Zprávy

Pozorování z MUSE předpovídá opakované pozorování supernovy

25. listopadu 2015

Astronomové pozorovali přístrojem MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer), který je umístěn na velkém dalekohledu ESO (VLT), aby využili životní šanci k pochopení masivních kup galaxií. Vůbec poprvé předvídají pozorovatelnou událost ve vzdáleném Vesmíru před tím, než k ní dojde.

Obrázky kupy galaxií MACS J1149+2223, pořízené Hubbleovým kosmickým dalekohledem (NASA/ESA HST) v listopadu 2014, odhalily vzdálenou explodující hvězdu - supernovu - která se nepodobá žádné před ní. Supernova, přezdívaná Refsdal[1], je první supernovou, která byla gravitačním čočkováním rozložena do čtyř různých obrazů. Tyto obrazy tvoří téměř dokonalý Einsteinův kříž okolo jedné galaxie z kupy.

Gravitační čočkování je důsledek Einsteinovy obecné teorie relativity. Článek s rovnicemi, který úplně změnil naše chápání gravitace, byl publikován dvacátého páteho listopadu 1915, právě před sto lety.

Důležitá pozorování přesně určených vzdáleností ke galaxiím v oblasti MACS J1149+2223 byla pořízena pomocí MUSE na začátku roku 2015. Umožnila astronomům modelovat mnohem přesněji rozložení hmoty uvnitř obrovité kupy. To vedlo k několika předpovědím, kdy a kde se objeví další obraz vzdálené supernovy - přehrání události na největší obrazovce, kterou si dokážete představit.

Světlo, které tvoří násobné (vícečetné) obrazy supernovy, putuje k Zemi různými cestami, a proto se tyto obrazy objevují na různých místech oblohy v různou dobu.

Pomocí všech dat z MUSE, zkombinovaných s pozorováními z HST, předpověděl tým astronomů pod vedením Claudia Grillo (Dark Cosmology Centre, Niels Bohr Institute, University of Copenhagen, Dánsko), že další objevivší se obraz supernovy bude nejlépe pozorovatelný mezi březnem a červnem 2016, s možnou první detekcí už před koncem roku 2015. Předpověděli nejenom, kde a kde bude možno supernovu znovu pozorovat, ale také jak jasná asi bude.

HST je teď pravidelně natáčen ke kupě s nadějí, že zachytí tento jedinečný úkaz, čímž také podrobí astronomické modely důkladnému testu.

Tato pozorování jednak ukazují, jak důležitou roli hrají MUSE a VLT při průzkumu vzdáleného Vesmíru, jednak zdůrazňují důležitost spolupráce mezi kosmickým dalekohledem HST a pozemními observatořemi.

Poznámky:
[1] Je pojmenování po zemřelém norském astronomovi Sjuru Refsdalovi, který byl průkopníkem ve studiu gravitačních čoček.

Vědecký článek (Grillo et al)