je HD 87643 ve středu snímku, na kterou se zaměřily dalekohledy ESO, včetně interferometru VLTI. HD 87643 je obklopena rozsáhlou a velmi komplexní mlhovinou, jež vznikla při dřívějších výronech hmoty z hvězdy. Ukázalo se, že stálice má průvodce. Je možné, že mlhovina je stále doplňována novou hmotou, v důsledku vzájemných interakcí ve dvojhvězdě.
eso0927cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Proč Betelgeuse ztrácí na hmotnosti
29. července 2009: Dva nezávislé týmy astronomů pořídili za pomoci nejmodernějšího přístrojového vybavení VLT dosud nejpodrobnější snímky Betelgeuse. Odhalily okolo hvězdy závoj plynu, jenž je svou velikostí srovnatelný s rozlohou naší Sluneční soustavy. Na samotné Betelgeuse snímky prozradily gigantickou bublinu vyvěrající z jejího povrchu. Zmíněné objevy poskytly důležitý důkaz pro vysvětlení rychlého úbytku hmotnosti mamutí hvězdy.
eso0926cs — Tisková zpráva (snímek)
Orel astronomických rozměrů
16. července 2009: Evropská jižní observatoř zveřejnila snímek Orlí mlhoviny, ve které mladé hvězdy formují oblaka prachu a plynu do bizarních tvarů.
eso0925cs — Tisková zpráva (snímek)
Nový portrét mlhoviny Omega
7. července 2009: Mlhovina Omega jsou hvězdné jesličky, ve kterých mladé hvězdy rozzáří zhuštěniny plynu a prachu nádhernými pastelovými barvami. V celé jejich kráse je odhaluje nový snímek zveřejněný ESO.
eso0924cs — Tisková zpráva (snímek)
Nový průvodce Galaxi
1. července 2009: Astronomové zveřejnili nový atlas vnitřních oblastí naší Galaxie, obohacený o tisíce dosud neznámých shluků chladného prachu, ve kterých může dojít ke zrodu nových hvězd. Zatím nejpřesnější mapa rozložení těchto oblastí v Galaxii byla vytvořena na základě pozorování teleskopu APEX a představuje neocenitelný katalog, který bude použit při dalších výzkumech. Využijí jej například nově vypuštěný teleskop ESA – Herschel space telescope a také budoucí velký pozemní komplex submilimetrových antén ALMA.
eso0923 — Tiskové zpráva (vědecká)
Milky Way's super-efficient particle accelerators caught in the act
25. června 2009: Thanks to a unique "ballistic study" that combines data from ESO's Very Large Telescope and NASA's Chandra X-ray Observatory, astronomers have now solved a long-standing mystery of the Milky Way’s particle accelerators. They show in a paper published today on Science Express that cosmic rays from our galaxy are very efficiently accelerated in the remnants of exploded stars.
eso0922 — Tiskové zprávy (organizace)
World's fastest and most sensitive astronomical camera
18. června 2009: The next generation of instruments for ground-based telescopes took a leap forward with the development of a new ultra-fast camera that can take 1500 finely exposed images per second even when observing extremely faint objects. The first 240x240 pixel images with the world's fastest high precision faint light camera were obtained through a collaborative effort between ESO and three French laboratories from the French Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l'Univers (CNRS/INSU). Cameras such as this are key components of the next generation of adaptive optics instruments of Europe's ground-based astronomy flagship facility, the ESO Very Large Telescope (VLT).
eso0921 — Tiskové zpráva (vědecká)
Stellar family in crowded, violent neighbourhood proves to be surprisingly normal
4. června 2009: Using ESO’s Very Large Telescope, astronomers have obtained one of the sharpest views ever of the Arches Cluster — an extraordinary dense cluster of young stars near the supermassive black hole at the heart of the Milky Way. Despite the extreme conditions astronomers were surprised to find the same proportions of low- and high-mass young stars in the cluster as are found in more tranquil locations in our Milky Way.
eso0920 — Tiskové zprávy (organizace)
Most Efficient Spectrograph to Shoot the Southern Skies
25. května 2009: ESO’s Very Large Telescope — Europe’s flagship facility for ground-based astronomy — has been equipped with the first of its second generation instruments: X-shooter. It can record the entire spectrum of a celestial object in one shot — from the ultraviolet to the near-infrared — with high sensitivity. This unique new instrument will be particularly useful for the study of distant exploding objects called gamma-ray bursts.
eso0919 — Tiskové zpráva (vědecká)
Giant Galaxy Messier 87 finally sized up
20. května 2009: Using ESO's Very Large Telescope, astronomers have succeeded in measuring the size of giant galaxy Messier 87 and were surprised to find that its outer parts have been stripped away by still unknown effects. The galaxy also appears to be on a collision course with another giant galaxy in this very dynamic cluster.
eso0918 — Tiskové zprávy (organizace)
First two ALMA antennas successfully linked
6. května 2009: Scientists and engineers working on the world's largest ground-based astronomical project, the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), have achieved another milestone — the successful linking of two ALMA astronomical antennas, synchronised with a precision of one millionth of a millionth of a second — to observe the planet Mars. ALMA is under construction by an international partnership in the Chilean Andes.
eso0917 — Tiskové zpráva (vědecká)
The Most Distant Object Yet Discovered in the Universe
28. dubna 2009: ESO's Very Large Telescope has shown that a faint gamma-ray burst detected last Thursday is the signature of the explosion of the earliest, most distant known object in the Universe (a redshift of 8.2). The explosion apparently took place more than 13 billion years ago, only about 600 million years after the Big Bang.
eso0916 — Tiskové zpráva (vědecká)
Solar wind tans young asteroids
22. dubna 2009: A new study published in Nature this week reveals that asteroid surfaces age and redden much faster than previously thought — in less than a million years, the blink of an eye for an asteroid. This study has finally confirmed that the solar wind is the most likely cause of very rapid space weathering in asteroids. This fundamental result will help astronomers relate the appearance of an asteroid to its actual history and identify any after effects of a catastrophic impact with another asteroid.
eso0915 — Tiskové zpráva (vědecká)
Lightest exoplanet yet discovered
21. dubna 2009: Well-known exoplanet researcher Michel Mayor today announced the discovery of the lightest exoplanet found so far. The planet, “e”, in the famous system Gliese 581, is only about twice the mass of our Earth. The team also refined the orbit of the planet Gliese 581 d, first discovered in 2007, placing it well within the habitable zone, where liquid water oceans could exist. These amazing discoveries are the outcome of more than four years of observations using the most successful low-mass-exoplanet hunter in the world, the HARPS spectrograph attached to the 3.6-metre ESO telescope at La Silla, Chile.
eso0914 — Tisková zpráva (snímek)
Two Galaxies for a Unique Event
4. dubna 2009: To celebrate the 100 Hours of Astronomy, ESO is sharing two stunning images of unusual galaxies, both belonging to the Sculptor group of galaxies. The images, obtained at two of ESO’s observatories at La Silla and Paranal in Chile, illustrate the beauty of astronomy.
eso0913 — Tiskové zprávy (organizace)
ESO takes the public on an astronomical journey “Around the World in 80 Telescopes”
30. března 2009: A live 24-hour free public video webcast, “Around the World in 80 Telescopes”, will take place from 3 April 09:00 UT/GMT to 4 April 09:00 UT/GMT, chasing day and night around the globe to let viewers “visit” some of the most advanced astronomical telescopes on and off the planet. The webcast, organised by ESO for the International Year of Astronomy 2009 (IYA2009), is the first time that so many large observatories have been linked together for a public event.
eso0912 — Tiskové zprávy (organizace)
ESO’s First Observatory Celebrates 40th Anniversary
24. března 2009: ESO’s La Silla Observatory, which is celebrating its 40th anniversary, became the largest astronomical observatory of its time. It led Europe to the frontline of astronomical research, and is still one of the most scientifically productive in ground-based astronomy.
eso0911 — Tisková zpráva (snímek)
A Curious Pair of Galaxies
16. března 2009: The ESO Very Large Telescope has taken the best image ever of a strange and chaotic duo of interwoven galaxies. The images also contain some surprises — interlopers both far and near.
Ukázat 21 to 40 of 50